Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmaaier...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grasmaaier...

    Eens een vraagje : zijn die grasmaaiers op accu iets waard (zoals een bosch rotak 37 li) ? Het gaat over een klein grasperkje. Op vandaag kan je een gratis bijkomende accu krijgen.
    De prijs is ongeveer het dubbel van de kabelversie...



    Verstuurd vanaf mijn LG-V500 met Tapatalk
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Grasmaaier...

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Eens een vraagje : zijn die grasmaaiers op accu iets waard (zoals een bosch rotak 37 li) ? Het gaat over een klein grasperkje. Op vandaag kan je een gratis bijkomende accu krijgen.
    De prijs is ongeveer het dubbel van de kabelversie...



    Verstuurd vanaf mijn LG-V500 met Tapatalk
    Ik heb een Bosch heggenschaar en ben daar zeer tevreden over.
    Nu, het gaat hier om een grasmaaier en ik zie dat die 36V 4.0 Ah standaard heeft.
    De batterij die je erbij krijgt is echter volgens de prijs (zoek het maar op) eentje van 1.3 Ah.



    Dat zijn nml dezelfde accu's die op mijn heggenschaar passen.
    Als ik voor 3,6 Ah zou gaan, zou me dat bijna 160€ kosten.

    Boodschap is : let hierop
    Last edited by w00ha; 20 juni 2015, 12:01.

    Comment


    • #3
      Re: Grasmaaier...

      Misschien kunnen een tiental reviews je wat helpen Polleke.

      Comment


      • #4
        Re: Grasmaaier...

        Ik lees dat het over een klein grasperkje gaat.
        Is een robotmaaier ( wel iets duurder ) dan geen betere optie ? Hier moet je nog altijd zélf achteraan hollen.

        Een kabel vind ik persoonlijk verschikkelijk onghandig om mee te werken.
        Heb ook altijd kantenmaaiers op accu gehad. In den beginne waren die niet veel waard, maar nu zijn de batterijen toch al van die aard dat ze behoorlijk werk afleveren. Ik heb een kantenmaaier van Stihl en zoams w00ha een heggenschaar van Bosch ( die laatste wel met twee battery packs ). Zou niks anders meer willen.
        Last edited by Alfa Centauri; 20 juni 2015, 10:12.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Grasmaaier...

          Ik gebruik al vele jaren een elektrische maaier en heb ook al eens gekeken naar de accumaaiers.
          Een gewone elektrische grasmaaier is (zolang je niet over de kabel rijdt) het meest betrouwbaar, bij een accumaaier zal de accu de zwakke schakel zijn, die op termijn de kostprijs flink opdrijft (die accu's gaan ook niet eeuwig mee).
          Wat het vermogen betreft, kleine elektrische maaiers hebben een vermogen van pakweg 1200W, de motor van een accumaaier is een heel stuk zwakker, dat wil zeggen dat het gras zeker niet te hoog mag zijn, of je geraakt er niet meer door.
          Een benzinemaaier begint vanaf zo'n 4PK, dat is bijna 3000W, dan mag het gras al een heel stuk hoger staan voor die in de problemen komt.

          Het nadeel van een elektrische maaier is dus de kabel, maar als je een beetje handig bent, en de juiste "route" uitstippelt, dan heb je daar niet veel problemen mee.
          Het grootste voordeel is dat daar bijna nooit iets aan komt, en als het gras niet al te hoog is, dan trekt die zich daar nog wel doorheen.

          Een accumaaier heeft dan weer geen last van de kabel, maar de actieradius is beperkt, en de accu's zullen geleidelijk hun capaciteit verliezen, waardoor de actieradius steeds kleiner wordt tot je ze uiteindelijk zal moeten vervangen.
          Hoog en nat gras zal je zeker moeten vermijden, anders zal de motor overbelast worden, en is de accu heel snel leeg (volgens wat ik in de reviews lees zou de motor en de elektronica ook heel gemakkelijk verbranden).
          De oppervlakte die je kan maaien per acculading is dan sterk afhankelijk van de staat van het gazon, als die wat harder moet werken, dan is de accu ook veel sneller leeg.

          Een benzinemaaier heeft veruit de meeste kracht, die geraakt ook door hoger nat gras, waar de elektrische maaiers al veel sneller in de problemen komen (een accumaaier zal daar nog eerder last van hebben).
          Het nadeel van een benzinemaaier is dat die wat meer onderhoud nodig heeft, en dat die na een winterstop soms wel eens startproblemen heeft (je moet er wat geluk mee hebben).

          Ik heb hier maar een klein gazonnetje, en de goedkope elektrische maaier die ik zo'n 15 jaar geleden heb gekocht, die doet het nog steeds prima, daarom denk ik er voorlopig niet aan om een accumaaier te kopen.
          Als deze het begeeft, dan denk ik dat ik er gewoon terug een met een kabel koop in plaats van eentje met een accu.

          Vroeger had ik een grotere gazon, en gebruikte ik een benzinemaaier. Die heb ik hier ook nog een tijdje gebruikt, maar omdat die niet lang genoeg moest draaien om die goed op temperatuur te krijgen werd de bougie altijd zwart (dat gaf startproblemen).
          Dat is de reden waarom ik die vervangen heb door de elektrische maaier die ik nog altijd gebruik.
          Last edited by Black B@ndit; 20 juni 2015, 13:24.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Grasmaaier...

            De prijs van een robotmaaier plus de installatie is voor een klein grasperkje onverantwoord.
            Wij zijn al een paar jaar de overstap naar een robotmaaier aan het overwegen, maar aangezien ons grasveld langs één zijkant van het huis doorloopt naar voor en er een afsluiting staat om veiligheidsredenen zouden wij er dan twee moeten aanschaffen. En eentje voor vooraan alleen met een open oprit wordt gemakkelijk gestolen.
            Mocht het enkel voor onze achtertuin zijn zou het financieel misschien beter uitkomen. Het bedrag dat wij eraan besteden om door een buur (een jonge gast verdient graag wat bij) te laten afrijden, gezien ikzelf er door tijdsgebrek en goesting niet zoveel meer toe kom, zal min of meer uitkomen met de prijs van een robot. Maar dan moeten wij toch nog de voorkant zelf afmaaien en dat is maar een klein grasperkje zoals TO hier meldt.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Grasmaaier...

              Accu's in machines zijn net als de accu's in gsm's. Er zijn een paar trucs om de levensduur van zo'n accu later te laten duren. De eerste keer helemaal opladen, dan totaal laten afladen. De fout is om altijd in de lader te laten zitten, daar wordt die nie beter van...

              Comment


              • #8
                Re: Grasmaaier...

                Jij leeft nog in de tijd van de NiCad accus.
                Met Lithium accus is dat probleem van de baan.


                Vraag aan de TS: wat is klein.

                Ik heb een kleine tuin van ca 100-150m2, en mijn specificaties voor een grasmachien is dat het moet klaar zijn in 30 min.

                Comment

                Working...
                X