Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gorillapod ervaringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gorillapod ervaringen?

    zou geďnteresseerd zijn in zoiets, maar vrees dat het niet sterk genoeg is,
    vorig jaar eens enen uit den aldi getest (kon tot 3 kg houden) maar zakte door zijn poten bij 1.4kg....
    heb nu een actie gezien van deze:
    http://www.artencraft.be/nl/joby-gor...9e62c-84257017

    iemand ervaring hiermee??
    zou een d800 mét 24-70 f2.8 moeten kunnen houden zonder dat de poten doorzakken
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: gorillapod ervaringen?

    Heb er ook nooit echt veel vertrouwen in gehad (lijkt me meer iets voor een compactje).
    Bij Art En Craft kan je wel makkelijk eens langsgaan met je eigen toestel en uitproberen (zie ik id Aldi niet gebeuren :-))

    Comment


    • #3
      Re: gorillapod ervaringen?

      Waar je nu naar verwijst is ook tot 3kg... die heeft te soepele verbindingen en zakt dus ook op den duur door z'n hoeven als je geen verdere ondersteuning gebruikt. De benen zijn bedoeld om ergens omheen te buigen en ze niet als statief poten te beschouwen, met dat in het achterhoofd heb ik de GP8 + BH-1 een paar jaar geleden aangeschaft.

      De zwaarste combi die ik getest heb: body + battery pack + 150-500mm kan gedragen worden door de GP8 (benen zijn dan niet "recht" maar halverwege gebogen, zodat je een soort van tafeltje krijgt) In het veld zoek ik in veel gevallen wel iets op om de benen om heen te buigen voor stabiliteit.... het vergt wat geduld en oefening, maar als het eenmaal staat staat het net zo stevig als een statief.

      Comment


      • #4
        Re: gorillapod ervaringen?

        ik gebruik dit vooral om mijn flits op te zetten en off-camera te flitsen. Zeer handig hiervoor
        Afhankelijk hoe je je gorillapod opstelt moet dit je camera wel kunnen dragen
        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

        Comment


        • #5
          Re: gorillapod ervaringen?

          Oorspronkelijk geplaatst door RBOOM Bekijk bericht
          ik gebruik dit vooral om mijn flits op te zetten en off-camera te flitsen. Zeer handig hiervoor
          Afhankelijk hoe je je gorillapod opstelt moet dit je camera wel kunnen dragen
          Als die moet dienen voor een flitser, dan zijn er goedkopere alternatieven te vinden zoals bijvoorbeeld deze http://www.dx.com/nl/p/flexible-join...2#.VZket-kw9hE .
          Die heb ik zelf ook een paar keer gebruikt voor een flitser, een klein compactje kan je er ook wel op zetten, maar dat is dan ook echt wel de limiet.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: gorillapod ervaringen?

            Ik heb de grootste versie van de gorillapod, met het X-balhoofd. Die kop is goed genoeg voor mijn X-T1 en voor de 30D met een niet al te zware lens. Over de poten op zich zou ik mij geen zorgen maken, maar zoals in2lapland al zegt, moet je het niet bekijken als een driepoot maar als een ding dat je op en rond vanalles kan vasthangen. Ik heb al fotografen gezien die het onderstel van de gorillapod met een balhoofd voor iets zwaarder materiaal gebruiken.

            Als je wil, mag je die van mij altijd eens uitproberen. Ik heb hem doorgaans in de auto liggen voor die gevallen van "had ik nu maar mijn statief". Hij kan ook heel makkelijk aan een tas worden bevestigd en het meergewicht is verwaarloosbaar. Maar qua stabiliteit kan je het niet echt met een heuse driepoot vergelijken. Voor lange sluitertijden bij winderige omstandigheden of met lange lenzen zou ik dit niet gebruiken.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: gorillapod ervaringen?

              Geloof het of niet, maar ik heb zaterdag bij A&C de gorillapod vastgehad én mijn D7100 + Sigma 100mm f/2.8 macro opgezet.
              Ik denk er aan later deze aan te schaffen voor macrodoeleinden omdat je laag op de grond vaak iets sneller kan reageren met een dergelijke flex-tripod.
              Deze combo kon de tripod zeker dragen, maar zoals gezegd Pieter aanhaalde: bij winderige omstandigheden zou ik er niet te veel op rekenen.

              Ik heb wel de versie +- 50 euro in mijn handen gehad. Er was ook een (veel) duurdere versie van meer dan 100 euro dacht ik. Wat het verschil met die was, I don't know. Vond 50 euro al meer dan duur genoeg
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: gorillapod ervaringen?

                de focus versie (vermoed dat dit de gp8 is) is rond de 90€
                dat is idd 3X de prijs van die dat ik het op had, en toch, t'spreekt mij aan,
                ik doe niet aan macro (niet echt een interesse veld van me)
                maar werk zeer graag op laag niveau en vanaf originele standpunten
                denk dat ik dit ook eerst eens zal gaan uittesten qua stevigheid

                nog een vraagje, waarom daarop een balhoofd? is extra gewicht en groter voor in je tas toch?
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: gorillapod ervaringen?

                  nog een vraagje, waarom daarop een balhoofd? is extra gewicht en groter voor in je tas toch?

                  - tja ietsjes flexibeler als je net de pod "goed" stevig hebt staan (en werd in he plus pakket bijna graties weggegeven)
                  - relatief gewicht van 200gr is voor mij verwaarloosbaar
                  - niet in maar aan

                  Comment


                  • #10
                    Re: gorillapod ervaringen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    nog een vraagje, waarom daarop een balhoofd? is extra gewicht en groter voor in je tas toch?
                    De mijne is ook de duurste versie met balhoofd inbegrepen.
                    Het balhoofd is mijns inziens wat licht gebouwd voor een stevige SLR en het rubbertje heeft weinig grip waardoor je het plaatje best hard moet aandraaien.

                    Waarom het balhoofd? Bij mij ook flexibiliteit. Zo drie rijen bolletjes vast aan je toestel hangen is niet zo aangenaam als je van de ene locatie naar de andere wandelt. Dan liever een snelkoppelingsplaatje, dat trouwens arca-swiss compatibel is. Bovendien is het gewicht niet echt een factor als je een SLR met 24-70 als referentie neemt. Met mijn X-T1 ligt dat anders, maar ik heb er niet eens bij stilgestaan.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment

                    Working...
                    X