Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma, sluitertijd, witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma, sluitertijd, witbalans

    Als beginnend fotograaf zonder opleiding vraag ik mij af of er bepaalde regeltjes, trucs, applicaties of toestelletjes zijn om dit te bepalen? Ik ondervind dat het niet gemakkelijk is om deze juist te krijgen. Ik neem tot nu toe de meeste foto's op de A stand. Aangezien ik nog met een antieke Nikon D70 met mini display werk is het geen sinecure om je foto ter plaatse te beoordelen. Wat zorgt voor veel frustraties achteraf :-). Ik spits mij toe op urban exploration en architectuurfoto's, gezien deze meestal binnen worden getrokken is dit toch vrij belangrijk. Zijn er bepaalde referenties waar je op af kan gaan? Ik zal niet de eerste zijn die deze vraag stelt, maar ik hoop dat iemand mij hier wat wijzer in kan maken. Alvast bedankt!
    Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

  • #2
    Re: Diafragma, sluitertijd, witbalans

    Denk niet dat er een standaard antwoord is anders zou dat een vaste stand zijn op de camera.

    Witbalans: grijskaart gebruiken
    Sluitertijd: aangezien het statische onderwerpen zijn: statief
    iso: aangezien het statische onderwerpen zijn: zo laag mogelijk
    Diafragma: aangezien je meestal toch wat scherptediepte wil bij deze onderwerpen: klein diafragma
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma, sluitertijd, witbalans

      Ik heb het stuk van Leon Volders gelezen waarin hij alles perfect uit de doeken doet, maar ik vroeg mij af of er geen referentie waarden zijn.
      Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma, sluitertijd, witbalans

        de enige referentie ben jij!! wil je ruis? wil je scherpte? of juist mooie bokeh? wil je een korte sluitertijd (zonder statief) of maakt de sluitertijd niet uit? (met statief)
        je kan licht meten met een lichtmeter en die waardes laten uitlezen als "EV waarden" zie voor meer info en lijstjes: http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
        Dan krijg je gewoon een getal als resultaat en kan je in een tabel de bijhorende "juiste" sluitertijd en diafragma bepalen. Maar wat is juist? en hoeveel verschil zit er in het licht tussen de lichtste delen en de donkerste delen? kan jou toestel zoveel verschil wel weergeven? zo niet, wat offer je op? de lichte delen of de schaduwen? of start je met HDR? en in hoeveel stops dan? +2-2 of is +1-1 ook voldoende???
        Er is geen "juiste" maat, alleen jou interpretie van het licht en wat jij ermee wil en kan doen.

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma, sluitertijd, witbalans

          Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
          Als beginnend fotograaf zonder opleiding vraag ik mij af of er bepaalde regeltjes, trucs, applicaties of toestelletjes zijn om dit te bepalen? Ik ondervind dat het niet gemakkelijk is om deze juist te krijgen. Ik neem tot nu toe de meeste foto's op de A stand. Aangezien ik nog met een antieke Nikon D70 met mini display werk is het geen sinecure om je foto ter plaatse te beoordelen. Wat zorgt voor veel frustraties achteraf :-). Ik spits mij toe op urban exploration en architectuurfoto's, gezien deze meestal binnen worden getrokken is dit toch vrij belangrijk. Zijn er bepaalde referenties waar je op af kan gaan? Ik zal niet de eerste zijn die deze vraag stelt, maar ik hoop dat iemand mij hier wat wijzer in kan maken. Alvast bedankt!
          Hangt er vooral van af welk resultaat je wil bereiken, maar als het je te doen is om een zo goed mogelijke belichting te krijgen, hanteer dan ETTR en hou je histogram in het oog. Hoe meer je het naar rechts kan pushen zonder highlights te clippen, hoe beter het gecapteerde signaal.
          Voor de WB: werk in raw, dan kan je er achteraf mee doen je wil.
          En als het financieel kan, ruil die antieke D70 in voor iets recenter met een groot LCD schermpje: dat maakt het veel makkelijker om je fotos te beoordelen (D3000/3100/5000/5100 ...).
          Last edited by dleemans; 23 juni 2015, 20:13.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Diafragma, sluitertijd, witbalans

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Hangt er vooral van af welk resultaat je wil bereiken, maar als het je te doen is om een zo goed mogelijke belichting te krijgen, hanteer dan ETTR en hou je histogram in het oog. Hoe meer je het naar rechts kan pushen zonder highlights te clippen, hoe beter het gecapteerde signaal.
            Voor de WB: werk in raw, dan kan je er achteraf mee doen je wil.
            En als het financieel kan, ruil die antieke D70 in voor iets recenter met een groot LCD schermpje: dat maakt het veel makkelijker om je fotos te beoordelen (D3000/3100/5000/5100 ...).
            ETTR wil, als ik het goed begrijp, overbelicht trekken om dan achteraf digitaal te corrigeren zeggen? In RAW werken doe ik sowieso! Ik heb er al vaak aan gedacht een nieuwe te kopen, maar het gene mij vooral stoort is het gebrek aan scherpte. Een fotograaf vertelde mij dan dat dat vooral aan de lens zou liggen dus dacht ik er nog even mee verder te doen. Mooie occasies mogen natuurlijk altijd aangeprijsd worden ;-)
            Bedankt voor de reactie!
            Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

            Comment


            • #7
              Re: Diafragma, sluitertijd, witbalans

              Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
              ETTR wil, als ik het goed begrijp, overbelicht trekken om dan achteraf digitaal te corrigeren zeggen?
              Zoiets ja, maar zeker opletten dat je de highlights vrijwaart. Eigenlijk wil je vooral de shadows pushen.

              In RAW werken doe ik sowieso! Ik heb er al vaak aan gedacht een nieuwe te kopen, maar het gene mij vooral stoort is het gebrek aan scherpte.
              Gebrek aan scherpte kan vanalles zijn:
              - slechte lens
              - bewegingsonscherpte (te lange sluitertijd en geen statief)
              - focus errors (front/back)
              - je techniek
              Es proberen met een andere lens ?
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment

              Working...
              X