Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR met bracketing functie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR met bracketing functie

    Als ik een HDR foto wil maken met gebruik van Bracketing,
    wat is dan een goede instelling ?
    3 of 5 foto's?
    maar voornamelijk de witbalans, doe ik -2,0,+2 of eerder -0,3 , 0 , +0,3 ?
    bedankt!
    (ik zit toch vol met vragen )

  • #2
    Re: HDR met bracketing functie

    Er is geen te bedenken of je nu 3 of 5 kiest en de keuze van start punt min of plus en de stapgrote is geheel afhankelijk van lichtomstandigheden en onderwerp.

    -----------
    ik zit toch vol met vragen
    Het merendeel van de vragen die je stelt kun je ook zelf beantwoorden...... zelf iets ondervinden door het zelf experimenteel te doen!!

    1. dan heb je je eigen voorbeelden
    2. blijft het ook beter hangen

    Comment


    • #3
      Re: HDR met bracketing functie

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Er is geen te bedenken of je nu 3 of 5 kiest en de keuze van start punt min of plus en de stapgrote is geheel afhankelijk van lichtomstandigheden en onderwerp.

      -----------
      ik zit toch vol met vragen
      Het merendeel van de vragen die je stelt kun je ook zelf beantwoorden...... zelf iets ondervinden door het zelf experimenteel te doen!!

      1. dan heb je je eigen voorbeelden
      2. blijft het ook beter hangen
      Ik probeer zelf veel te ondervinden, maar ik heb ook graag terzijde een mening van forumleden die er al iets meer van weten of ervaring in hebben.

      Comment


      • #4
        Re: HDR met bracketing functie

        Het hangt idd veel van de omstandigheden af. Als je een kerk hebt en de details in de glasramen terug wilt halen bij een heldere dag (bedoel dan interieurfoto), ga je voor hoger moeten gaan dan bv wanneer je HDR wil toepassen om een uitgebrand deel id lucht/wolken weg te werken.

        Comment


        • #5
          Re: HDR met bracketing functie

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Het hangt idd veel van de omstandigheden af. Als je een kerk hebt en de details in de glasramen terug wilt halen bij een heldere dag (bedoel dan interieurfoto), ga je voor hoger moeten gaan dan bv wanneer je HDR wil toepassen om een uitgebrand deel id lucht/wolken weg te werken.
          Ik gebruik bracketing het meest hier voor en bijna altijd -2 / 0 / +2.

          Comment


          • #6
            Re: HDR met bracketing functie

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Ik gebruik bracketing het meest hier voor en bijna altijd -2 / 0 / +2.
            inderdaad kom ik ook mee toe, maar bij het voorbeeld van die glasramen ga ik vaak tot 7 onderbelicht (overbelicht heb je hier niet/zo extreem niet nodig).

            Comment


            • #7
              Re: HDR met bracketing functie

              HDR ga je gebruiken als het dynamisch bereik dat je fototoestel aankan niet voldoende is om het contrast tussen de lichte en donkere partijen van het onderwerp vast te leggen op de sensor.
              Je moet dus je toestel al goed kennen om te weten waar het gaat foutlopen. Vervolgens moet je een beetje meten en uitrekenen hoeveel stops je extra nodig hebt om alle detail weer te geven (in nabewerking).

              Ik weet dat mijn toestel ongeveer 9 stops aankan. Stel dat mijn onderwerp 11 stops telt, dan belicht ik op stop 6 (midden van 1 en 11) en maak vervolgens nog 2 opnamen met resp. -1 en +1. Zo kom ik in totaal aan 11.
              Maak je de stappen te groot terwijl dat niet nodig is, dan krijg je halo-effecten, overstralingen, enz in je nabewerking.

              Hopelijk heb je er wat aan.

              Gr, V.
              http://www.catchlight.be
              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

              Comment


              • #8
                Re: HDR met bracketing functie

                Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                maar voornamelijk de witbalans, doe ik -2,0,+2 of eerder -0,3 , 0 , +0,3 ?
                (ik zit toch vol met vragen )
                waarom doe witbalans- bracketing?? werk je niet in RAW toch?
                ik doe afhankelijk van het onderwerp 5 à 7 foto's in belichtings-afwijking bracketing,
                waarbij ik voor de juiste sfeer te halen, mijn basisfoto iets onder of overbelicht...
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment

                Working...
                X