Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

naked bike of scooter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • naked bike of scooter?

    Ik heb even jullie advies nodig. Ik ben op zoek naar een 125cc met b rijbewijs (deze heb ik al 5 jaar). Ik ben aan het twijfelen tussen een naked bike of een scooter; Een naked bike vind ik mooier, maar een scooter is handiger naar het schijnt. Ik ben het niet gewend om te schakelen. Het zou voor elke dag naar het werk te rijden zijn maar ook recreatief. Wat raden jullie aan?

  • #2
    Re: naked bike of scooter?

    voor elke dag door wind en weer te rijden is zo'n scooter net is minder vind ik door de kleine wieltjes
    die gaan rapper schuiven bij nat wegdek in de bochten en ook bij ijzel en sneeuw zijn die bloedlink om mee te rijden
    de scooter is op een aantal punten dan weeral handiger, uw benen zijn meer beschermd tegen opspatten water
    je hebt een koffer ruimte waarin je uw helm en dunne regenkledij in weg kan steken
    deze hebben soort van variomatic dus soort van automatische versnellingen, sommige houden daarvan andere prefereren dan manueel schakelen

    Comment


    • #3
      Re: naked bike of scooter?

      qua bescherming tegen regen en opbergruimte zou ik opteren voor een scooter.

      ik heb er zelf ook een paar jaar mee gereden, zowel zomer als winter. Vervelende is dat je na een tijd meer power wil, zeker als je ook banen van 90 km in uur gaat berijden.

      Comment


      • #4
        Re: naked bike of scooter?

        Ik heb drie jaar gereden met een 125CC Suzuki met drie automatische versnellingen en enkel bij het hoger schakelen voelde ik heel efkes een 'duw'.
        Wat die kleine wielen betreft, klopt dat een scooter daardoor minder baanvast is, maar als je scooter koopt waarvan de wielen ver uit elkaar staan heeft dat sofort een ander gevoel en is de scooter daadwerkelijk ook baanvaster.
        Vergelijk maar een Vespa met een Honda Forza, de wielen van de Honda staan veel verder uitelkaar (KLIK)
        Een scooter zal echter nooit zo baanvast zijn als een moto omdat het gewicht helemaal anders ligt bij een scooter.
        Voor het poetsen en bij koud weer lijkt een scooter dan weer beter dan een moto.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: naked bike of scooter?

          Het is inderdaad door weer en wind maar in sneeuw of vries ga ik niet rijden. Ik rijd nu af met scooter Peugeot looxor en Nat Ben ik altijd :-) ik vind naked bike gewoln mooier maar mijn man vind her gevaarlijkzr omdat het zelf schakelen is en ik dat dan nog moet leren. Langs de andere kant met een scooter Kan je op je gemak met 2 rondtoeren. Ik vind het zo moeilijk. Gelijk de sym joymax of sym wolf... Moeilijke beslissing. Honda heb je ook idd pcx
          Last edited by sportquest; 7 juli 2015, 12:22.

          Comment


          • #6
            Re: naked bike of scooter?

            zelf schakelen is iets gevaarlijker aangezien je toch een paar domme dingen kan doen, bijv ontkoppelen in een bocht. Een paar uur rijlessen kan nooit geen kwaad als je met een moto/scooter rijdt. Je zal direct merken dat je veel dingen fout doet (rem, kijk en uitwijktechnieken)

            Comment


            • #7
              Re: naked bike of scooter?

              Mss dan toch scooter. Heeft u tips Voor goed merk?

              Comment


              • #8
                Re: naked bike of scooter?

                Ik heb vele jaren met motors gereden van klein tot groot en in alle vormen.

                Elk hebben ze zo hun voor en nadelen. Korte ritten, lange ritten.... Alle weer,... Look and feel....
                Zelf ben ik gek op een lekker scheurijzer maar voor lange ritten is het ook niet alles.

                Het meest onhandige ding is idd de scooter, die dingen vind ik zelfs behoorlijk gevaarlijk wegens onstabiel (zeer gemakkelijk uitschuiven) en dat komt niet zozeer door de kleiner wielen maar door hun hoog geplaatst gewicht. Dat moet en kan niet anders dan onstabiel zijn. Die dingen zijn dan ook succesvol in beter klimaat (vooral Italie) maar hier in Belgie is het al veel minder.

                als je het mij vraagt: je keuze is beperkt, het zou de bike worden.
                Maar je wil niet schakelen??? Nog een gevaar bij. Niets is beter dan zelf controle te hebben. maar ja, als je niet wil dan zal het toch een automaatje worden.

                mooi vergelijk tussen mijn voorkeur en vergeleken met een scooter (in begin filmke) https://www.youtube.com/watch?v=TNoJB1IoT5I
                En je bent lekker op tijd op je werk

                https://www.youtube.com/watch?v=0a5WduFu9GE ook lekker
                Last edited by xafke; 7 juli 2015, 22:42.

                Comment


                • #9
                  Re: naked bike of scooter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door sportquest Bekijk bericht
                  Mss dan toch scooter. Heeft u tips Voor goed merk?
                  Ik kan moeilijk voor u kiezen, maar die Honda Forza 125 draagt mijn voorkeur.
                  Niet alleen omwille van het uitzicht of het comfort maar vooral al wegens het ver uit elkaar staan van de wielen.
                  Kies dan zeker voor het model met ABS, dit is veiliger bij het remmen op gladde wegen.

                  De Vespa GTS Super 125 ie ABS heeft dat ook allemaal en misschien ziet u dat model liever, maar de lengte is wel korter en bovendien is die duurder dan de Honda.
                  De Honda heeft dan ook nog eens het voordeel dat hij grotere wielen heeft die nog eens verder uit elkaar staan.
                  Maar je zou die eens in het echt moeten kunnen vergelijken met elkaar.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: naked bike of scooter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Ik heb vele jaren met motors gereden van klein tot groot en in alle vormen.

                    Elk hebben ze zo hun voor en nadelen. Korte ritten, lange ritten.... Alle weer,... Look and feel....
                    Zelf ben ik gek op een lekker scheurijzer maar voor lange ritten is het ook niet alles.

                    Het meest onhandige ding is idd de scooter, die dingen vind ik zelfs behoorlijk gevaarlijk wegens onstabiel (zeer gemakkelijk uitschuiven) en dat komt niet zozeer door de kleiner wielen maar door hun hoog geplaatst gewicht. Dat moet en kan niet anders dan onstabiel zijn. Die dingen zijn dan ook succesvol in beter klimaat (vooral Italie) maar hier in Belgie is het al veel minder.

                    als je het mij vraagt: je keuze is beperkt, het zou de bike worden.
                    Maar je wil niet schakelen??? Nog een gevaar bij. Niets is beter dan zelf controle te hebben. maar ja, als je niet wil dan zal het toch een automaatje worden.

                    mooi vergelijk tussen mijn voorkeur en vergeleken met een scooter (in begin filmke) https://www.youtube.com/watch?v=TNoJB1IoT5I
                    En je bent lekker op tijd op je werk

                    https://www.youtube.com/watch?v=0a5WduFu9GE ook lekker
                    scooters onstabiel? vreemd, dat heb ik nooit ervaren. Ik heb enkele jaren met een Peugeot vivacity 125 rond getoerd, zoals gezegd ook in de winter en de enige keer dat ik ooit onderuit ben gegaan is in een bocht met combinatie fijn zand op de baan en net optrekken. Eerlijk is eerlijk, met mijn moto ben ik nooit onderuit gegaan, alhoewel ik toch ook wel een aantal keer m'n achterwiel heb voelen schuiven, maar ondertussen had ik al wel wat jaren rijervaring + lessen gehad.
                    Als je natuurlijk een scheurijzer als de Hayabusa gaat vergelijken met een 125cc scooter

                    En waarom zou niet willen schakelen een gevaar erbij zijn. Beter een automatische versnellingsbak dan een niet-geschoolde chauffeur mét een manuele bak.



                    @TS: veel verkeerde merken heb je niet. Honda, Peugeot, Yamaha zelfs BMW verkoopt scooters. Goedkoper merk is o.a. Sym. Beste is dat je zelf een aantal moto winkels gaat aflopen want je hebt er echt heel wat verschillen in. Zo is Vespa bijv. de Apple onder de scooters. Mooi, degelijk, maar veel te veel geld voor wat je eigenlijk maar krijgt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: naked bike of scooter?

                      Ik kan xafke tot op zeker punt begrijpen en wel om volgende;
                      Bij het rijden met een moto heb je die benzinetank tussen uw benen en dat heeft het gevoel van stabiliteit.
                      Dit is echter een vals gevoel omdat je onbewust 'meestuurt" met uw benen tegen de benzinetank te knellen in bochten.
                      Bij een scooter heb je inderdaad het gevoel van onstabiliteit omdat er niks tussen uw benen zit.
                      Het gewicht van een scooter ligt in geen geval hoger dan bij een moto, dit is juist omgekeerd, daar ben ik zeker niet akkoord met xafke.
                      En een CVT versnellingsbak is een luxe vergeleken met voet versnellingen en die zorgen zeer zeker niet voor meer gevaar dan voet- of handgeschakelde versnellingsbak.
                      Ik weet niet hoe het nu zit met een CVT bak maar ten tijde van mij Suzuki kon die vrij bruut zijn met gashendel vol open, maar toch rij je veel sportiever met voetversnellingen en dus toch onbewust wat gevaarlijker.
                      Een scooter, al is het een 600cc is meer om ontspannen te rijden en te geniet van de wind in uw gezicht.
                      Bij een moto geniet je veel meer van de optreksnelheid (die velen te onpas gebruiken om indruk te maken) waardoor er meer ongelukken gebeuren.
                      Maar scooter of moto je moet weten waar je snel kunt en mag rijden en nog een tip voor beginners, draag opvallend zichtbare kledij zowel bij dag als nacht.
                      En rij niet te lang met een bijna versleten achterband.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: naked bike of scooter?

                        Op You Tube staan verschillende filmpjes (KLIK)
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: naked bike of scooter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Ik heb vele jaren met motors gereden van klein tot groot en in alle vormen.

                          Elk hebben ze zo hun voor en nadelen. Korte ritten, lange ritten.... Alle weer,... Look and feel....
                          Zelf ben ik gek op een lekker scheurijzer maar voor lange ritten is het ook niet alles.

                          Het meest onhandige ding is idd de scooter, die dingen vind ik zelfs behoorlijk gevaarlijk wegens onstabiel (zeer gemakkelijk uitschuiven) en dat komt niet zozeer door de kleiner wielen maar door hun hoog geplaatst gewicht. Dat moet en kan niet anders dan onstabiel zijn. Die dingen zijn dan ook succesvol in beter klimaat (vooral Italie) maar hier in Belgie is het al veel minder.

                          als je het mij vraagt: je keuze is beperkt, het zou de bike worden.
                          Maar je wil niet schakelen??? Nog een gevaar bij. Niets is beter dan zelf controle te hebben. maar ja, als je niet wil dan zal het toch een automaatje worden.

                          mooi vergelijk tussen mijn voorkeur en vergeleken met een scooter (in begin filmke) https://www.youtube.com/watch?v=TNoJB1IoT5I
                          En je bent lekker op tijd op je werk

                          https://www.youtube.com/watch?v=0a5WduFu9GE ook lekker
                          Of je komt nooit aan... dat is ook een mogelijkheid .

                          Comment


                          • #14
                            Re: naked bike of scooter?

                            Als je ook snelweg wil doen, dan is een 125cc motor eigenlijk meer een gevaar dan wat anders, op secundaire wegen zijn ze beiden goed.
                            Eerder een persoonlijke voorkeur en daarom aangeraden beiden eens te testen.
                            Hoe kleiner uw wielen, hoe meer last je hebt van putten en andere oneffenheden.
                            Wat schakelen betreft ... dat leer je toch op één dag zeker?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: naked bike of scooter?

                              Dat zou je inderdaad in één dag moeten geleerd krijgen, maar wat in een noodgeval, paniek en blokkeren?
                              Nu ja dan sta je ook stil. Alleen is het nog de vraag waar of waartegen je stilstaat.
                              Inderdaad op de autostrade zou ik er mij ook niet op wagen, daar moet je mee met het verkeer en dat zal net iets teveel gevraagd zijn van een 125cc.
                              Dan moet je een 300 of 600 kopen en dat vind ik dan weer veel te zwaar voor stadsverkeer.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X