Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogkast met of zonder warmtepomp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Droogkast met of zonder warmtepomp?

    Voor mijn praktijk zou ik een nieuwe droogkast met condensatie (geen afvoer naar buiten mogelijk) willen aanschaffen. Gebruik is vooral voor handdoeken en tafellakens bedoeld.
    Zou het de moeite lonen om de meerprijs te betalen voor eentje met warmtepomp? Ik lees dat de cyclus dubbel zolang duurt (nadeel), maar dat het energieverbruik merkelijk minder is. Zijn er andere voor- en of nadelen. Moet je er bvb. rekening mee houden dat dergelijke toestellen meer onderhoud vergen ?
    Ik heb een voorkeur voor een Miele. Dank bij voorbaat.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

    Lap, weeral iets bijgeleerd. Ik had nog nooit van een droogkast met warmtepomp gehoord. Eens op het www. gaan snuisteren en ik lees inderdaad zoals jij schrijft, dat de aanschaf duurder is, dat je jaarlijks tussen de 55 en 75 euro zou kunnen besparen door minder elektriciteitsverbruik, maar dat een droogcyclus tot 2 uur duurt. Ze schatten de terugverdientijd van de meerprijs op 7 à 8 jaar.

    Wij zijn van het soort dat goedkope (niet de allergoedkoopste) wasmachines/droogkasten koopt en bij het minste probleem vervangen we ze.

    Om op jouw vraag te antwoorden, zonder dat ik er zelf ervaring mee heb..... ik denk dat je zelf zal moeten beslissen, want iedereen zal wel, zoals meestal, komen aandraven met voor- en nadelen.

    Comment


    • #3
      Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

      Als je veel was te drogen hebt, dan kan je er voordeel uithalen door het lagere energieverbruik.
      Als je die maar 1 keer per week laat draaien, dan zal ze heel veel jaren moeten meegaan voor je er uiteindelijk voordeel uithaalt ten opzichte van een gewone droogkast.
      Hang je bijvoorbeeld de was altijd buiten te drogen, en heb je alleen maar een droogkast nodig als de weersomstandigheden te slecht zijn om de was buiten te drogen, dan zal het minder interessant zijn om die dure investering te doen.
      De terugverdientijd is dus heel sterk afhankelijk van het aantal droogbeurten per jaar, voor mij is zo'n droogkast zeker niet interessant omdat ik die minder dan 20 keer per jaar nodig heb.

      Hou er ook rekening mee dat er een compleet koelsysteem in zit, daardoor mag een gewone technieker lang niet alle herstellingen uitvoeren (tegenwoordig heb je daar een gecertificeerde koeltechnieker voor nodig).
      Herstellingen aan een koelsysteem vallen doorgaans ook duurder uit dan een herstelling aan een simpele droogkast met een verwarmingsweerstand en een motor om de ventilator + trommel aan te drijven.
      Een droogkast met warmtepomp is een heel stuk complexer, het risico dat er wat mis gaat is dus ook groter.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als je veel was te drogen hebt, dan kan je er voordeel uithalen door het lagere energieverbruik.
        Als je die maar 1 keer per week laat draaien, dan zal ze heel veel jaren moeten meegaan voor je er uiteindelijk voordeel uithaalt ten opzichte van een gewone droogkast.
        Hang je bijvoorbeeld de was altijd buiten te drogen, en heb je alleen maar een droogkast nodig als de weersomstandigheden te slecht zijn om de was buiten te drogen, dan zal het minder interessant zijn om die dure investering te doen.
        De terugverdientijd is dus heel sterk afhankelijk van het aantal droogbeurten per jaar, voor mij is zo'n droogkast zeker niet interessant omdat ik die minder dan 20 keer per jaar nodig heb.

        Hou er ook rekening mee dat er een compleet koelsysteem in zit, daardoor mag een gewone technieker lang niet alle herstellingen uitvoeren (tegenwoordig heb je daar een gecertificeerde koeltechnieker voor nodig).
        Herstellingen aan een koelsysteem vallen doorgaans ook duurder uit dan een herstelling aan een simpele droogkast met een verwarmingsweerstand en een motor om de ventilator + trommel aan te drijven.
        Een droogkast met warmtepomp is een heel stuk complexer, het risico dat er wat mis gaat is dus ook groter.
        Bedankt Bart voor de interessante info. De complexiteit was ook een onderdeel van mijn bezorgdheid. De droogkast moet meestal maar 1 à 2 keer per week draaien (uitsluitend praktijklinnen), dus de keuze zal wel voor de hand liggen zeker.
        Ik vraag mij verder ook wel af, ik heb momenteel nog een Miele, maar die is zeker 35 jaar oud, of de meerprijs voor dat gering gebruik ook nog de moeite loont.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Ik vraag mij verder ook wel af, ik heb momenteel nog een Miele, maar die is zeker 35 jaar oud, of de meerprijs voor dat gering gebruik ook nog de moeite loont.
          De kans dat een nieuwe droogkast ook nog 35 jaar meegaat is eerder klein.
          Vroeger werden alle onderdelen zo geselecteerd dat ze veel meer konden verdragen dan strikt noodzakelijk, op die manier werken ze tegenwoordig niet meer.
          Mijn droogkast (Bauknecht) is ondertussen ook al meer dan 30 jaar oud, en die werkt nog prima, maar die heeft nog niet zo heel veel uren gedraaid.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De kans dat een nieuwe droogkast ook nog 35 jaar meegaat is eerder klein.
            Vroeger werden alle onderdelen zo geselecteerd dat ze veel meer konden verdragen dan strikt noodzakelijk, op die manier werken ze tegenwoordig niet meer.
            Mijn droogkast (Bauknecht) is ondertussen ook al meer dan 30 jaar oud, en die werkt nog prima, maar die heeft nog niet zo heel veel uren gedraaid.
            Meest courante merken die ik hier om de hoek zie zijn Bosch-Siemens-Miele. Ik hou ervan te kopen bij een winkel in de buurt, kwestie van service na verkoop. Voor dezelfde energieklasse is Miele toch een 300 à 400€ duurder.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

              Nog even duiden dat de machines met warmtepomp ongeveer de helft verbruiken dan die zonder pomp. (230 kWh tov 4 à 500 kWh). De A-energielabels zijn dus deze met een WP.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                Bijkomend voordeel kan zijn dat die droogkasten met warmtepomp bijna geen warmte afgeven in de ruimte waar ze staan Pol, moest dat belangrijk zijn.
                Maar zoals Bart zegt heel wat complexer dan een gewone droogkast, als je zo een kast koopt ook best in een zaak waar ze ook zelf koeltechnische ervaring hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                  Wat merken betreft ... wij hebben een Miele en zijn daar heel tevreden van.
                  Mijn moeder heeft Siemens en die is daar even tevreden van.
                  Je voelt wel een verschil in gewicht en dus bouwkwaliteit, maar de werking is prima en de prijs is toch enorm verschillend.
                  Eentje met warmtepomp werd ons door 2 officiële dealers afgeranden zelfs voor vaker gebruik.
                  Reden is de meerkost en ook de grotere kans op pannes.
                  Ook het toestel is ingewikkelder en dan kruipen er meer werkuren in dan op een ander toestel.
                  Volgens hun haalt de meerderheid geen voordeel.
                  Bijkomend nadeel is de tijd ... als je van nachttarief gebruik wil maken moet je tot in de nacht wachten voor je die kan leegmaken, voor velen dus een probleem.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                    De warmtepomp technologie moet je geen schrik van hebben, is gewoon een omgekeerde frigo dat er in zit. EXACT zelfde technologie.
                    Wat zit er in? Gewoon een compressor en 2 warmtewisselaars. De wetten van de natuur doen de rest (phase change).
                    Dus de duurzaamheid daarvan is vergelijkbaar met wat je van een frigo kan verwachten.

                    Ze draaien langer omdat de opgewekte temperatuur lager is dan wat ze met een weerstand verkrijgen.

                    Ik zou er geen schrik van hebben.
                    Mijn vorige Miele wasmachien was ook na 36 jaar aan vervanging toe, de droogkast (model met afvoer naar buiten) zal nog wel een paar jaar meegaan (ook een Miele)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      De warmtepomp technologie moet je geen schrik van hebben, is gewoon een omgekeerde frigo dat er in zit. EXACT zelfde technologie.
                      Wat zit er in? Gewoon een compressor en 2 warmtewisselaars. De wetten van de natuur doen de rest (phase change).
                      Dus de duurzaamheid daarvan is vergelijkbaar met wat je van een frigo kan verwachten.

                      Ze draaien langer omdat de opgewekte temperatuur lager is dan wat ze met een weerstand verkrijgen.

                      Ik zou er geen schrik van hebben.
                      Inderdaad Xafke
                      Maar niet vergeten dat ze bij dat type droogkasten het vocht laten condenseren op de verdamper van dat koelgroepje, ook daar doen de wetten van de natuur hun werk, dat condensatievocht is relatief zuur, ik heb er eentje van een jaar of vijf open gezien,
                      zag er niet bepaald gezond meer uit, meer als een aluminium condenser van een airco die twintig jaar buiten staat, was wel geen Miele.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                        Zeer interessante info. Bedankt allen!
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                          In het condensatievocht zitten resten van de wasmiddelen, die kunnen inwerken op bepaalde metalen.
                          De fabrikanten van zo'n droogkasten zullen daar wel rekening mee houden, maar zoals bij de warmtewisselaar van bijvoorbeeld een wandketel (centrale verwarming) geven ze dan op dat die warmtewisselaar bijvoorbeeld een levensduur heeft van 10 jaar of meer.
                          Hoe lang de warmtewisselaars (condensor en verdamper) in een droogkast met warmtepomp zullen meegaan, dat is moeilijk te voorspellen, dat is voor een groot deel afhankelijk van het aantal droogbeurten, en de "schadelijkheid" van de wasmiddelresten ten opzichte van de gebruikte metalen in de condensor en verdamper.
                          De kans dat daar inox warmtewisselaars inzitten is eerder klein, de kostprijs is een stuk hoger dan die van de gebruikelijke aluminium of aluminium + koper verdampers.

                          Naar het schijnt kleven er ook gemakkelijk wasmiddelresten en stofdeeltjes in de verdamper (dat is de plaats waar het vocht condenseert), van zo'n droogkast waardoor de droogtijd steeds langer wordt, maar het is niet zo gemakkelijk om alle "drab" goed van tussen die verdamperlamellen uit te krijgen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Naar het schijnt kleven er ook gemakkelijk wasmiddelresten en stofdeeltjes in de verdamper (dat is de plaats waar het vocht condenseert), van zo'n droogkast waardoor de droogtijd steeds langer wordt, maar het is niet zo gemakkelijk om alle "drab" goed van tussen die verdamperlamellen uit te krijgen.
                            Bij een Siemens is dat spotgemakkelijk. Een rode led geeft aan wanneer het nodig is om te reinigen. Plastic knop kwarttoer draaien en je schuift de verdamperlamellen er zo uit. Uitspoelen met de tuinslang, laten drogen en terugplaatsen. Gemiddeld kunnen we 5 tot 6 droogbeurten doen voor we terug moeten reinigen. Als je desondanks de waarschuwing toch nog wil drogen : de machine draait nog wel, maar droogt bijna niet meer.
                            Ik zie er enkel pluisjes inzitten. Van zeepresten geen enkel spoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                              Da van die inwerking van moderne "zepen" op metalen klopt wel. Goei opmerking!

                              Ook Miele had daar last van bij een vorig model WASmachine. Op internet lees je horrorverhalen van WASmachines waarvan delen van de trommel gewoon opgefret waren na 2 jaar gebruik!
                              Dus er moet dan toch een rotzooi zitten in somige moderne wasmiddelen.
                              Miele heeft nu meer en meer toestellen waarbij je wasmiddel moet kopen van Miele zelf. Dikke kassa natuurlijk. Dan verlies je waarschijnlijk niet een extra machine aan slijt, je betaalt em gewoon via het wasmiddel dan toch door.

                              Probleem is dat als je gaat vragen aan een verkoper of een bepaald type machine er tegen kan, ze allemaal steevast gaan zeggen dat er geen probleem is LOL.
                              Maar je kan het moeilijk gaan controleren.

                              Comment

                              Working...
                              X