Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 6.0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom 6.0

    Hallo!

    Ik ben recentelijk overgestapt van LR 5.7.1. naar LR 6.0.
    De overstap is redelijk vlot verlopen, maar ik blijf toch zitten met een vraagstuk. Kan ik nog upgraden naar 6.1. of is het over en uit voor de moment? Via de help button > updaten krijg ik te lezen dat alle toepassingen up to date zijn. Maar ik lees het bestaan wel van LR 6.1., is dat dan enkel voor lightroom CC ?

    Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ik zie de bomen door het bos niet meer met lightroom, als ik helemaal mee wil zijn, moet ik dan eigenlijk intekenen op lightroom CC? Tot 5.7.1. was ik redelijk content van LR, maar de website van Adobe verschaft niet de info naar waar ik op zoek ben.

    Wie kan mij inlichten?

    Dikke verpletterende dank!

    Steven
    Canon 70D met • EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM • EF-S 24mm f/2.8 STM • Canon 5D Mark iv met • EF 24-70mm f/2.8 usm II • EF 100mm f/2.8L Macro IS USM • EF 135mm f/2 L USM • EF 40mm f/2.8 STM • EF 70-200mm f/2.8 L ISII USM www.stevenlefebrefotografie.be

  • #2
    Re: Lightroom 6.0

    Oorspronkelijk geplaatst door Leuvenaar230 Bekijk bericht
    De overstap is redelijk vlot verlopen, maar ik blijf toch zitten met een vraagstuk. Kan ik nog upgraden naar 6.1. of is het over en uit voor de moment? Via de help button > updaten krijg ik te lezen dat alle toepassingen up to date zijn. Maar ik lees het bestaan wel van LR 6.1., is dat dan enkel voor lightroom CC ?
    Wie 6 koopt krijgt toegang tot 6.x, dus ook 6.1, 6.2 etc. Als dat niet lukt kan je met Adobe even contact nemen.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom 6.0

      Probleem opgelost: LR verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en prompt kreeg ik de update naar 6.1. .
      Heel vreemd dat daar de oplossing lag, maar ik heb ze toch maar gevonden :-)
      Canon 70D met • EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM • EF-S 24mm f/2.8 STM • Canon 5D Mark iv met • EF 24-70mm f/2.8 usm II • EF 100mm f/2.8L Macro IS USM • EF 135mm f/2 L USM • EF 40mm f/2.8 STM • EF 70-200mm f/2.8 L ISII USM www.stevenlefebrefotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom 6.0

        Vreemd dat je moest verwijderen en opnieuw installeren. Was dat PC (een 'normale' handeling) of Mac (heel ongewoon). Mijn v.6.1 (Mac) is vlot binnengekomen en geïnstalleerd.
        Ik heb de indruk dat Adobe het de Lightroom-"eigenaars" moeilijker begint te maken dan de Lightroom-"huurders", maar ja, die laatste groep gaan ze nog jaren kunnen melken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom 6.0

          @LesC: op macbook pro 15" OS 10.10.3 van ongeveer 2 jaar oud. Was ook de eerste keer dat ik zoveel problemen had met Adobe updates. Werd er gek van... Maar het is dus gelukt, alles draait vlot en soepel, we kunnen ons weer amuseren!
          Canon 70D met • EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM • EF-S 24mm f/2.8 STM • Canon 5D Mark iv met • EF 24-70mm f/2.8 usm II • EF 100mm f/2.8L Macro IS USM • EF 135mm f/2 L USM • EF 40mm f/2.8 STM • EF 70-200mm f/2.8 L ISII USM www.stevenlefebrefotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom 6.0

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik heb de indruk dat Adobe het de Lightroom-"eigenaars" moeilijker begint te maken dan de Lightroom-"huurders", maar ja, die laatste groep gaan ze nog jaren kunnen melken.
            Hmmm, zou ik niet schrijven hoor, de huurders krijgen eerder voordelen. Maar een aantal non-believers zullen nu eenmaal nooit overtuigd worden. En qua melken valt het het altijd mee als je de kaas mag proeven. :-)
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom 6.0

              Wordt de 'cloud' als onfeilbaar bestempeld eigenlijk (wat dataverlies betreft)?
              Over het al dan niet uitmelken ga ik mij niet uitspreken, maar 'geef' je met dit systeem niet al je data aan één overkoepelend orgaan dat al die data kan inzien? Of blijft die data op je eigen PC tot je die zelf wegschrijft naar de cloud?

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom 6.0

                Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                Wordt de 'cloud' als onfeilbaar bestempeld eigenlijk (wat dataverlies betreft)?
                De 'cloud' is onfeilbaar wat behoud van data betreft, maar heeft niets te maken met het huurmodel van software.
                Het CC model van Adobe geeft je recht op gebruik en updates (van LR en PS in het geval van het photography model), maar je afbeeldingen blijven lokaal, en dus ook beschikbaar als je het contract verbreekt.
                In duidelijke woorden: als ik een foto maak is die van mij, die blijft lokaal beschikbaar zolang ik dat wil, als ik beslis om die ook in de 'cloud' te zetten, kan ik er aan zolang ik betaal. Als ik LR en PS gebruik in de 'cloud' dan kan ik dat zolang ik betaal. Als ik niet meer betaal krijg ik geen update's meer.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom 6.0

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                  Wordt de 'cloud' als onfeilbaar bestempeld eigenlijk (wat dataverlies betreft)?
                  Over het al dan niet uitmelken ga ik mij niet uitspreken, maar 'geef' je met dit systeem niet al je data aan één overkoepelend orgaan dat al die data kan inzien? Of blijft die data op je eigen PC tot je die zelf wegschrijft naar de cloud?
                  Die keuze waar je jouw data bewaard maak je zelf. Bewaar je het in "Adobe´s Cloud" en stop je met het abonnement ben je de data ook kwijt.
                  Ook is er volgens mij nog een mogelijk om gebruik te maken van Adobe Webserverruimte via de Adobe 6 paketten maar hier weet ik de details niet meer van.
                  Die mogelijk heb ik namelijk zelf ooit eens aangeboden gekegen en geëffectureerd maar nooit gebruikt.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom 6.0

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leuvenaar230 Bekijk bericht
                    @LesC: op macbook pro 15" OS 10.10.3 van ongeveer 2 jaar oud. Was ook de eerste keer dat ik zoveel problemen had met Adobe updates. Werd er gek van... Maar het is dus gelukt, alles draait vlot en soepel, we kunnen ons weer amuseren!
                    Vreemd. Ik vond zelf, bij aankomst uit vakantie, in mijn balk bovenaan een notificatie van Adobe dat er een update was. Bij aanklikken bleek het zowel om een nieuwe ACR plugin voor Photoshop te gaan als een nieuwe versie van Lightroom. Zoals gemeld: zonder problemen gedownload en geïnstalleerd. Ik weet dat bij PC-gebruikers, als er iets misgaat, de tendens heerst: verwijderen en opnieuw installeren. Wel... tijdens al mijn jaren als Mac-gebruiker heb ik dat hoop en al 1-2 keer moeten doen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom 6.0

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      Hmmm, zou ik niet schrijven hoor, de huurders krijgen eerder voordelen. Maar een aantal non-believers zullen nu eenmaal nooit overtuigd worden. En qua melken valt het het altijd mee als je de kaas mag proeven. :-)
                      Goed lezen, LL.
                      1. Het wordt LR6-eigenaars echt niet makkelijk gemaakt; noch met de aankoop, noch met problemen zoals hier vandaag gemeld.
                      2. Huurders krijgen inderdaad voordelen, maar worden elk maand opnieuw daarvoor gemolken. Nogmaals, en ik heb het al gemeld: probeer maar eens vanaf te geraken van je huurcontract.

                      Maar ik blijf het een interessante optie vinden voor nieuwkomers, en voor mensen die echt niet meteen het volle bedrag willen of kunnen neerleggen.
                      Een andere software-developer waar ik ook mee werk overweegt een 'payment by installments'. Nou... daar wil ik meteen instappen. Zodra de prijs van het pakket ineens betaald (plus uiteraard een 6à10 procent aan rente), wordt de huur (eigenlijk hypotheek) gestopt en ben je eigenaar.
                      Dat vind ik persoonlijk een mooi alternatief.

                      Maar het business model van Adobe heeft de aandeelhouders goed gedaan.
                      De klanten ook?

                      Nu, we gaan niet verder afwijken. TS zijn probleem is blijkbaar opgelost met delete&reinstall.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom 6.0

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Goed lezen, LL.


                        Nu, we gaan niet verder afwijken. TS zijn probleem is blijkbaar opgelost met delete&reinstall.
                        Het laatste woord aan de mod.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom 6.0

                          Bah, nee. Nogmaals: goed lezen. Hier ben ik gewone gebruiker, geen Mod. Of moet ik jou met 'senior' aanspreken, collega-senior dan, want dat ben ik ook.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightroom 6.0

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            De 'cloud' is onfeilbaar wat behoud van data betreft, maar heeft niets te maken met het huurmodel van software.
                            Het CC model van Adobe geeft je recht op gebruik en updates (van LR en PS in het geval van het photography model), maar je afbeeldingen blijven lokaal, en dus ook beschikbaar als je het contract verbreekt.
                            In duidelijke woorden: als ik een foto maak is die van mij, die blijft lokaal beschikbaar zolang ik dat wil, als ik beslis om die ook in de 'cloud' te zetten, kan ik er aan zolang ik betaal. Als ik LR en PS gebruik in de 'cloud' dan kan ik dat zolang ik betaal. Als ik niet meer betaal krijg ik geen update's meer.
                            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                            Die keuze waar je jouw data bewaard maak je zelf. Bewaar je het in "Adobe´s Cloud" en stop je met het abonnement ben je de data ook kwijt.
                            Ook is er volgens mij nog een mogelijk om gebruik te maken van Adobe Webserverruimte via de Adobe 6 paketten maar hier weet ik de details niet meer van.
                            Die mogelijk heb ik namelijk zelf ooit eens aangeboden gekegen en geëffectureerd maar nooit gebruikt.


                            Bedankt voor de info heren!

                            Ik zie bij CoolBlue trouwens dat versie 6 goedkoper is dan versie 5

                            Grtz,
                            Kurt

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lightroom 6.0

                              Ik heb destijds LR3 'volle pot' betaald. Sindsdien zijn het upgrades, en ik ben 'bij' tot de nieuwste versie 6.1. Dat kost uiteraard ook geld, waarvoor je heel lang kunt huren. 't Is een kwestie van welke keuze te maken. En die moet bij de consument liggen, zeker in een concurrentiële (vrije?) markt.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X