Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pinhole fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pinhole fotografie

    Pinhole fotografie is wel een leuk om uit te testen ! Deze opname is gemaakt woensdag ochtend zonder objectief en in de afdekkap van de camera een gaatje van 0.4 mm met een sluitertijd van 2.5 sec. ISO 100 . Heb in de afdekkap een gat van ongeveer 8 mm gemaakt, en daarop binnen een alluminiumfolie gekleefd met een gaatje van .04 in geprikt. De folie kan ik gemakkelijk verwijderen om andere openingen te testen



    Groetjes Drépc

  • #2
    Re: Pinhole fotografie

    Er was een paar maand geleden op Iedereen Beroemd ook iemand die zich hiermee bezighield.
    Leuk experiment.

    Comment


    • #3
      Re: Pinhole fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Drepc Bekijk bericht
      Pinhole fotografie is wel een leuk om uit te testen ! Deze opname is gemaakt woensdag ochtend zonder objectief en in de afdekkap van de camera een gaatje van 0.4 mm met een sluitertijd van 2.5 sec. ISO 100 . Heb in de afdekkap een gat van ongeveer 8 mm gemaakt, en daarop binnen een alluminiumfolie gekleefd met een gaatje van .04 in geprikt. De folie kan ik gemakkelijk verwijderen om andere openingen te testen



      Groetjes Drépc
      De opname is onscherp. Dit komt omdat de verhouding gaatje-diameter/brandpuntsafstand niet correct is.
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Pinhole fotografie

        Heel leuk, die pinhole-fotografie!

        Ben er zelf ook mee bezig af en toe, maar dan niet op artisanale wijze.
        Ik gebruik de Loreo Lens-In-A-Cap

        Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


        IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

        Comment


        • #5
          Re: Pinhole fotografie

          Het gebruik van Loreo Lens-In-A-Cap is natuurlijk niet hetzekfde als een gaatje ! In dat geval is een 35 mm lensje geplaatst in de lenskap.
          Het is dus wel degelijk de moeilijkheid om de juiste opening van het gaatje te bekomen om de scherpste opname te bekomen.

          Groetjes Dré

          Comment


          • #6
            Re: Pinhole fotografie

            Misschien kan dit helpen, als je het al niet kende?

            Veel plezier met het knutselen, das de helft van de fun!

            http://www.mrpinhole.com/calcpinh.php

            IZ.
            For Greater Good - Ambient Music for the Masses

            Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

            Comment


            • #7
              Re: Pinhole fotografie

              Bedankt voor deze nuttige informatie ! Kan ik zeker gebruiken voor verdere verbetering van mijn projectje !

              Groetjes André

              Comment


              • #8
                Re: Pinhole fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Drepc Bekijk bericht
                Bedankt voor deze nuttige informatie ! Kan ik zeker gebruiken voor verdere verbetering van mijn projectje !

                Groetjes André
                In feite is een camera obscura gaatje een zgn. Fresnel-Zone plaat met graad=1
                Je kan een Fresnel-Zone plaat ook zelf maken (dus graad > 1) , met betere optische eigenschappen.
                bv.


                voor meer detail.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment

                Working...
                X