Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen op een evenement waar weinig licht is???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsen op een evenement waar weinig licht is???

    Goede middag, iedereen

    Ik kan komend weekend een evenement fotograferen. Overdag gaat er totaal geen probleem zijn.

    Maar eens het donker wordt gaat er toch een probleem vormen om de artiesten te fotograferen denk ik. Nu ik heb allemaal lichtsterke lenzen van f2.8
    Maar ik heb gemerkt op het festival Extrema Outdoor dat dit niet altijd simpel is om foto's te maken, omdat er gewoon te weinig licht is :/

    Nu ik heb een flitser, de metz 44-af 1.

    Maar het lukt me niet om hier mooie foto's mee te maken, omdat je de sfeer heel fel weg neemt. Maar heeft iemand TIPS om te zeggen hoe ik mijn flitser moet zetten, en in hoeveel graden
    Of nog andere tips?

    Alvast bedankt, want die flitser blijft voor mij toch een struikelpunt

    MVG, Jeroen

  • #2
    Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

    Ik gebruik geen flitser om optredens te fotograferen, het enige wat ik doe is de iso verhogen tot de sluitertijd kort genoeg wordt (diafragma helemaal open, en de iso omhoog...).

    Als je flitser meer licht geeft dan de verlichting op het podium, dan is de sfeer natuurlijk helemaal weg.
    Een heel klein beetje invulflits zou eventueel nog wel kunnen, maar dan moet je ook de hogere iso-waarden gebruiken om het licht op het podium toch nog te behouden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

      Kleine toevoeging op vorig antwoord: denk er ook aan dat zowel de artiesten als het publiek over het algemeen niet opgezet zijn met geflits (en AF -lampjes)...

      Gr, V.
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

      Comment


      • #4
        Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

        Black bandit
        Het liefste zou ik ook geen flitser gebruiken want zoals ik ook al zei haalt dit de sfeer weg

        en zoals Vincent zegt kan dit redelijk storend zijn

        Maar ik heb op extrema gemerkt. Dat ik hem niet bij had. En als ik van het publiek foto's wou maken als het echt donker buiten was het gewoon te donker was om foto's te maken van het publiek dan :/

        Maar al alle 2 bedankt voor de tips

        Comment


        • #5
          Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

          Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
          Kleine toevoeging op vorig antwoord: denk er ook aan dat zowel de artiesten als het publiek over het algemeen niet opgezet zijn met geflits (en AF -lampjes)...

          Gr, V.
          Ik gebruik ook enkel een flits als ik het publiek intrek voor nachtelijke sfeerbeelden, bijna nooit voor de artiesten. Ik gebruik dan idd een zo hoog mogelijke ISO en een zo zwak mogelijke flits dat is bij elke situatie even zoeken en inschatten (aanwezige licht afstand tot het onderwerp) .

          off topic:
          ik bekeek je flickr reeks van extrema outdoor, ik heb me er door moeten worstelen. Je reeks telt net geen 400 foto's, dat is erg moeilijk om zo een lange reeksen boeiend te houden, een goede selectie en je reeksen opsplitsen bvb per dag of artiest zal je reeksen interessanter maken. Het is beter om gelijkaardige foto's (zelfde moment, zelfde onderwerp) even naast elkaar te zetten en de beste te kiezen. Ik hou gemiddeld van een festivaldag 1 op 10 foto's over.

          Comment


          • #6
            Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

            @kawaracer,

            Voor artiesten is het normaal altijd nog doenbaar, omdat daar nog licht op zit. Maar voor publiek is het moeilijk heb ik ondervonden
            Maar thnx voor de info.

            Ja inderdaad voor per dag te zetten is misschien wel beter. Maar ben er nog maar pas mee bezig dus het is wat zoeken, hoe ik ze het best online zet.
            Maar geloof me ik heb al een hele selectie gemaakt hoor
            maar per dag is inderdaad wel goed

            THNX

            Comment


            • #7
              Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

              Zoals al eerder aangehaald, als de sluitertijd te lang word verhoog je de ISO om bewegingsonscherpte te voorkomen. Flitsen zou ik niet doen, zo haal je inderdaad de sfeer weg.
              Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

              Comment


              • #8
                Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                OK super bedankt, dan zal ik het zo doen

                THNX iedereen

                Comment


                • #9
                  Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                  heb ook je stream eens bekeken...
                  uit die hoge ISO's bv iso3200 moet er toch iets beter te halen zijn?
                  werk je in RAW??
                  zn met welk programma behandel je de ruis?
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                    Ik bekeek je foto's ook nog eens in de exif zag ik dat je foto's op automatische stand genomen, dan heb je natuurlijk over niets controle, ook niet over het flitsen. Ik denk dat je moet verdiepen in manueel te werken, om controle te hebben over welke van de parameters van de belichtingsdriehoek aangepast worden. Volgens mij heb je alleen in manuele stand de volledige controle over de flits.

                    Comment


                    • #11
                      Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                      @bulke. Vindt ge zo slecht dan?
                      Ok ik weet dat ze niet perfect zijn. Maar ben er ook nog maar pas mee
                      Bezig :/. En natuurlijk ze kunnen altijd beter dat weet ik ook

                      Ik werk inderdaad in RAW
                      Mijn foto's bewerk ik met lightroom

                      Comment


                      • #12
                        Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                        @kawa racer
                        Inderdaad er zijn foto's in de auto stand bij. Dat klopt. Maar ik heb ook een heel groot deel in de tv stand (canon). Eigenlijk het grootste deel. En ok volledig manueel werk ik nog niet. Maar daar ben ik wel naar toe aan het werken.

                        Alleszins bij die van extrema. Die van Pukkelpop zijn geloof ik. Wel allemaal
                        In de auto stand. Maar dat was met een andere camera. En was mijn eerste keer met een dslr op een festival


                        Terug gaande naar de flits. Ik heb mijn flits niet mee en ik moet zeggen het lukt toch wel. Gewoon door de iso wat hoger te zetten. En ok ik zeg niet dat ze allemaal lukken. Maar over algemeen hoe het op mijn klein schermke er uit ziet. Ziet het er wel goed uit. Al valt het nog af te wachten hoe het op de pc er uit ziet


                        Alvast toch bedankt voor de info
                        Jongens

                        Comment


                        • #13
                          Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
                          @kawa racer
                          Inderdaad er zijn foto's in de auto stand bij. Dat klopt. Maar ik heb ook een heel groot deel in de tv stand (canon). Eigenlijk het grootste deel. En ok volledig manueel werk ik nog niet. Maar daar ben ik wel naar toe aan het werken.

                          Alleszins bij die van extrema. Die van Pukkelpop zijn geloof ik. Wel allemaal
                          In de auto stand. Maar dat was met een andere camera. En was mijn eerste keer met een dslr op een festival


                          Terug gaande naar de flits. Ik heb mijn flits niet mee en ik moet zeggen het lukt toch wel. Gewoon door de iso wat hoger te zetten. En ok ik zeg niet dat ze allemaal lukken. Maar over algemeen hoe het op mijn klein schermke er uit ziet. Ziet het er wel goed uit. Al valt het nog af te wachten hoe het op de pc er uit ziet


                          Alvast toch bedankt voor de info
                          Jongens
                          Automatisch en flitsen gaat niet zo goed samen. De meesten gaan volledig manueel werken als ze gaan flitsen. Misschien vind je hier wat meer info http://www.digitalefotografietips.nl...rsus/flitsers/

                          Comment


                          • #14
                            Re: flitsen op een evenement waar weinig licht is???

                            Dankje wel voor de uitleg

                            Comment

                            Working...
                            X