Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

    Beste

    Graag had ik het statief van Vanguard Alta pro 263 AB aangeschaft voor mijn d7100.

    De reden dat ik twijfel over de aankoop van het statief is dat ie zo zwaar is: 2,44 kg en op fotorugzak met de fiets mee moet. Ik weet ook niet of de prijs meevalt aan 189 euro.
    Hetgeen me vooral aansprak was dat je ook dicht bij de grond kan fotograferen en je camera in veel posities stevig kunt zetten.

    Graag wil ik weten of er eventueel een alternatief beschikbaar is of een even stevig lichter statiefje dat mag gaan tot max 200 euro, als last resort mss max 300.
    Helaas zijn de lichtere statieven die ik vond op internet al bijna 2kg op zich
    Met fotorugzak camera en 2 lenzen zit ik al 3 kg (exclusief statief) op mijn rug om op mijn fiets mee te nemen en ondervind ik helaas al fysieke hinder
    van dit materiaal mee te sleuren na 15min fietsen/stappen (ben al een vrij kleine vrouw en ziekte is ook niet echt in mijn voordeel voor aan fotografie te doen...).
    In principe zou statief voor vervoer wel in de fietstassen op bagagedrager passen, maar als ik in het bos wil fotograferen bv of in natuurgebied daar zijn niet altijd fietsen toegelaten en dan moet ik het een heel eind meesleuren waarschijnlijk...

    Zijn er goede stevige alternatieven die niet zo zwaar wegen en die goed op je rugzak te transporteren zijn als je niet sterk bent? (hij moet wel 7kg kunnen dragen in geval van ooit zwaardere telelens in toekomst)

    Stel dat ik toch voor de alta pro zou gaan is deze zijn 189 euro waard?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten

    Mellinda

  • #2
    Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

    Die Vanguard zal voor zijn prijs waarschijnlijk moeilijk te kloppen zijn. Een echte mening kan ik er niet over geven, sorry...
    Bij Manfrotto hebben ze een paar modellen met horizontaal te plaatsen middenzuil, die ook heel laag bij de grond kunnen komen. Ik heb zo een 055 en er is intussen een nieuwe 190 op de markt ook: http://www.manfrotto.com/190?cat_title=190_New_Series

    Neem eens een kijkje in het grote statieven en statiefkoppen topic op dit forum. Er is een hoop gebruikersinformatie te vinden over heel wat merken en modellen. De laatste tijd zijn de statieven van Sirui erg in opmars en steeds populairder bij de leden hier.
    Last edited by Pieter G.; 30 juni 2015, 13:40. Reden: typo
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

      Ik heb die vraag even geleden ook gesteld id topic die Pieter aanhaalt (over statieven van ca. 1.4kg).

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

        Altijd een moeilijke keuze, moet het licht en minder stabiel of mag het iets zwaarder en stabieler zijn.

        Ik gebruik dit statief al 4 jaar, maak ooit wandelingen van 5 to 6 uur (met de nodige rustpauzes) door het bos en heide met die statief
        op mijn schouders en dragend aan een poot. Als je één poot op een bepaalde lengte uittrekt kan je zo een soort balans maken zodat
        het gewicht gelijk verdeeld wordt en het een stuk gemakkelijker draagt.(er zit trouwens standaard een degelijke draagtas bij)

        Wat een klein nadeel is dat de schroeven en bouten van gewoon metaal zijn gemaakt en hierdoor gaan roesten. Hierdoor moet na elke
        sessie het statief zuiver gemaakt worden en de alle klepjes, scharnierpunten, bouten en moertjes licht ingeolied worden wil je lang van dit statief plezier hebben.

        En Ja na een tijd wordt het zwaar maar de mogelijkheden, stabiliteit en prijs maken voor mij dit toch een statief dat de moeite waard is.

        Groeten,
        Eric

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

          Ik heb ook een Vanguard 263 statief maar dan met de AGH-100 pistoolhandgreep ipv het gewone balhoofd en ik ben daar ook zeer tevreden van.

          Ik had eerst de veelgemaakte beginnersfout gemaakt om een licht en klein statief te kopen, maar al snel besefte ik dat ik iets steviger en meer modulair nodig had om mijn D7100 op te zetten. Na een tijdje vergelijken en reviews lezen kwam ik zo bij de Vanguard uit.

          Het nadeel aan dit statief is dat het in opgeplooide vorm niet het kleinste of lichtste statief is, maar er zit een comfortabele draagzak bij die dit transportprobleem goed oplost. Kortom, ik heb na 2 jaar geen spijt van mijn aankoop.
          http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

            Ben ik mis dat je nog een balhoofd appart moet bijnemen? http://www.kamera-express.be/product...PJSBoCRo7w_wcB

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Die Vanguard zal voor zijn prijs waarschijnlijk moeilijk te kloppen zijn. Een echte mening kan ik er niet over geven, sorry...
            Bij Manfrotto hebben ze een paar modellen met horizontaal te plaatsen middenzuil, die ook heel laag bij de grond kunnen komen. Ik heb zo een 055 en er is intussen een nieuwe 190 op de markt ook: http://www.manfrotto.com/190?cat_title=190_New_Series

            Neem eens een kijkje in het grote statieven en statiefkoppen topic op dit forum. Er is een hoop gebruikersinformatie te vinden over heel wat merken en modellen. De laatste tijd zijn de statieven van Sirui erg in opmars en steeds populairder bij de leden hier.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

              Bedankt voor de feedback.
              Volgens de website waar ik hem wil bestellen zou er een balhoofd 3 weg vloeistofkop bijzitten met snelkoppeling maar zonder handvat of hendeltje denk ik (is momenteel niet nodig).
              Gaat wel wat trainen worden vrees ik, is echt n nadeel als je een kleine vrouw bent en je fysiek je altijd beperkt om alles mee te sleuren op de rug. Ben er nu uit dat het toch zeker dit statief gaat worden.
              Heb nog een paar andere vergeleken met dank aan de voorstellen en aan het grote statieftopic, maar als je (bij diegene die me daar het meeste aanspraken) nog apart een kopje moet bijkopen kom je ongeveer op hetzelfde gewicht uit.

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

                Rollei CT-5A : http://www.amazon.de/Rollei-CT-5A-Un.../dp/B00775N6QQ

                Dan heb je alles in één, statief, monopod, mini statief, enz.

                Last edited by Empe; 4 juli 2015, 00:02.

                Comment


                • #9
                  Re: aanschaf statief Vanguard Alta pro 263AB graag advies deze of lichter mogelijk?

                  Statief alta pro besteld paar dagen geleden en aangekregen. Heel zwaar maar sterk genoeg. Eerste x op minitrektochtje was toch wel wat uitputtend maar vrij tevreden, de tip om hem met een poot mee te dragen kwam van pas.
                  Over een jaartje of 2 ga ik misschien een lichter aanschaffen, waarschijnlijk 1 van de links die jullie gegeven hebben. Dan kan ik bv. voor lange tochtjes waar het terrein niet al te ruig is een kilootje minder meenemen, en omgekeerd, als er een locatie makkelijk bereikbaar is en niet zo ver de alta meenemen.
                  Bedankt voor de adviezen en alternatieven.

                  Comment

                  Working...
                  X