Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

    Ik ben van plan om een Canon 5D III bij te kopen en zou eventueel gaan voor een tweedehands toestel.

    Als ik eens rond zoek kom ik camera's tegen die nog maar een een paar duizend cliks hebben maar vooral gebruikt zijn om te filmen.

    Nu is mijn vraag wat is de impact van al dat filmen op de levensduur van de camera en vooral wat is de invloed er van op de sensor en dus het gebruik voor fotograferen achteraf?

    Alvast bedankt voor je hulp.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

    Het doet me een beetje denken aan een autoverkoper die aan een bodemprijs een porche verkocht omdat er zogezegd een lijk in gelegen had.
    De waarheid was vermoedelijk dat de vorige eigenaar de moter volledig tot snot gereden had.

    Als er al een lijk in gelegen zou hebben dan zitten autoverkopers er niet mee in om even nieuw zetels etc er in te stoppen.
    Een rotversleten moter vervangen is al wat anders.

    Moraal van het verhaal: Niemand doet een 5D3 weg omdat em zogezegd het filmen beu is.
    Als ze de 5D3 al wegdoen is het omdat er een beter alternatief in de plaats komt. En wat moet dat dan zijn? De make 4 is er nog niet.
    Iemand dat een 5D3 koopt weet heel goed waarom em er zoveel geld aan uitgeeft en niet een 600D koopt bv.

    Het zit er dik in dat het een smoesje is om heling te verbergen.

    Comment


    • #3
      Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

      Het zit er dik in dat het een smoesje is om heling te verbergen.
      Dus als iemand hier een recente camera verkoopt zit volgens jou de kans er dik in dat dat een gestolen toestel is ?
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

        Hoi,
        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        ...
        Moraal van het verhaal: Niemand doet een 5D3 weg omdat em zogezegd het filmen beu is.
        Als ze de 5D3 al wegdoen is het omdat er een beter alternatief in de plaats komt. En wat moet dat dan zijn? De make 4 is er nog niet.
        Iemand dat een 5D3 koopt weet heel goed waarom em er zoveel geld aan uitgeeft en niet een 600D koopt bv.

        Het zit er dik in dat het een smoesje is om heling te verbergen.
        Xafke, sorry hoor, maar dit is een reactie van zeker niet te veel nadenken...

        Vrij jonge camera's worden altijd wel ergens aangeboden, ook eerlijke.
        Veel mensen kopen impulsief. Sommigen zó impulsief dat er moeilijkheden van komen...
        Anderen komen er vrij snel achter dat hun keuze niet de goede was. (Andere kwaliteiten, verwachtingen, grootte, gewicht, e.d.)
        Alternatieven voor de 5D3 zijn er voldoende. Zal er ook aan liggen wat het doel van de camera is.
        Heling ben je vrij snel achter.
        Vooraf het serienummer vragen... dat geeft "de boef" niet.
        Alleen 'n camera met lens aanbieden, zonder doos, zonder originele factuur, zonder batterijlader en meer van die standaard accessoires.
        Nee, de meesten die je persoonlijk af kunt halen en testen, zijn ook gewoon eerlijke mensen, zoals jij en ik.

        Adrie
        Last edited by adrie; 12 juli 2015, 11:29.

        Comment


        • #5
          Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

          Hoi Digital Hunter,

          Ik twijfel of een sensor wel iets "verslijt" door er mee te filmen.
          Een sluiter is een mechanisch ding, dat is aan slijtage onderhevig.
          Als de rest van de camera er heel goed uitziet, onbeschadigd, goed schoon is, alle knopjes en draaischijven als nieuw werken.
          Dan zou ik zeggen, waarom niet?

          Adrie
          Last edited by adrie; 12 juli 2015, 11:29.

          Comment


          • #6
            Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

            Als filmen een probleem zou geven voor de levensduur van de sensor, dan zouden alle camera's zonder spiegel daar ook een probleem mee hebben, want bij die camera's wordt de sensor gebruikt om een beeld te geven op de elektronische viewfinder, of op het schermpje achteraan op de camera.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

              Mijn bezorgdheid is niet zo zeer dat het om heling of oplichting gaat want dat kan je nog min of meer controleren en als je het zaakje niet vertrouwd gewoon afzien van de aankoop.

              Wat mijn verontrust is dat er toch op de een of andere manier iets slijtage oploopt bij veelvuldig filmen en wat daar dan de gevolgen van zullen zijn voor de levensduur van de camera.

              Je kan denk ik op geen enkele manier te weten komen hoeveel 'draaiuren' de camera gehad heeft of zie ik dat verkeerd ?

              Iedereen alvast bedankt voor jullie meedenken
              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

              Comment


              • #8
                Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                Het zijn vooral de bewegende delen, de sluiter en het spiegelmechanisme, die onderhevig zijn aan slijtage (de ontspanknop en alle schakelaartjes slijten ook).
                Voor de sluiter en het spiegelmechanisme wordt voor bepaalde camera's opgegeven hoe lang die ongeveer zouden moeten meegaan, dat kan een stuk langer zijn als je geluk hebt, maar als je pech hebt dan geraken die onderdelen eerder defect.

                Het aantal uren dat een camera heeft gewerkt zal je nergens kunnen terugvinden, bij sommige camera's is het al moeilijk om te weten te komen hoeveel foto's er mee gemaakt zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                  Ja dat klopt, die dingen gebeuren dat mensen impulsief aankopen.
                  Maar voor een 5D3 acht ik dat toch behoorlijk onwaarschijnlijk.
                  Iemand dat dat soort toestel "per ongeluk" koopt zal toch echt geen slimmen zijn en echt teveel geld hebben.
                  Trouwens dat toestel is zo goed dat je geen reden kan hebben om hem te verkopen tenzij je een 5DS gaat kopen natuurlijk

                  Ik geloof al die onzin niet en ben daar dan direct zeer achterdochtig in.

                  Nu, een terechte opmerking: als ze er de doos bij kunnen geven en een factuur van aankoop dan is de kans al zeer klein dat het nog om diefstal zou gaan.
                  Het zou wel kunnen gaan om een jaloerse echtgenote waarvan de man in het hopitaal ligt en ze snel even zijn "brol" gaat verkopen omdat hij er toch teveel tijd en geld in stopt wat beter aan haar besteed is

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Het zou wel kunnen gaan om een jaloerse echtgenote waarvan de man in het hopitaal ligt en ze snel even zijn "brol" gaat verkopen omdat hij er toch teveel tijd en geld in stopt wat beter aan haar besteed is
                    ...ziede gij ni wa veel filmkes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                      Hoi,
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      ...ziede gij ni wa veel filmkes


                      Ge moest eens weten wat ik zoal vanuit zulks impulsieve aankopen en de daarmee gepaarde (gedwongen) verkopen, zelf aangeschaft heb...
                      En dat is alleen maar het dure, duurdere segment...
                      Voorbeeld... Een man verkocht zijn 3 maanden jonge Canon gear, hij wou persé Nikon spullen. Ik kocht dat spul, voor de verkoop.
                      4 maanden daarna kocht ik zijn Nikon spullen weer, hij moest weer terug naar Canon...
                      Wat die man daarmee in een goed half jaar afgeschreven had. moet een gewoon werkman een paar maanden voor werken .

                      Mensen kunnen rare wezentjes zijn.
                      Adrie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                        Moraal van het verhaal: Niemand doet een 5D3 weg omdat em zogezegd het filmen beu is.
                        Als ze de 5D3 al wegdoen is het omdat er een beter alternatief in de plaats komt. En wat moet dat dan zijn? De make 4 is er nog niet.
                        Iemand dat een 5D3 koopt weet heel goed waarom em er zoveel geld aan uitgeeft en niet een 600D koopt bv.

                        Het zit er dik in dat het een smoesje is om heling te verbergen.
                        Misschien willen ze gewoon een camera die in hogere kwaliteit kan filmen (zoals de meeste Panasonic, Sony of Samsung, ... camera's die het laatste jaar zijn uitgebracht)
                        bvb: https://youtu.be/C_5XmD1bjQQ?t=8m30s
                        Of deze vergelijking met de veel oudere Panasonic GH4


                        Ik denk niet dat een sensor echt slijt zolang je er geen uren mee recht in de zon of laserstralen filmt/fotografeert, en schade daardoor moet makkelijk te zien zijn als je het toestel gaat testen.
                        Last edited by oermens; 13 juli 2015, 19:05.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                          Hoewel ik het niet meer kan vinden heb ik ooit een uitermate boeiend artikel over elektromigratie (de degradatie van electronicacomponenten op atomair niveau onder de invloed van hun gewone werking en (grootste vijand) warmte) gelezen.

                          Voornamelijk halfgeleiders hebben er last van (ik moet zeggen dat ik niet goed weet of een CCD of CMOS daaronder valt) overigens.

                          Een ander artikel dat ik ooit las suggereerde ooit dat de gebruikte sensoren, hun koeling en uitleestechniek niet gemaakt zijn voor video-opnames en veel warmer worden dan tijdens het gebruik voor foto's en bij veelvuldig video-gebruik meer "hete" (uitgevallen en vals vurende) pixels gaan vertonen.
                          Hoewel ik niet weet hoe het op bijvoorbeeld een 5D is, heb ik het met mijn 60D wel met enige regelmaat aan de hand gehad dat een video-opname gestopt moest worden omdat de sensor te warm werd.
                          Ik ga ervan uit dat er voorbij het punt waarop de camera de opname zelfstandig stopt nog een veiligheidsmarge zit, maar het geeft wel te denken.

                          Wat oermens zegt is denk ik een groter risico, mensen die er langdurig laserstralen mee hebben zitten filmen of fotograferen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                            Electromigratie heb ik ook gelezen. Maar als ik me niet vergis was dat enkel van toepassing op de extreme VLSI. De nieuwe chips zeg maar dat ze gaan maken binnen 5 jaar of zo maar nu al aan het testen zijn.
                            Daar zou ik me geen zorgen om maken.

                            De warmte die je aanhaalt is idd een probleem. Warmte + electronica zijn nooit vriendjes geweest. Of de chip er echt stuk van gaat denk ik niet.

                            Die lasers zijn een absoluut probleem. Daarvan heb ik er al gezien waarvan de sensor echt stuk was. Maar denk wel dat je dat kan zien ter plaatse dan.

                            Toch blijf ik argwanend tov de argumenten die de verkoper inroept. Het doet me teveel denken aan de praatjes die autoverkopers (schoemelaars) gebruiken. Allemaal uitvluchten en zever in zakjes. Was trouwens in het nieuws vandaag. De helft van de 700 geinspecteerde autoverkopers foefelen met fakturen en kilometerstanden.
                            Meer moet je niet weten zeker?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filmen met Canon 5D III en de gevolgen daarvan ...

                              Uiteraard zal de kwaliteit van de sensor achteruitgaan, dat doet alle elektronica nu eenmaal als je er stroom door jaagt. Bovendien zijn het lichtgevoelige elementen wier eigenschappen wijzigen afhankelijk van het invallend licht, dus in feite is een camera sensor constant "in actie", de data wordt gewoon niet altijd uitgelezen.

                              Nu, de vraag is of je dit ooit gaat merken en dit betwijfel ik. Spiegelloze camera's en camera's met doorschijnende spiegels lezen constant de sensor uit om de live view aan te bieden en daar zijn nooit verhalen naar boven gekomen van achteruitgaande beeldkwaliteit. Zelfde verhaal eigenlijk voor digitale security camera's, die dingen gaan eerder kapot dan dat de beeldkwaliteit (zichtbaar) achteruit gaat.

                              Neemt natuurlijk niet weg dat andere componenten veel gebruikt zijn, de beeldprocessor bijvoorbeeld zal lange uren gedraaid hebben met de nodige warmte ontwikkeling en 'slijtage'. Denk ook aan andere componenten zoals servo's voor diafragma aansturing (als dat al in een 5D III zit :P ) die waarschijnlijk wel al vaak gebruikt zijn.

                              Om een lang en vaag verhaal kort te maken, mechanisch zal die nog wel goed in orde zijn en op de beeldkwaliteit zal waarschijnlijk niets aan te merken zijn, de resterende levensduur van de elektrische componenten is natuurlijk wel korter dan wanneer je een nieuwe koopt, maar dat risico neem je nu eenmaal.

                              Extra: het hangt ook af van hoe de verkoper omgaat met zijn materiaal. Als hij constant de camera gelijk een bruut neerlegt en weinig zorg draagt voor het materiaal dan is het waarschijnlijk een slechte koop. Ook als hij constant het zonlicht laat invallen op de sensor (of die nu aanstaat of niet) of veel lasershows filmt dan kan je wel eens pech hebben. Idem als hij veel in vochtige, vuile (stof, zand) of extreme (warm/koud) omgeving filmt, dan ook kan je pech hebben.

                              //edit: nu ja, dat is altijd de gok bij 2e hands materiaal
                              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                              Comment

                              Working...
                              X