Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

    Hallo hallo,

    ik ben enigszins nieuw in de wereld van de fotografie, al heb ik altijd graag geëxperimenteerd met een onnozele smartphone, gaande van een Xperia T naar een Huawei Ascend P7 naar een Xperia Z3.
    De 2 Xperia's zijn wel geroot (en gewoonweg gemodificeerd), dus hun camera is niet meer zoals voorheen. Niet dat dat zoveel uitmaakt, want ik wil graag een niveau hoger dan smartphones wat dat betreft.

    Wat ik zoek is een fotocamera waarmee ik bvb. bliksem kan fotograferen, na enig research kwam ik zo op reflex camera's terecht.
    Nachtfotografie zou geweldig zijn, motion pictures (valt dat onder dezelfde techniek?) en het soort foto's is eigenlijk voornamelijk landschap, al zijn er ook ingezoomde exemplaren.
    Spelen met lichtinval is een must. Enkele instellingen graag manueel, zoals sluitertijd en ISO-waarde, al vind je die vermoed ik gemakkelijk.
    En dan de mogelijkheid om met geluid te filmen! Het laatste fototoestel dat ik tot nu toe gehad heb dateert van 2007.

    Hieronder zal ik al een aantal voorbeeldfoto's tonen (uit facebook, dus kwaliteit is verlaagd)
    -----

    Voorbeelden van wensen en verwensingen:

    Hier is naar mijn mening een te groot contrast tussen licht en donker (Stockholmse Gamla Stan, Stortorget oftewel Oude Stad, Grote Markt):


    Deze nachtfoto (jawel, rond 0u in Stockholm, aan duistere hemelzijde) toont veel ruis als je die op ware grootte ziet.

    Wat hier in Zwitserland nog erger is:


    En op deze foto heb ik een speciaal effect moeten toepassen om de brug beter naar voren te laten komen (de brug die Kopenhagen met de rest van Denemarken verbindt).


    Voorbeelden van mijn types foto's

    Nog meer Stockholm: direct tegenlicht


    Lage belichting, letterlijk


    Mist aan Sportoase Leuven:


    En ook: een close-up van een libel in de Hoge Rielen:


    Last but not least: foto's die in de diepte verder gaan (Huizen denk ik, Nederland)

    Of deze, in Dinant op een vroege winterse namiddag:


    Op zijn minst regenwaterdicht zou ook van pas komen, maar nu durf ik mijn prijsverwachting niet meer te tonen, ik ben eerder benieuwd naar welke prijs ik moet verwachten om aan de eisen te voldoen?

    Ah, en ik besef dat sommige soorten zuiver van de fotograaf zullen afhangen (dieptefoto's kunnen ook met een focus op voor- of achtergrond, wat je bij mij, hier toch, niet ziet), maar ik toon zoveel mogelijk om een maximum aan informatie te geven.
    Last edited by hadesdude; 24 juni 2015, 20:17.

  • #2
    Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

    hetgeen jij wilt is goed te doen, afhankelijk van het budget uiteraard.
    als je goede manuele bediening en deftige ruisprestaties wilt zul je vlug naar een nikon d7100, d7200 of canon 70d (weet niet of die weather sealed is)
    wat dan ook de betere reflexcamera's zijn zonder naar fullframe of dergelijke te kijken,
    maar systeemcamera's zouden uiteraard ook kunnen....

    en dan hangt het af van hoeveel budget je nog aan lenzen wil spenderen uiteraard,
    moet ze lichtsterk zijn, hoeveel totaal zoombereik wil je hebben (best opgesplitst in meer dan 1 lens)
    een uwa voor nacht en landschapsfotografie mag er niet aan ontbrekebn denk ik

    ps: iedere reflex, zelfs een instapper zal qua beeldkwaliteit er ver bovenuit torenen tov de foto's die je als voorbeeld geeft (indien juist ingesteld uitt)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

      Een smartfoon en een Dslr zijn twee verschillende werelden. Zelfs de stap van een point-and-shoot naar een toestel met (semi)manuele instellingen is groot. Dit is een stap dat een leer proces inhoud, dit wil dan ook zeggen dat je in het begin niet met allemaal betere foto's thuis komt hoewel de beeldkwaliteit wel beter is. Die manuele instellingen vind je op alle Dslrs, hoe hoger het type hoe gebruiksvriendelijk die instellingen te bereiken zijn. Voor avond of nacht fotografie moet je zeker ook een goed statief hebben en voor bliksems denk ik dat je er ook niet gaat komen zonder afstandsbediening. Met elke recente Dslr kan je filmen met geluid maar de interne microfoons nemen vaak erg veel mechanische geluiden van in de camera op (zomen en scherpstellen) en hebben een breed opnameveld waardoor ze veel omgevingsgeluid opnemen. Dus als je daar kwaliteit in wil bereiken moet je op zoek naar een externe microfoon en dus ook een camera waar je een externe microfoon op kan aansluiten. ik weet niet in hoeverre dit kan op een instap model. Ik denk dat enkel Pentax instap modellen ook een weather sealing hebben, bij andere merken moet je naar de hogere klassen. Die weather sealing is natuurlijk ook enkel van nut als je dit combineert met een waterdichte lens en dan vallen alle kitlenzen af, en dan kom je bij de duurdere zoom lenzen uit. Meestal kan je er vanuit gaan dat een lens die bij het zomen en scherpstellen niet langer wordt, geseald is en al de rest niet. Dus bij Nikon (het merk dat ik ken bij andere is zeker evenwaardig) kom je uit bij een D7X00 reeks en een nikkor 17-55 f2.8 en dan kom je nieuw al snel in de buurt van 2100 eur. en dan heb je nog geen statief en zo.

      Comment


      • #4
        Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

        Oeh, dank u wel voor de nuttige respons.
        Zij het niet dat de prijs die ik online vind ook aanzienlijk hoger uitvalt dan ik verwacht had. Ik had gedacht rond de 500 maar ik vind er vanaf 850 voor de toestellen alleen... (tenminste bij Mediamarkt als voorbeeld).
        Niet dat het niet gaat, maar het voelt toch een beetje "incorrect" aan om er meteen voor te gaan. Misschien een klasse lager, ik zal er over nadenken.

        Comment


        • #5
          Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

          Oorspronkelijk geplaatst door hadesdude Bekijk bericht
          Oeh, dank u wel voor de nuttige respons.
          Zij het niet dat de prijs die ik online vind ook aanzienlijk hoger uitvalt dan ik verwacht had. Ik had gedacht rond de 500 maar ik vind er vanaf 850 voor de toestellen alleen... (tenminste bij Mediamarkt als voorbeeld).
          Niet dat het niet gaat, maar het voelt toch een beetje "incorrect" aan om er meteen voor te gaan. Misschien een klasse lager, ik zal er over nadenken.
          Een goede tip is om 2de hands te zoeken! Het beste instapmodel voor reflex is (als nikon gebruiker) de D3200/3300 of de 5200/5300. die vallen in uw prijscategorie. Maar als je net als ik de kriebels voor fotografie te pakken hebt wil je al snel iets beter. Ik heb me vorig jaar een D7100 aangeschaft (2de hands weliswaar). Deze staat nu voor een goede prijs (tussen 700 en 800 denk ik?), aangezien de D7200 nog maar net uit is en sommigen overstapten en hun oud toestel te koop zetten.
          my 2 cents (voor de body keuze)

          Comment


          • #6
            Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

            Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
            Een goede tip is om 2de hands te zoeken! Het beste instapmodel voor reflex is (als nikon gebruiker) de D3200/3300 of de 5200/5300. die vallen in uw prijscategorie. Maar als je net als ik de kriebels voor fotografie te pakken hebt wil je al snel iets beter. Ik heb me vorig jaar een D7100 aangeschaft (2de hands weliswaar). Deze staat nu voor een goede prijs (tussen 700 en 800 denk ik?), aangezien de D7200 nog maar net uit is en sommigen overstapten en hun oud toestel te koop zetten.
            my 2 cents (voor de body keuze)
            Ah, dacht ik ook, maar heb geen idee hoe lang de toestellen meegaan voor hun geld. Maar de huidige beperkingen zijn inderdaad frustrerend

            Comment


            • #7
              Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

              eerts zal je toch een merk moeten kiezen, dus je zal de toestellen in je handen moeten nemen wat je goed ligt.Als je wat materiaal hebt is het moeilijk om nog van merk te veranderen zonder dat het veel geld kost.Toestellen gaan normaal wel lang mee want ik heb nog steeds een canon 350D die soms nog gebruikt wordt.

              Comment


              • #8
                Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                Oorspronkelijk geplaatst door hadesdude Bekijk bericht
                Oeh, dank u wel voor de nuttige respons.
                Zij het niet dat de prijs die ik online vind ook aanzienlijk hoger uitvalt dan ik verwacht had. Ik had gedacht rond de 500 maar ik vind er vanaf 850 voor de toestellen alleen... (tenminste bij Mediamarkt als voorbeeld).
                Niet dat het niet gaat, maar het voelt toch een beetje "incorrect" aan om er meteen voor te gaan. Misschien een klasse lager, ik zal er over nadenken.
                Als je overtuigd bent om iets met fotografie te gaan doen dan is mijn ervaring dat je beter de basis instappers (nikon D3x00, canon1X00D,...) Als je ambitie niet echt verder ligt dan enkel met een feestje en op vakantie wat foto's te maken en soms eens dat ietsje meer controle en mogelijkheden dan komen die wel in aanmerking maar dan is misschien in de bridge en systeem camera's een goedkopere oplossing. Als je echt naar wat je in je opening post aangeeft wil werken moet je naar die hogere reeksen gaan eventueel in 2dehands. Zelf heb ik het niet gedaan en heeft het me 2 keer geld gekost waar ik nog altijd spijt van heb. Ga eens naar een fotowinkel waar ze de verschillende merken aanbieden neem daar eens verschillende modellen vast scrol eens door hun menu, verander eens wat instellingen. Wat ligt lekker in de hand, wat is te groot of te klein, welk menu lijkt jouw het meest logisch. Zo weet je in welk merk en modellen reeks je moet gaan zoeken in 2de hands.

                Comment


                • #9
                  Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                  Als ik uw bericht ook lees merk ik dat je het echt wel serieus meent voor fotografie, en als deze foto's met de gsm zijn gemaakt, vind ik toch dat er ook al wat aanleg naar is!
                  Persoonlijk zou ik u een D7100 aanraden met een sigma of tamron 17mm-50mm f/2.8 lens.
                  Je wilt wat lichtsterker zijn (daarom f/2.8)
                  Je wilt goede ruisonderdrukking (daarom D7100)
                  Je geniet meestal van landschappen (de 17mm)
                  maar soms wil je toch een beetje zoom, zoals in de stad (de 50mm)
                  voor foto's zoals de libelle zal je het iets moeilijker hebben op 50mm, maar ik denk dat deze lens zo'n 90% van je wensen waar doet maken.

                  de sigma 17-50 2.8 is iets duurder maar deze heeft de beste prestatie. (en ik merk dat die de laatste tijd wat gedropt is in prijs).
                  daarom zou ik opteren voor de sigma.
                  de tamron versie heeft een VC en niet VC versie (vibration control), de niet VC is scherper, maar dan mis je natuurlijk de VC voor lichtarme omgeving!

                  Alsj e goed kijkt, prijzen vergelijkt, 2de hands zoekt, kan je dit pakket wel krijgen voor €1000

                  my 3th cent ^^

                  nieuwprijzen bij konijnenberg:

                  Last edited by Timothy91; 27 juni 2015, 13:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                    Ik zou gaan voor de d3200. De body voldoet zeker aan uw eisen, zo kan je iets meer spenderen aan een "betere" lens.
                    Ik gebruik de 14 mm van Samyang als groothoek en met deftige nabewerking met bv. DXO en Topaz Denoise zijn foto's genomen op iso 3200 zeker niet slecht. De vertekening van de 14 mm kan je zeer goed verbeteren.
                    Koop er een 35 of 50 mm prime bij en je kan aan de slag. Dat is natuurlijk mijn zienswijze .....
                    Fuji x 100 f

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                      Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                      Ik zou gaan voor de d3200. De body voldoet zeker aan uw eisen, zo kan je iets meer spenderen aan een "betere" lens.
                      Ik gebruik de 14 mm van Samyang als groothoek en met deftige nabewerking met bv. DXO en Topaz Denoise zijn foto's genomen op iso 3200 zeker niet slecht. De vertekening van de 14 mm kan je zeer goed verbeteren.
                      Koop er een 35 of 50 mm prime bij en je kan aan de slag. Dat is natuurlijk mijn zienswijze .....
                      vind ik ook wel een goed idee!
                      Mijn keuze voor de D7100 is gewoon omdat als ik de grote interesse lees van TS, hij waarschijnelijk binnen het jaar de overstap maakt ^^.
                      maar inderdaad, de D3200 is ook zeer goed, en eingelijk perfecte keuze voor instapmodel, om het goed te leren.
                      ik heb de 35 en de 50 prime, maar ik prefereer de 35mm, omdat ik de 50mm teveel ingezoomd vind, deze is echt goed voor portret, maar all-round is de 35mm beter.
                      de samyang is inderdaad een zeer goede keuze voor landscape, maar er is geen AF, ik vind dat toch een must voor beginnende fotograaf.
                      je kan natuurlijk ook gaan voor een 18-200 lens (of 18-270 of 16-300, etc...) maar daar mis je de lichtsterkte, die voor jouw een must is .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                        Met de 14mm is MF geen probleem hoor. De 50 mm gebruik ik ook minder, maar heeft zijn gebruik met tussenringen of omgekeerd op d"e body voor macro.
                        J.

                        Verstuurd vanaf mijn K013 met Tapatalk
                        Fuji x 100 f

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                          Kijk eens naar de Panasonic FZ1000, die doet alles wat je wil.

                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoveelste gebruiker die een nieuw fototoestel wil: welk model?

                            Amai wat een opkomst!

                            Ik heb uiteindelijk voor een Canon 700D gekozen, 1000€ vind ik voorlopig wat veel voor een instapmodel. Die heeft met een 18-135mm lens (, draagtas en 16GB SDHC-kaart als promopack 700€ gekost, staander niet inbegrepen. Nu dus nog de verdere mogelijkheden uittesten!

                            Het grote voordeel van Canon tegenover Nikon vond ik ook dat het scherm verdraaibaar is, zodat er ook in lastige posities te zien valt wat men aan het doen is.
                            Excuse me while I go play now ^^

                            Ah en bedankt voor de nuttige commentaren!

                            Comment

                            Working...
                            X