Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera op AA-batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera op AA-batterijen

    Hey,

    Onze camera (Canon Powershot S3 IS) is het na een 9-tal jaar dagelijks gesleur naar school, gebruik op diverse sportwedstrijden en consequente mishandeling door onze kinderen en onszelf, beu om nog veel foto's te trekken.

    We hebben een DSLR-camera voor de "mooie" foto's, maar hebben eentje nodig die ook wel mooie foto's kan nemen, maar beter meeneembaar is voor diverse evenementen.

    We hadden gedacht aan eenzelfde type, omdat we die goed in de hand vinden liggen: beetje in het genre zoals dit dus (ook qua prijs graag tussen de 200 en 400 euro) http://www.camerashop.be/vergelijken...509422/553586/

    Enige probleem die we hebben is dat we, indien dit nog bestaat, graag een model zouden hebben die nog op AA-batterijen werkt, omdat we dan lang weg kunnen zonder iets te moeten opladen (wat handig is als je volledige bagage op 1 koersfiets (= rug + zadeltas) moet).

    Kan iemand dus:
    - een toestel aanraden dat nog met AA-batterijen werkt
    - een toestel aanraden dat, indien dit niet bestaat, zonder AA-batterijen werkt maar redelijk wat foto's kan trekken én dezelfde look & feel heeft?

  • #2
    Re: Camera op AA-batterijen

    Heb niet veel ervaring met die toestellen maar ooit eens een Canon SX50 kunnen gebruiken. Het eerste wat opviel is de zoeker, die is verschrikkelijk klein. Daar zie je echt niks door en verknalt de hele ervaring. In goed licht zijn de foto's redelijk goed maar vanaf ISO400 gaat het al bergaf, geen details meer en teveel ruis.

    Nu ja, je hebt een dslr dus weet je ook dat een camera met 50 of 60x zoom voor 400€ niet veel soeps zal zijn.

    Wil je een goede zoeker op zo een superzoom dan de Sony HX90, die heeft dezelfde OLED EVF als de RX100III.

    Wil je betere beeldkwaliteit maar minder zoom dan heb je de Sony RX100 (geen EVF hier).
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Camera op AA-batterijen

      Mijn ervaring met camera's op AA's is dat die batterijen verslinden, ik moet wel toegeven dat dit ondertussen 10 jaar geleden is. Als dat nog zo is dan moet je met oplaadbare AA's gaan werken en nog batterijen gaan opladen.

      Comment


      • #4
        Re: Camera op AA-batterijen

        Wat me bekend is is dat je ook voor goedkope DSLRs (400 euro) een grip kan kopen (30 euro +-) waar je dan een houdertje bij krijgt om AA batterijen in te stoppen.
        Heb het hier liggen doch nooit gebruikt. Dus ik kan niet vergelijken of de originele batterijen nu beter zijn of niet dan bv NiMH AA.
        Wou gewoon die tip even meegeven.

        Maar als nadeel heb je dan wel het gewicht en denk niet dat kinderen heel lief gaan omspringen met een grip.
        Denk dat je beter voor robust zou gaan. Veel technisch moet daar niet op zitten, er is toch niemand dat ermee kan werken.

        Mijn kleindochter (8) heeft nu recent een Nikon COOLPIX S33 gekregen en heb er eens wat mee zitten spelen.
        Is mooi materiaal en de fotokwaliteit is behoorlijk. Technisch heb je niets van mogelijkheden, alles is automaat. Maar wel robust, waterdicht en schockproof.


        Wat heel tof is is dat zelfs een 8 jarige er relatief mooie opnames mee kan maken.

        Just my 2 cents...

        Comment


        • #5
          Re: Camera op AA-batterijen

          De Canon S3 IS is een bridge camera. Er bestaan twee recente bridges die ook
          met AA batterijen werken. De Fujifilm Finepix S9900W en de Nikon Coolpix L840.
          Maar een oplaadbare batterij komt op de duur goedkoper uit.
          Een goede bridge is de Panasonic Lumix FZ200. Die kan met een opgeladen batterij
          meer dan 500 foto's nemen. En je kan steeds een reserve batterij meenemen.
          Rudi
          Last edited by rudimaes; 10 juli 2015, 06:49.

          Comment


          • #6
            Re: Camera op AA-batterijen

            Waarom koopje niet gewoon een of twee extra batterijen die je dan opgeladen meeneemt? Tegenwoordig kan je daar toch ook vrij lang mee doen? Ik heb altijd een extra opgeladen exemplaar bij en ben nog nooit in de problemen gekomen,
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

            Comment


            • #7
              Re: Camera op AA-batterijen

              ik heb een Panasonic GM1 , welliswaar geen compact, maar een systeemcamera, maar wel de grootte van een compact, daarbij heb ik een 3tal accu's die tesamen net zo groot zijn als 4 penlightjes daarbij gaan ze veel langer mee, bovendien zijn er denk ik geen camera's meer met Penlights, de meeste compactcamera's hebben accu's die niet zo groot zijn, de acvcu's zijn voor vaak minder dan 10 euro per stuk verkrijgbaar op Internet, welliswaar niet origineel maar wel net zo goed, dus koop daar een paar van en je kunt ook ruim vooruit, daarbij een reislader, er is altijd wel een hoekje om dit op te bergen. Of je koopt een Sony RX100, deze laadt zijn accu's op in de camera, hoef je ook geen extra lader mee te nemen, wel een duur opladertje !! deze camera, maar een van de beste.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: Camera op AA-batterijen

                De voornaamste reden waarom er niet veel compactjes met AA batterijen worden gemaakt is dat AA batterijen een heel wat kleinere capaciteit hebben voor hetzelfde volume en gewicht.
                Door een lithium-ion accu te gebruiken kan de camera lichter en compacter worden.

                Voor de meeste (dure) camera-accu's zijn er veel goedkopere alternatieven te vinden.
                Gewoonlijk hebben die wel een iets lagere capaciteit dan de originele, maar als je de "capaciteit per euro" uitrekent, dan wint de goedkopere accu bijna altijd.

                Lithium-ion accu's hebben heel weinig last van zelfontlading, daardoor zal de camera altijd wel "gebruiksklaar" zijn als je die met een volle accu in de rugzak hebt gestoken.
                Neem dan ook nog een reserve accu mee als je wat meer zekerheid wil.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Camera op AA-batterijen

                  Bedankt voor alle advies. Ik had een voorliefde voor AA-batterijen ook omwille van het feit dat de accu-grootte van de toestellen me laag leek (1 AA komt al ongeveer overeen qua mille ampere). Maar gezien je 500 foto's kan trekken met die Panasonic, is dat niet direct een probleem.

                  Zoom is minder belangrijk, een zoom van 50+ is kwalitatitef idd meestal niet je dat.

                  Die Panasonic ziet er idd wel goed uit. Bestaat er wel een vergelijkbaar model met Wifi? Ik heb een eigen NAS server en 't zou wel leuk zijn dat ik alle gemaakte foto's onmiddellijk kan laten backuppen via wifi op die NAS-server, kwestie van zeker nooit die ene foto kwijt te spelen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera op AA-batterijen

                    Jammer genoeg, bestaan niet veel compacts & bridges die meer dan 500 photo's trekken op één lading.
                    Daarvoor zou je een DSLR moeten nemen. De meeste zitten ergens tussen de 300 en de 400.
                    bv. De Panasonic TZ70 komt maar aan 300. Die is wel compact, 30x zoom en heeft wifi.
                    Deze zomer zou de opvolger van de FZ200, de FZ300 uitkomen. Maar het valt af te wachten hoe
                    die presteert.
                    De Panasonic FZ1000, komt aan 360, maar die is redelijk groot. Wel een van de beste bridge
                    camera's, die er nu is.
                    Maar met een paar reserve batterijen mag dit geen probleem zijn.
                    Rudi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera op AA-batterijen

                      De Sony RX10 en A6000 komen aan 420. De eerste is een bridge, de andere
                      een systeem camera, die net als een reflex met verscheidene lenzen werkt.
                      Maar wel kleiner.
                      Rudi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera op AA-batterijen

                        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                        De Panasonic FZ1000, komt aan 360, maar die is redelijk groot. Wel een van de beste bridge
                        camera's, die er nu is.
                        waar kan je die aan die prijs vinden? ik vind hem enkel aan het dubbel van de prijs...
                        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                        De Sony RX10 en A6000 komen aan 420.
                        idem hier. Die A6000 interesseert me niet direct, een RX10 aan die prijs wel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera op AA-batterijen

                          Dit is niet de prijs, maar het aantal foto's die men kan trekken met een volle batterij.
                          Ook voor de andere camera's. Sorry voor de verwarring.
                          Rudi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera op AA-batterijen

                            Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                            Dit is niet de prijs, maar het aantal foto's die men kan trekken met een volle batterij.
                            Ook voor de andere camera's. Sorry voor de verwarring.
                            Rudi
                            geen probleem .

                            Dus een aanrader (in mijn prijsklasse) is Panasonic Lumix FZ200. Iemand nog een mét Wifi?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera op AA-batterijen

                              Oorspronkelijk geplaatst door JPV6666 Bekijk bericht
                              geen probleem .

                              Dus een aanrader (in mijn prijsklasse) is Panasonic Lumix FZ200. Iemand nog een mét Wifi?
                              De Nikon P610 is een redelijk goede bridge met wifi. Er is ook nog de Nikon P900, maar dat is voor mensen
                              die heel veel zoom willen: 83x (24-2000mm). Die ook groot en zwaar. (Bij testen zijn beide Nikons bij de beste superzooms van 2015, uitgeroepen)
                              En dan heb je nog de Panasonic TZ70. Dit is een zogenaamde travel zoom. Compact en 30x zoom. Met wifi.
                              Rudi
                              Last edited by rudimaes; 12 juli 2015, 12:03.

                              Comment

                              Working...
                              X