Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met eigen auto naar Sardinë

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met eigen auto naar Sardinë

    Zijn er onder de forumleden mensen die met eigen auto via Genua naar Sardinië zijn gegaan . Ervaringen en tips zijn altijd welkom .

  • #2
    Re: Met eigen auto naar Sardinë

    Een 25 jaar geleden. Of het nu nog zo is weet ik niet, het waren toen nog Lira's. Tijdens de heen tocht op de ferry hadden we een kajuit 1e klas kunnen boeken, we hadden dan ook een kind bij. De terugreis was een slaapcabine 3e klas. Een ware nachtmerrie. Onderaan in de boeg van de boot, stampende golven en het ergst van alles een heel onveilig gevoel. De trappen waren zo smal dat je zeker niet met 2 personen elkaar kon kruisen. We besloten om elk op beurt bij het kind te blijven dat zijn slaap nodig had. De andere volwassenen besloten om op het dek plaats te nemen. Bij een volgende overtocht zou ik deze optie verkiezen boven een cabine 3e klas. Tevens opgelicht tijdens het afhalen van een ontbijt aan boord veel te weinig geld terug gekregen in een munt die we niet gewoon waren. Heel snel het geld tellen in een vreemde taal was de truk.
    Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

    Comment


    • #3
      Re: Met eigen auto naar Sardinë

      Ja noliko, lang geleden al.

      Toen we aankwamen op de inschepingskade te Genua en zagen wat er al allemaal voor ons stond te wachten vreesden we er nooit meer bij te raken op de boot. Ongelooflijk wat er op die boten gaat.
      De maatschappij had een naam die klonk als Tirena Adriatico (weet niet of ze nog bestaat) en de bestemming was Porto Torres. Ongeveer twaalf uren varen tijdens de nacht. (Vertrek 20.00 uur-aankomst 08.00 uur.) We wilden zowel voor heen als terugreis een eerste klas cabine maar konden deze enkel nog krijgen voor de heenreis. Dit betrof dan een cabine met een patrijspoort en wastafel waarbij je tamelijk ver van de boeg of machinekamer ligt. In het terugkomen hadden we een cabine helemaal onderin in de boeg en je deed geen oog dicht van de golven die op de boeg beukten. Geen airco en broeierig heet daar beneden. De gangen om in deze cabine onderin te komen waren zo smal dat een ontmoeting met een gezette Italiaanse mama er voor zorgde dat je eerst een gang achteruit moest gaan om er met twee door te komen, reken daarbij nog alle bagage...Dit was kort na de Herald of Free Enterprise en in het achterhoofd spookten toch wel enige angstwekkende gedachten. Een jaar na onze overtocht is er op één van die schepen van die maatschappij een ernstige brand uitgebroken met veel dodelijke slachtoffers als gevolg.
      Hoe dan ook, waar ik wil toe komen is dat ik je een slaapcabine van om het even welke klas afraad. Op het hoogste dek zijn er airco gekoelde ruimtes met zetels die je betrekkelijk comfortabel kan instellen om een beetje te "rusten/slapen." Stukken goedkoper dan een slaapcabine en vooral door de ligging van het dek een veel veiliger gevoel. Mochten we deze reis overdoen zouden we zeker opteren voor de zetels op het hogere dek. Het is ook zo dat als het schip een bocht maakt je er wakker van wordt en de indruk hebt uit je bed te gaan rollen. (Ook eerste klas had geen airco.)

      In die tijd sloegen ze ook nog met miljoenen Italiaanse lires rond je oren. Resultaat was dat na het ontbijt bleek dat men ons maar een kwart miljoen te weinig wisselgeld weergegeven had.

      Op het eiland zelf waren we heel content dat we de auto hadden en het eiland konden verkennen. Toendertijd stond de benzine er wel stukken duurder dan hier bij ons.
      Goed berijdbare wegen en vooral prachtige kuststroken met veel afwisseling in rotsstructuur - Lava, reuzekeien, enz...om de paar kilometer een totaal ander uitzicht.

      Sorry zie nu pas dat "moeke" mij voor was

      Marc
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

      Comment


      • #4
        Re: Met eigen auto naar Sardinë

        Kijk ook eens wat de rit en de ferry je kost.
        En vergelijk dan eens wat een vlucht en huurauto je zou kosten.

        Maar besef zeker dat Sardinie niet goedkoop zal zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Met eigen auto naar Sardinë

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Kijk ook eens wat de rit en de ferry je kost.
          En vergelijk dan eens wat een vlucht en huurauto je zou kosten.

          Maar besef zeker dat Sardinie niet goedkoop zal zijn.
          Yep, volledig mee eens. Wij zouden ook elke keer dat we naar Corsica gaan, ook met de wagen kunnen gaan (is nog dichterbij dan Sardinië), maar wanneer je de prijzen van vliegtickets + huurwagen vergelijk met die van wat je met je eigen wagen aan brandstof opstookt + de prijs van de overtocht... dan weet ik vlug wat kiezen.
          En dan spreek ik nog niet van de rust. Anderhalf uur vliegen ipv uuuuuuuuuren autorijden met alle risico's die er bij horen.
          Wanneer je met bvb. vier of vijf mensen in de wagen zou zitten (maar dat zie ik nu ook niet vlug gebeuren voor zo'n verre reis) zou ik het eens opnieuw moeten bekijken naar prijzen toe.
          Maar met ons twee is de rekening van prijs en gemak rap gemaakt.

          Maar om het even hoe je er naar toe trekt, wens ik je toch een prettige reis toe.

          Comment


          • #6
            Re: Met eigen auto naar Sardinë

            Hallo,

            Wij zijn nog niet zo lang geleden naar Sicilië geweest. Met vliegtuig en huurauto omdat het merkelijk beterkoop was dan met de eigen wagen (2 personen).
            Een andere bemerking is ook of je in Sardinië wel met je eigen wagen wil rondrijden ...
            In Sicilië was ik blij met een (kleinere) huurwagen ipv onze eigen Ford Kuga. Ze rijden er namelijk "op z'n Italiaans", al is dat nu war meer doortastend en minder luidruchtig dan vroeger.
            Maar één ding is zeker: in de chaotische wanorde die het verkeer daar is gaat het niet er steeds even "voorzichtig" aan toe - maar het gaat wel vooruit!

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Met eigen auto naar Sardinë

              Ja Jaja , ik heb het pas nog ondervonden wat rijden in Sicilië betekent . Ik dacht dat ze op de Duitse autostrades hard reden maar in Sicilië kennen ze er ook wat van .
              Om terug te komen op de kosten van vervoer naar Sicilië heb ik voor RyanAir € 331, 60 betaald en voor mijn huurauto , een kleine Panda € 518 voor 15 dagen . Dat is toch ook al een kleine € 825 .
              Als ik in de rapte zie dat de overtocht van Genua naar Sardinië een kleine € 250 kost , heen en terug, en ik moet dan mijn autorit van Beringen tot Genua nog tellen ( een kleine 1000 km ) twijfel ik toch nog of ik het vliegtuig neem . Natuurlijk als je gaat vliegen ben je er in nauwelijks 3 uren maar bij mij begint het verlof al als ik in mijn auto stap richting Genua .
              We zullen nog wel zien want deze reis is eerst gepland voor mei volgend jaar . Eerst hoop ik nog Bhutan te doen .

              Comment


              • #8
                Re: Met eigen auto naar Sardinë

                Veel succes, maar geen haar op mijn hoofd zou eraan denken dit te doen. Maar ja, wie ben ik hé... Jaren geleden naar Sardinië geweest, de streek van Cagliari, maar uiteraard met het vliegtuig. sardinië is uiteraard een prachtig eiland met nog maagdelijke stranden. Wij hebben er toen met een kleine jacht enkele van bezocht en er ook de dag doorgebracht.
                De tijd dat je verliest om daar naartoe te rijden en de kost van péages, benzines, eventuele kosten aan wagen of pech en risico's allerhande wegen volgens mij niet op tegen een vliegreis. Als je vroeg boekt vind je wel een interessante prijs en Brussels Airlines vliegt ook op Sardinië. Die hebben toch ook al niet meer die extravagante prijzen om met een charter te gaan.
                Al jaren vliegen wij naar Alicante en sedert vorig jaar vliegt hier ook B.A. Voor ons twee kost dit voor een lijnvlucht, heen en terug voor dit jaar 560€. Wij vertrekken en keren terug op uren die ons het beste passen. Dergelijk comfort en gemak kan je niet met de wagen evenaren, zelfs al doe je het in étappes. En ter plaatse een wagen huren is de laatste jaren ook niet meer zo duur dat het onoverkomelijk is. De concurrentie tussen de verschillende verhuurmaatschappijen heeft de prijs toch wel grondig gedrukt.
                Ik zou dus toch eens grondig uitzien naar prijzen, volgens mij zal je verschieten.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Met eigen auto naar Sardinë

                  Hallo,

                  In mei laatsleden € 260 voor de vliegtickets bij Jetairfly en een € 450 voor een Fiat 500L voor 11 dagen.
                  Dat is dus een € 700 voor het transport. Voor dat geld ben ik veel te beterkoop af dan met de eigen Ford Kuga en hoef ik onderweg niet ongerust te zijn voor diefstal of schade aan de eigen wagen ...
                  De 500L was een diesel met volledige omnium en we hebben er daar een kleine 2500 km mee gedaan ...
                  Maar het is uiteraard jouw keuze noliko, we kunnen enkel eigen ervaringen delen.

                  Jaja
                  Last edited by jaja; 28 juni 2015, 21:53.
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met eigen auto naar Sardinë

                    Autohuur, kijk eens op Autoeurope: www.autoeurope.be,goedkoop en heb er al verschillende boekingen mee gedaan zonder enig probleem.
                    Is een zogenaamde broker die een aantal verhuurmaatschappijen groepeert, kijk dus voor iedere auto wel naar de voorwaarden.
                    De prijzen bij Ryanair zijn niet altijd de goedkoopste...
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Met eigen auto naar Sardinë

                      Ik ben bij Auto Europe eens gaan kijken en vind daar de Fiat 500 voor een prijs van € 340 voor 15 dagen incl. restitutie van het eigen risico . Wat houdt dit laatste eigenlijk in ? Als ik het goed begrijp meen ik hier uit op te maken dat wanneer ik bv. een ongeval veroorzaak met een andere auto ik eerst de schade zelf moet betalen en dat ik dit daarna bij thuis komst kan terug bekomen bij Auto Europe ook als ik in fout ben .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Met eigen auto naar Sardinë

                        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                        Ik ben bij Auto Europe eens gaan kijken en vind daar de Fiat 500 voor een prijs van € 340 voor 15 dagen incl. restitutie van het eigen risico . Wat houdt dit laatste eigenlijk in ? Als ik het goed begrijp meen ik hier uit op te maken dat wanneer ik bv. een ongeval veroorzaak met een andere auto ik eerst de schade zelf moet betalen en dat ik dit daarna bij thuis komst kan terug bekomen bij Auto Europe ook als ik in fout ben .
                        Staat toch duidelijk uitgelegd op de site



                        Wanneer je een soort full omnium neemt (hebben wij reeds altijd gedaan, bij Hertz, Avis, Europcar, Thrifty...) betaal je nooit iets bij ongeval en/of schade, ook al is het je eigen fout.
                        Het kost wel wat, maar je rijdt veel relaxter en het is toch dat wat je wil op verlof niet .
                        Of dit kan bij autoeurope heb ik niet nagekeken.

                        Wij betaalden tijdens onze laatste Corsicareis voor een Seat Leon ST een 453.20 euro voor 10 dagen volgens voornoemd principe.
                        Deze had 1.700 km op de teller, spiksplinternieuw dus. De "slechtste" auto's kregen wij bij Europcar (Cyprus) en Thrifty (Ierland), altijd oude en kleine wagens.
                        Ik heb reeds meermaals ondervonden wanneer je een paar categorieën hoger huurt dan wat je nodig hebt, je een veel betere/nieuwere wagen krijgt (worden waarschijnlijk veel minder gevraagd door de hoge(re) prijs en hebben daardoor minder km). Je hebt meteen ook een ietwat grotere wagen, wat alleen maar bevorderlijk is in geval van een ongeval, want je rijdt toch minder zeker bvb. in Ierland en Cyprus wegens het links rijden.
                        Last edited by Guest17; 29 juni 2015, 09:58.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Met eigen auto naar Sardinë

                          Hier ook altijd VW Golf of Seat Leon en liefst bij Avis. Kost ietsje meer, maar je hebt dan ook geen zorgen. Perfecte levering en aflevering. Geen discussies achteraf. Heb ooit een wagen gehuurd bij Centauro of Goldcar, weet het niet meer zo exact, dus de goedkopere spelers op de markt. Toen ik al in Zaventem terug was belde men mij op van dit bedrijf om te vragen waar de wagen gebleven was. Ik had hem wel op dezelfde plaats terug gezet waar ik die10 dagen tevoor had opgehaald en sleutels afgegeven op hun bureel. Dit om erop te wijzen dat dergelijke bedrijfjes er nogal eens met hun pet naar gooien. Alhoewel ik denk dat al die kleinere onbekenden allen tot dezelfde grotere groep behoren.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Met eigen auto naar Sardinë

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Heb ooit een wagen gehuurd bij Centauro of Goldcar, weet het niet meer zo exact, dus de goedkopere spelers op de markt. Toen ik al in Zaventem terug was belde men mij op van dit bedrijf om te vragen waar de wagen gebleven was. Ik had hem wel op dezelfde plaats terug gezet waar ik die10 dagen tevoor had opgehaald en sleutels afgegeven op hun bureel. Dit om erop te wijzen dat dergelijke bedrijfjes er nogal eens met hun pet naar gooien. Alhoewel ik denk dat al die kleinere onbekenden allen tot dezelfde grotere groep behoren.
                            Ik zou Goldcar geen klein bedrijfje durven noemen. Alleen al in Spanje, hebben ze 28.000 auto's. Ze zijn wel berucht als de firma waarmee je de meeste problemen hebt achteraf. Ze plunderen je Visa rekening naar believen. Bij mij hadden ze 300€ van mijn rekening gehaald voor een ontbrekende hoedenplank van een Ford Focus. Ben toen op een Engels klachtenforum over Goldcar gekomen. Daar gingen 20% van de klachten over onterecht aanrekenen van ontbrekende hoedenplanken en reservewielen. Met Goldcar viel niet te praten. Het was hun woord tegen het mijne. Enkel na tussenkomst van Visa hebben ze de 300€ terugbetaald.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Met eigen auto naar Sardinë

                              Als je zo testen op internet nakijkt van de verschillende autoverhuurbedrijven zoals ANWB komt Sunny Cars er als beste uit zelfs voor Avis en Herz .

                              Comment

                              Working...
                              X