Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera ... help!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera ... help!

    Ik bezit op dit moment een Canon EOS 40D inclusief een aantal L objectieven. Deze blijven de afgelopen tijd meer thuis in de kast staan dan dat ze gebruikt worden. De reden is dat het me te zwaar is om elke keer alles meet te sjouwen en een zware tas op je rug te hebben. Daarom wil ik mijn huidige set verkopen en een nieuwe, compactere, lichtere camera wil gaan aanschaffen.

    Zelf al het 1 en ander gelezen en bekeken en een aantal types weggestreept en zo zijn er ook weer een aantal bijgekomen. Op dit moment staan in de lijst de volgende modellen.

    - Olympus OM-D E-M5 Mark II
    - Fujifilm X-T10
    - Sony Alpha 6000
    - Samsung NX500

    De camera zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor vakanties, stedentripjes, wandelingen. En alle modellen hebben hun voor en tegens. Hebben jullie nog suggesties of ervaringen vanuit de praktijk? Misschien ook overgestapt van een DSLR naar een compacter model? Ik hoor het graag en alle hulp kan ik gebruiken om mijn keuzes te vergemakkelijken. Alvast bedankt

    Aantal camera modellen verwijderd uit de lijst en toegevoegd.
    Last edited by mental-marco; 12 juli 2015, 11:12. Reden: Aantal camera modellen verwijderd uit de lijst en toegevoegd.
    "The only easy day was yesterday"

  • #2
    Re: Nieuwe camera ... help!

    Nog geen reactie gekregen? Ik denk wel dat er genoeg op het forum zijn die deze toestellen hebben. Er zijn al heel wat toppics al over begonnen anders de zoekmachine gebruiken
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera ... help!

      Met één van deze kan je niet mis doen, voor mij de Fujifilm natuurlijk, en waarom de X-E2 niet?
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera ... help!

        Ik ben gevallen voor de Sony a6000 (persoonlijke keuze natuurlijk). En ben er dik tevreden over (ook dankzij de redelijk goedkope adapterringen die er te verkrijgen zijn waardoor je andere lenzen kan gebruiken). Ik heb echter geen ervaring met de andere toestellen.
        Een mirrorless camera zie ik wel als aanvulling naast een DSLR.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera ... help!

          Ik ben zelf recentelijk overgestapt van mijn D300 + lenzen naar een Fuji camera

          Nu een X-M1 die ik echt niet kon laten liggen wegens spotgoedkoop en daar komt straks de X-T10 bij...
          Heb ook met de a6000 gespeeld van Sony, maar daar konden de kleuren en handling van de kitlens me niet bekoren...

          Zelf maakte ik de redenering dat ik minstens een APS sensor wilde, vandaar dat ik Olympus van mijn lijstje schrapte...

          Bij Fuji wel weten dat movies een ramp is, en de foto's prachtig...
          Dus als je ook wat zou willen filmen, schrap Fuji dan maar...
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera ... help!

            Hou er toch maar rekening mee dat elke camera lenzen nodig heeft naargelang de sensor.
            Een APS-C camera van eender welk merk heeft lenzen nodig met bepaalde afmetingen, hoe groter de sensor, hoe groter en zwaarder de lenzen worden.
            Als je op een 40D EF-S lenzen gebruikt, dan wordt die ook al een heel stuk lichter dan wanneer je er L-lenzen op gebruikt.
            Op een full-frame ben je verplicht om lenzen te gebruiken waarmee je die sensor helemaal kan belichten, bij sommige merken kan je daar wel lenzen opzetten met een kleinere diameter, maar dan gebruik je ook maar een deel van de dure full-frame sensor.

            De ene camerabody is wel lichter dan de andere, een 40D heeft nog het gewicht en de afmetingen van een full-frame camera, de opvolgers van de 40D zijn ook veel lichter en compacter (vanaf de 60D toch).
            Maar als je toch van de zware L lenzen af wil dan kan je die verkopen om omschakelen naar eender welk ander merk, je hangt dan niet meer vast aan je huidige merk.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera ... help!

              Ik heb gekozen voor een Fuji X100S met één opzetlens die naar FF normen het toestel van een 35 mm tot een 50mm ombouwt.
              Voor mij was de DSLR met diverse lenzen ook te zwaar en te veel geworden.
              Nu heel content, want meer heb ik niet nodig. Als Cartier-Bresson zijn hele oeuvre bijeenklikte met één lens (35 mm) dan moet dat ook voor mij volstaan.
              Opletten dat je niet opnieuw gewicht opbouwt als je gaat kiezen. Een Fuji XT-1 bv. samen met een 2.8 zoom gaat al snel bijna zoveel wegen en is bijna even omvangrijk als en DSLR oude stijl.
              Als gewicht en omvang echt belangrijk zijn moet je de toestellen goed uitproberen, vasthouden in de winkel, met de lenzen die je erop wilt. Soms is de balans ver te zoeken.
              Zo'n X100S of T is zalig. Licht, makkelijk altijd mee te nemen. Grote knoppen. En vooral APSC en dezelfde sensor als het paradepaardje XT-1.
              Je vindt ze ook meer en meer tweedehands voor aantrekkelijke prijzen. Zo'n 650 Euro voor een X100S bv.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera ... help!

                Je kan niet beter starten dan met deze : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...at-515949.html

                En eind dit jaar krijg je nog nieuwe firmware om de AF nog te verbeteren.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera ... help!

                  Lieven,

                  Die is gisteren héél snel van eigenaar gewisseld ...
                  Maar je hebt uiteraard gelijk.

                  Jaja

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Je kan niet beter starten dan met deze : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...at-515949.html

                  En eind dit jaar krijg je nog nieuwe firmware om de AF nog te verbeteren.
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera ... help!

                    Bedankt allen voor jullie feedback. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het is ook een lastige beslissing. Zoveel wensen en zoveel keuzes Ik ga uiteraard binnenkort nog even langs een aantal speciaalzaken om het één en ander te vragen, testen en voelen. @Eduardo: Goede tip nog om juist te testen met de lenzen die ik zou willen

                    @Black B@ndit: Ik heb de body's van de Canon even bekeken en aan gewicht zijn ze niet veel lichter geworden. De 70D is maar 67gram lichter. Dus dat gaat het sowieso niet worden. Ik wil dus echt een heel stuk minder sjouw werk hebben. En volgens mij gaat dat gewoonweg niet lukken met een DSLR. Dan moet je een klein stapje terug doen. Fuji heeft wel mooie toestellen met een APS-C sensor die niet te zwaar zijn en qua formaat een slag kleiner zijn als mijn huidige Canon 40D. Dus die staan nu even bovenaan op de lijst.

                    @Lieve Lema: Waarom geen Fuji X-E2 niet vraag je . Nou ... gewoonweg omdat ik die nog niet was tegen gekomen Ik zet hem erbij op de lijst. Bedankt hé ... nu wordt het nog lastiger

                    @Infernoken: Filmen heeft voor mij geen prioriteit. Daar heb ik nooit iets mee gedaan en zal ik ook niet snel doen. Dus gaat me puur om de foto's. Uiteraard bedankt voor het melden
                    Last edited by mental-marco; 4 juli 2015, 18:32.
                    "The only easy day was yesterday"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera ... help!

                      Canon 100D + 10-18 STM + 18-55 STM + 55-250 STM en een piepklein rugzakje of slingbag, perfekt voor all-round vakanties, wandelingen, stedentrips, ...

                      Of je zet er een 40 mm 2.8 STM pancake lensje op.

                      Wil je geen gehannes met lezen meer, dan zoiets als de pana lz1000 of zo.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera ... help!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        Canon 100D + 10-18 STM + 18-55 STM + 55-250 STM en een piepklein rugzakje of slingbag, perfekt voor all-round vakanties, wandelingen, stedentrips, ...

                        Of je zet er een 40 mm 2.8 STM pancake lensje op.

                        Wil je geen gehannes met lezen meer, dan zoiets als de pana lz1000 of zo.
                        Prachtig setje voor wat het moet dienen
                        Life through a lens..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera ... help!

                          Ik lees over de Olympus dat er last kan zijn van shutter shock, is dat probleem in de praktijk heel erg aanwezig of valt het eigenlijk wel mee? En hebben alle MFT camera's last van deze shutter shock? Verder zag ik staan dat de RAW bestanden in de Olympus zijn gecomprimeerd. Wat ik wel vreemd vind aangezien RAW toch ongecomprimeerde bestanden zouden moeten zijn?

                          Over de Fuji X-T1 en X-T10 las ik dat de JPEG bestanden heel erg mooi zijn maar de RAW bestanden nog weleens wat vreemd van kleur kunnen zijn. Iemand hier ervaring mee, aangezien ik enkel in RAW schiet.
                          "The only easy day was yesterday"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera ... help!

                            mental-marco,

                            Wees gerust, de Fuji Raw-bestanden zijn perfect na te bewerken.
                            Ik gebruik PS CC (Adobe Camera Raw) maar veel Fuji-collega's doen het met veel succes in Lightroom.

                            Jaja

                            Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                            Ik lees over de Olympus dat er last kan zijn van shutter shock, is dat probleem in de praktijk heel erg aanwezig of valt het eigenlijk wel mee? En hebben alle MFT camera's last van deze shutter shock? Verder zag ik staan dat de RAW bestanden in de Olympus zijn gecomprimeerd. Wat ik wel vreemd vind aangezien RAW toch ongecomprimeerde bestanden zouden moeten zijn?

                            Over de Fuji X-T1 en X-T10 las ik dat de JPEG bestanden heel erg mooi zijn maar de RAW bestanden nog weleens wat vreemd van kleur kunnen zijn. Iemand hier ervaring mee, aangezien ik enkel in RAW schiet.
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera ... help!

                              Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht

                              Over de Fuji X-T1 en X-T10 las ik dat de JPEG bestanden heel erg mooi zijn maar de RAW bestanden nog weleens wat vreemd van kleur kunnen zijn. Iemand hier ervaring mee, aangezien ik enkel in RAW schiet.
                              Daar klaag ik in elk geval niet over, ik gebruik meestal Lightroom. Het voordeel van RAW is net dat je alles goed kan bijtrekken.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X