Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benzine versus diesel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Benzine versus diesel

    Verwijderd
    Last edited by Guest17; 14 juli 2015, 16:28.

  • #2
    Re: Benzine versus diesel

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Iemand die het nog snapt ?

    Ik bedoel, er wordt al jaaaaren gedebatteerd over de erg vervuilende loodspuwende diesel, de prijs moet omhoog om de aankoop van dieselwagens te ontmoedigen, de diesel/benzineprijzen moeten naar elkaar toegroeien zoals overal in het buitenland, waar in sommige de diesel zelfs meer kost dan benzine;

    Maar in België is het net andersom, het prijsverschil tussen diesel en benzine wordt alsmaar groter .

    En nog zo iets, soms daalt de één en stijgt de ander, en dit is zogezegd altijd te wijten aan de stijgende prijzen van de ruwe olie.
    Ik dacht dat zowel diesel als benzine uit ruwe olie gewonnen worden ?

    Enfin het wordt wat ingewikkeld voor mijn boerenverstand (=het gewone, gezonde verstand - voor ik de landbouwers op mijn dak krijg).
    En zeggen en weten dat het proces om diesel aan te maken ook duurder is dan dat om benzine aan te maken.
    Benzine is in wezen dus goedkoper dan diesel.

    Comment


    • #3
      Re: Benzine versus diesel

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      En zeggen en weten dat het proces om diesel aan te maken ook duurder is dan dat om benzine aan te maken.
      Benzine is in wezen dus goedkoper dan diesel.
      En ik die dacht dat diesel/stookolie een afvalproduct was van petroleum
      Of misschien was dat vroeger zo en kunnen ze met moderne technieken meer diesel produceren?

      Nu ja, de prijzen aan de pomp zijn gewoon het gevolg van de olieprijs - in dollar - en de koers van de dollar. En die factoren zijn dan weer afhankelijk van politieke, economische en speculatieve beslissingen.

      Comment


      • #4
        Re: Benzine versus diesel

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

        Ik bedoel, er wordt al jaaaaren gedebatteerd over de erg vervuilende loodspuwende diesel, de prijs moet omhoog om de aankoop van dieselwagens te ontmoedigen, de diesel/benzineprijzen moeten naar elkaar toegroeien zoals overal in het buitenland, waar in sommige de diesel zelfs meer kost dan benzine;
        Nee, de prijs moet gewoon worden gelijkgetrokken richting werkelijke kostprijs ipv. kunstmatig bevoordelen van diesel. Diesel hoort duurder te zijn dan benzine alleen al omwille van het productieproces, de rest (vervuiling e.d.) komt er maar extra bij.

        Maar in België is het net andersom, het prijsverschil tussen diesel en benzine wordt alsmaar groter .
        Is dat jouw mening of is dat een feit ? Dat blijft toch lastig om dat even aan te geven op fora ... prijsverschil varieert constant, soms kleiner, soms groter, de tendens is idd. om gelijkgetrokken te worden op termijn.

        En nog zo iets, soms daalt de één en stijgt de ander, en dit is zogezegd altijd te wijten aan de stijgende prijzen van de ruwe olie.
        Ik dacht dat zowel diesel als benzine uit ruwe olie gewonnen worden ?
        Ja, maar om tot de wettelijke maximumprijs te komen tellen heel wat meer variabelen, bv. transportkosten, opslagkosten van de wettelijke reserve die maatschappijen MOETEN aanhouden, de verhouding euro/dollar (olie wordt nog steeds in dollar bepaald en betaald, enzovoort ...


        Enfin het wordt wat ingewikkeld voor mijn boerenverstand (=het gewone, gezonde verstand - voor ik de landbouwers op mijn dak krijg).
        Het IS ook ingewikkeld, gelukkig wordt alles in handige formules gegooid en doet de computer de rest.

        Wil je alle parameters kennen dan kan dat ook :



        En de wetgeving waar het op gebaseerd is ook :



        En dan uiteraard nog wat speeltjes voor politici : cliquetsysteem en variaties daarop.

        En België en diesel wanverhouding/voorliefde : tja, dat was een tijdlang handig bij de berekeningen van de co² uitstoot en de europese verplichtingen om die op papier te doen dalen : diesel stoot minder co² uit dan benzine. Toen stond er wel een prijs op co² uitstaat maar niet op gezondheid.

        Toppunt was wel zo ongeveer de overheidskortingen tot 15 % op "milieuvriendelijke" dieselauto's ergens rond 2010 ... was prima voor mij : mijn lederen interieur aan 15 % korting, mijn airco-optie met 15 % korting, enzovoort ... ronduit IDIOOT.

        En heel lange tijd minder wegentaks e.d. ....

        Weet je wat ook nog steeds ronduit IDIOOT is ? Luxe kampeerauto's die nog steeds geen BIV moeten betalen en nog steeds spotgoedkope wegentaks betalen (analogie met licht vracht).

        Comment


        • #5
          Re: Benzine versus diesel

          Als ze het prijsvoordeel van diesel tegenover benzine willen aanpassen, dan zullen ze dat in heel Europa tegelijk moeten doen, anders worden er nog veel meer kilometers afgelegd om te gaan tanken in het buurland waar de diesel dan nog wat goedkoper is.
          Alleen in Engeland is de prijs van benzine en diesel ongeveer hetzelfde, in alle andere landen van de Europese unie zijn de dieselrijders bevoordeeld.

          Last edited by Black B@ndit; 10 juli 2015, 15:19.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Benzine versus diesel

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Iemand die het nog snapt ?

            loodspuwende diesel
            Fijn stof (als er geen roetfilter opzit) weet ik van, bij lood dacht ik aan de vroegere superbenzine met lood, maar niet aan diesel. Kijk ik iets over het hoofd ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Benzine versus diesel

              Denk het niet. Hoogstens wat zwavelverbindingen en NOx.

              Comment


              • #8
                Re: Benzine versus diesel

                Hoe zat dat weer met vraag en aanbod?
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Benzine versus diesel

                  Werkt enkel in een markt waar de prijs vrij is. Dus niet in de brandstofmarkt waar de overheid prijzen vastlegt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Benzine versus diesel

                    Stookolie en diesel zijn fracties van de raffinage van aardolie, net zoals benzine en kerosine. Je kan geen benzine "maken" zonder ook de andere fracties te raffineren, tenzij je die (zoals heel vroeger) gewoon opstookt. In de VS vraagt men heel wat benzine en heeft men stookolie (ook diesel dus) op overschot die men verkoop in oa Europa. Het is wel degelijk een kwestie van vraag en aanbod. De hetze tegen de dieselrijder kent weer hoogtepunten :-/
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Benzine versus diesel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Werkt enkel in een markt waar de prijs vrij is. Dus niet in de brandstofmarkt waar de overheid prijzen vastlegt.
                      Dat gaan Q8, BP, Shell, Total, Lukoil en Texaco en consorten graag lezen.
                      Tot nader order legt de overheid alleen accijnzen vast.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Benzine versus diesel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Werkt enkel in een markt waar de prijs vrij is. Dus niet in de brandstofmarkt waar de overheid prijzen vastlegt.
                        De MAXIMUM prijs van brandstoffen, niet de marktprijs van de grondstoffen er is dus wel degelijk sprake van vrije markt.

                        De distributiemarge + distributiekost, die wordt mee door de overheid bepaald. Dan nog wat bijdragen voor de oliestockage om 90 dagen toe te komen (Apetra) plus premie Bofas (sanering stations), accijnzen en over dat alles nog de 21 % btw.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Benzine versus diesel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Dat gaan Q8, BP, Shell, Total, Lukoil en Texaco en consorten graag lezen.
                          Tot nader order legt de overheid alleen accijnzen vast.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          De marktprijs ruwe olie is vrij, overheid en industrie bepalen wel de maximumprijs aan eindverbruiker.

                          Niet enkel accijnzen, ook de marge voor de verkoper, de marge voor de distributie, de opslag, wat premies, hoeveel biospul er bij moet, enz en over dat alles ook de btw.

                          Maximumprijzen vandaag berekend volgens de bepalingen in de Programmawet : http://economie.fgov.be/nl/binaries/...325-269869.pdf

                          Comment


                          • #14
                            Re: Benzine versus diesel

                            Verwijderd
                            Last edited by Guest17; 14 juli 2015, 16:28. Reden: Prijsverschil op vandaag nog toegevoegd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Benzine versus diesel

                              Laat ons nu eens eerlijk zijn over wat we "zelf" vinden.
                              Men haalt de benzinerijders ee bijna zo uit aan de reacties ... dieselrijders zullen daar weinig voorstander van zijn denk ik om de prijs te verhogen van diesel.

                              Welk type motor men kiest (benzine/diesel) is voor velen niet bepaald door de prijs van de brandstof, maar door het rijgedrag van die motor.
                              Een diesel rijdt nu eenmaal anders dan een benzine en de ene rijdt liever met benzine, de andere met diesel.

                              Wat uitstoot betreft ... men heeft het vaak over CO2 emissie en enkel dat is een four vergelijk want die ligt bij een diesel lager.

                              Als 1 procent van de mensen echt milieubewust kiest, dan zal dat al veel zijn denk ik ... vaak kiezen ze ook voor de goedkoopste wagen met de meeste premies en dat is in aankoop bijna altijd benzine.
                              Maar in de statistieken komen ze dan in de lijst van milieubewuste kopers.
                              Laat morgen een diesel goedkoper zijn in aankoop met dezelfde premies en de rollen keren gegarandeerd.

                              En brandstofprijzen ... die worden gemanipuleerd en komen daarom niet overeen met de productiekosten.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X