Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MONOPOD: Handig of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MONOPOD: Handig of niet?

    Hey iedereen,

    Zijn hier toevallig mensen die werken met een Monopod?? Ik vraag me af of dit wel een handig ding is, want ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat zo'n monopod nogal moeilijk moet zijn om mee te werken...

    Je hebt toch nog steeds de mogelijkheid om vooruit en achteruit te bewegen wat manueel scherpstellen ongetwijfeld moet bemoeilijken?? Staat zo'n ding een beetje stabiel??

    Iemand raad?

  • #2
    als je lange tijd met een telelens in je pollen moet staan en omhoog straren bv bij spotten dan worden je armen al snel moe.
    Voor zaken ver af zeker handig iets dichterbij en snelheid vergen enige oef.
    En zo duur zijn die dingen ook niet, dus geen verloren aankoop.
    Voor veraf met telelens op dingen die stilstaan raad ik tripod(statief) aan.

    MVG
    FDS
    Don't force it, just get a bigger hammer.

    Comment


    • #3
      Heb zelf een Tripod (Slik) en een Monopod (Manfrotto). De tripod gaat nog zelden mee op stap wegens onhandig in gebruik. De monopod is schitterend: helpt veel voor tele- en dichtbijfotografie, is licht en handelbaar en ... kan als wandelstok gebruikt worden. Als ik moet kiezen neem ik de monopod.

      ColinD70
      Nikon D70 + F100/Sigma 18-35mm F3.5-4.5D Aspherical + 70-210mm F3.5-4.5D Apo Macro + 18-125mm F 3.5- 5.6/Nikkor AF 35-135mm f3.5-4.5/Nikkor AF-S ED 80-200mm f2.8D/Speedlight SB800/Metz 45 CT-1/Asahi Pentax Spotmatic F + 28,50,135 en 200 mm lenzen

      Comment


      • #4
        Het werken met een monopod is voornamelijk bedoeld om het gewicht van de telelens uit je handen te nemen. Dan is dit een bijzonder handig iets, maar een monopod kan nooit een statief vervangen. Ik bedoel het één vult het ander aan je hebt ze beiden nodig.

        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Een monopod is ook uiterst handig als je op stap bent, en in minder goede lichtomstandigheden - zonder flits - wil fotograferen. Ik heb een Manfrotto 680B Compact, erg licht en toch nog stevig (althans met mijn D70 en niet-al-te-zware lenzen). Voor sport- of buitenopnamen kan je je camera er direct op bevestigen. Voor meer flexibiliteit volstaat een simpele (maar wel stevig vast te zetten) ballhead: ik gebruik de Manfrotto 484RC2, met een quick release plaat.

          Zonder dit handige ding zou mijn recent bezoek aan de grotten van Han zeker niet de foto's in http://www.pbase.com/rdelbar/hangrottes opgeleverd hebben!

          Voor al het betere werk, als je de tijd hebt, en niet te veel/te ver moet sleuren, blijft een driepikkel natuurlijk altijd de beste keuze!

          René
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

          Comment


          • #6
            hoi rené
            prachtige opnames!!

            Comment

            Working...
            X