Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compact camera kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compact camera kopen?

    Hallo,

    Ik zal waarschijnlijk wel de zoveelste in rij zijn die een nieuw fototoestel wenst aan te schaffen, maar niet weet wat te kopen.
    Het aanbod is zo groot. Ik zoek een compact camera, ter aanvulling op mijn spiegelreflex (Nikon D80).

    Nu misschien even schetsen waarvoor het toestel moet dienen...
    1) ik wil het gebruiken om een fotodagboek te maken, een soort jaaroverzicht waarbij ik van elke dag een paar momenten vastleg op foto. Aangezien dat ook van de 'gewone' dingen in het leven kan zijn, is het de bedoeling om het toestel vrijwel steeds mee te nemen. Het gewicht is dus niet onbelangrijk.
    2) ik ga geregeld naar concerten, het zou dus ook fijn zijn om het daar wel eens te kunnen gebruiken.
    3) op reis of citytrip zal het toestel ook zijn werk moeten kunnen doen.

    Qua budget had ik gedacht aan iets van om en bij de 300 euro.

    Van een collega zou ik voor 100 euro de Nikon Coolpix S9100 kunnen overnemen.
    Maar ik ben toch eerder geneigd om een nieuw toestel te nemen en de meerprijs hiervoor te betalen (ook qua garantie, slijtage enz.)
    Er zijn twee toestellen waar ik mijn oog op heb laten vallen, maar ik weet niet welk van de twee het beste is.
    Mogelijk zijn er nog andere toestellen die in die prijsklasse eerder aan te raden zijn.

    Discover the latest in electronic & smart appliance technology with Samsung. Find the next big thing from smartphones & tablets to laptops & tvs & more.


    Wie kan me een beetje raad geven?

    Alvast bedankt!
    Met vriendelijke groeten,
    Katrien

  • #2
    Re: Welke compact camera kopen?

    De Panasonic TZ reeks zijn goede compacts de laatste is de TZ70
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Welke compact camera kopen?

      De Sony RX100 zal aan jouw wensen voldoen. Bij redcoon voor 350€.

      Koop geen camera met een kleinere sensor want daar word je.niet gelukkig van.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Welke compact camera kopen?

        De Samsung Galaxy 2 is misschien aantrekkelijk door het grote touchscreen
        en de Android apps, maar de foto kwaliteit is niet zo goed.
        Als je veel zoom kijk naar de reeds vermelde Panasonic TZ70.
        Andere keuze is de Panasonic LF1. Minder zoom maar grotere sensor.
        De beste van de reeds vernoemde camera's is de Sony RX100,
        maar weinig zoom. Hangt er vanaf wat je verkiest.
        Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Welke compact camera kopen?

          Hallo,

          Ik heb nog steeds de Sony RX100 Mk1, de "oerversie" zeg maar.
          Die levert een schitterende beeldkwaliteit en heeft toch redelijk wat zoom.
          Het feit dat ik hem no steeds niet vervangen hebt, dat zegt toch al heel wat.

          En ja, bij compactcamera's speelt de grootte van de sensor zeker een grote rol - en de RX100 is daarin een "grote" jongen.
          Dus, ook op hoge ISO zeer bruikbare beelden - en dat lijkt me voor een fotodagboek toch mooi meegenomen.

          Dus, als je de RX100Mk1 tweedehands (of nieuw) zou tegenkomen, zeker eens overwegen ...
          Dit is een recente RX100Mk1-foto uit Sicilië:

          Hier is een klein albumpje:
          https://www.flickr.com/photos/960217...57634420241025

          Succes met je keuze ...
          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Welke compact camera kopen?

            Jaja de rx100 m3 is beter😊
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Welke compact camera kopen?

              Hallo iedereen, bedankt voor de reacties die ik tot nu toe mocht ontvangen.
              Het brengt me ondertussen op nog een heel ander pad qua camera's.
              Wat ik me dan afvraag bij de rx100... ga ik niet beter voor meer zoom als ik het toestel ook wil meenemen naar concerten?

              Comment


              • #8
                Re: Welke compact camera kopen?

                Als je meer zoom wilt bij een compact gaat ge inboeten op beeldkwaliteit vrees ik. En dan nog voor concerten buiten zou nog gaan maar binnen concert zal je teleurgesteld zijn denk ik. Ik zou ook de Panasonic FZ1000 eens nader bekijken heb deze zelf en sta nog steeds versteld van de beeldkwaliteit ervan ook bij low Light toestanden zoals sommige concerten.
                Is natuurlijk wel een bridge en geen compact.
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compact camera kopen?

                  Klopt wel ...
                  ... maar die heeft een stuk minder zoom ...
                  Vandaar mijn aanbeveling.

                  Jaja

                  Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                  Jaja de rx100 m3 is beter��
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compact camera kopen?

                    @jaja was maar om te lachen zunne...de beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde misschien iets beter bij de MIII maar ik miste de 24mm teveel bij de MII die ik toen had!
                    Natuurlijk dat extra beetje zoom mis je nu soms ook wel moet ik toegeven...maar ja het is nu zo...de ultieme compact zou Sony RX100 met 24mm-120mm bv maar dan wordt alles weer groter zoals bij de Canon
                    GX2 het geval is!!!

                    greetz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compact camera kopen?

                      Gestel dat ik mijn verwachtingspatroon wat bijschaaf en het toestel wil gebruiken voor het volgende:
                      - steeds meenemen (dus nog altijd lichtgewicht) voor dagelijks snapshots voor het fotodagboek
                      - vakantiefoto's of foto's op citytrip
                      - concerten, maar dan eerder close up foto's van de frontman

                      Is er dan een minder prijzig toestel dat volstaat?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke compact camera kopen?

                        Zijn het buiten concerten?
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke compact camera kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door katje17 Bekijk bericht
                          Gestel dat ik mijn verwachtingspatroon wat bijschaaf en het toestel wil gebruiken voor het volgende:
                          - steeds meenemen (dus nog altijd lichtgewicht) voor dagelijks snapshots voor het fotodagboek
                          - vakantiefoto's of foto's op citytrip
                          - concerten, maar dan eerder close up foto's van de frontman

                          Is er dan een minder prijzig toestel dat volstaat?
                          Hang af van je ervaring met fotograferen. Maar veel mensen zijn best
                          tevreden met een goedkopere compact. Als het is om op een (smartphone)scherm
                          te bekijken en kleine prints te maken, is zo'n toestel meer dan voldoende.
                          De Panasonic Lumix TZ60 en TZ70 zijn degelijke compacts met 30x zoom.
                          Ze kosten wel iets meer dan €300.
                          Rudi
                          Last edited by rudimaes; 3 juli 2015, 12:39.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke compact camera kopen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                            Zijn het buiten concerten?
                            Zowel buiten als binnen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke compact camera kopen?

                              Hier vind je een video genomen met de Panasonic TZ60 van een indoor concert.
                              Video is wel minder kritisch dan een foto.

                              Rudi

                              Comment

                              Working...
                              X