Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoge negatieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoge negatieven

    Dames Heren:

    Zit met het volgende probleem ( probleempje):
    Heb enkele analoge negatieven 6x6 ontdekt die ik digitaal wil bewerken.
    Heb scanner "canoscan 4400F" ter beschikking.


    Mijn vraag: Hoe krijg ik deze negatieven positief op mijn computer ? of hoe moet ik te werk gaan om deze negatieven positief digitaal af te drukken.
    Graag Uw reactie.
    tian

  • #2
    Re: analoge negatieven

    Oorspronkelijk geplaatst door tian Bekijk bericht
    Dames Heren:

    Zit met het volgende probleem ( probleempje):
    Heb enkele analoge negatieven 6x6 ontdekt die ik digitaal wil bewerken.
    Heb scanner "canoscan 4400F" ter beschikking.


    Mijn vraag: Hoe krijg ik deze negatieven positief op mijn computer ? of hoe moet ik te werk gaan om deze negatieven positief digitaal af te drukken.
    Graag Uw reactie.
    tian
    Ik ken iemand die daar het gratis progje GIMP voor gebruikt.

    Negatieven scannen - in GIMP het negatief selecteren - dan kiezen voor kleuren in de werkbalk -> Inverteren.

    Misschien kan je even proberen, GIMP kost toch niks.

    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

    Comment


    • #3
      Re: analoge negatieven

      Ik vrees dat je met die scanner weinig gaat kunnen aanvangen.
      Om negatieven te scannen gebruik je best een extra lichtbron achter je negatief. Er bestaan scanners waar dit inzit, heb ooit een Agfa e50 gehad doch dat is meestal enkel voor 35mm negatieven.
      Waarschijnijk bestaan er wel scanner waar je de 60x60mm negatieven kan doordraaien maar even waarschijnlijk zijn dat dan professionele dingen die onbetaalbaar zijn (vroeger eind jaren 90 hadden we op radiologie film scanners om de analoge rx filmen te digitaliseren)

      Een oplossing zou kunnen zijn dat je zelf een lichtbak bouwt waar je je negatieven op legt en deze met je digitale camera opnieuw fotografeert. (best met een degelijke macrolens zodat je het negatief je volledige sensor beslaat langs de kleinste zijde.)
      Wellicht ga je ook een zwarte passe partout willen gebruiken om het licht van de lichtbak weg te werken dat naast het negatief valt. (enkele zwarte bladen papier bvb) (effe "lichtbak maken" in google en je weet wat je allemaal kan doen)

      Vanaf dat moment is het moeilijke werk voorbij, met idd Gimp of gelijkaardige soft klik je eenvoudig in het menu "Kleuren->inverteren" en je negatief wordt een positief. Waarschijnlijk ga je dan nog wat moeten spelen met de curves om de kleurkwaliteit te optimaliseren.

      Lijkt een leuk projectje te zijn

      een alternatief is dat je iemand die nog een doka heeft vraagt om de negatieven op papier te zetten, die kan je dan met je scanner inscannen. (vroeger nog gedaan met oude glazen negatieven van eind 19de eeuw, maar die mogelijkheden heb ik niet meer)
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: analoge negatieven

        Rudy;
        Djivan:

        Ik heb Gimp gedownload en geïnstalleerd.
        Ben meteen aan de slag gegaan maar ik loop vast bij: kleuren>Inverteren.
        Alle mogelijkheden geprobeerd.
        Geen resultaat.
        graag wat meer uitleg ; misschien doe ik wel iets heel verkeerd.

        tian

        Comment


        • #5
          Re: analoge negatieven

          Meer uitleg valt daar niet bij te geven.
          Als je je gedigitaliseerd negatief opent in Gimp, dan zie je in GIMP je foto als negatief.
          je selecteert in het menu "Kleuren" de functie "inverteren" en je foto gaat van fotonegatief naar fotopositief en visa versa als je dit nog eens herhaalt.

          Dan sla je je foto op en je bent er.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: analoge negatieven

            Uw scanner is een negatiefscanner, maar enkel voor 35mm film.
            Ik heb er zo eentje gehad, maar heb hem verkocht omdat ik geen 6x6 kon scannen. Ik heb me een Epson V600 in de plaats gekocht.

            De scannersoftware (zowel van Canon als Epson) zet het negatief automatisch om in een positief.

            Comment


            • #7
              Re: analoge negatieven

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Meer uitleg valt daar niet bij te geven.
              Als je je gedigitaliseerd negatief opent in Gimp, dan zie je in GIMP je foto als negatief.
              je selecteert in het menu "Kleuren" de functie "inverteren" en je foto gaat van fotonegatief naar fotopositief en visa versa als je dit nog eens herhaalt.

              Dan sla je je foto op en je bent er.
              Gimp opnieuw geïnstalleerd.

              Alles gelukt.
              Bedankt voor goede advies
              tian

              Comment

              Working...
              X