Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen vanuit de mobiele `schuilhut` (auto)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen vanuit de mobiele `schuilhut` (auto)

    hallo,

    ik zou graag (roof)vogels fotograferen vanuit de auto en heb gehoord dat het goed werkt
    omdat ze niet bang zouden zijn voor auto`s.
    nu ben ik al een tijdje aan het proberen om met de auto richting de vogel op een paal bijv. te rijden maar ze vliegen elke keer weg,
    heeft iemand ervaring met het fotograferen vanuit de auto, en gebruiken jullie dan ook nog een camouflage kleed voor het raam?
    is er een methode om dichter bij de vogels te komen?

    alvast bedankt

    mvg remco jansen

  • #2
    Re: fotograferen vanuit de mobiele `schuilhut` (auto)

    is er een methode om dichter bij de vogels te komen?
    Er zijn alvorens het vogel op de plek zit

    camouflage kleed voor het raam
    heeft alleen zin als je ruimschoots op tijd bent, principieel niet

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen vanuit de mobiele `schuilhut` (auto)

      van wie heb je gehoord dat het met de auto goed werkt? Vraag dan eens aan diezelfde bron hoe ze het juist doen.

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen vanuit de mobiele `schuilhut` (auto)

        Het is waar bij vele dieren dat ze een mens herkennen en van de mens vluchten en dit gedrag niet vertonen met voortuigen.
        Daarbij moet je toch enkele zijtekeningen maken:
        1) Volwassen roofvogels in Europa zijn meestal niet erg op verandering gesteld, aankomen met een auto en ze vliegen weg.
        Dus men zegt motor afschakelen en laten rollen de laatste meeters, enz... maar je moet ook geluk hebben.
        Soms komen ze kijken wat je doet:

        Misschien ook niet te mobiel proberen te ziijn, blijf eens 40 min in je auto zitten op een plaats waar je weet dat er roofvogels zijn.

        2) Jonge roofvogels zijn gemakkelijker:

        Ik parkeer hier naast een drukke weg omdat er regelmatig roofvogels op hooibalen zitten en deze zat op 20m van mij en bleef zitten. .. tot ik mijn 500mm uit de koffer wou halen.

        3) Vele roofvogels zijn extreem goede jagers en kunnen dus leven (een mens bijvoorbeeld) ontdekken via lichaamstemperatuur, aan hartslag, etc... een auto interesseert hun niet, extra camouflage kan helpen, maar je auto is camouflage voor zekere factoren die de roofvogels zoeken als bedreiging.

        N.B. het fotograferen van roofvogels in de natuur is (pareto) 80% niets krijgen, 20% iets krijgen en 0.5% goed resultaat. Vele fotos die men ziet zijn genomen in parken waar vogels gewend zijn aan mensen.
        Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen vanuit de mobiele `schuilhut` (auto)

          hallo
          alvast bedankt voor jullie reacties,
          ik zal dan gaan proberen om met de auto op een plek te gaan staan wachten waar de vogel vaak zit.

          mvg remco

          Comment

          Working...
          X