Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

    Ik hou het op beide en waarschijnlijk ook wel mede dank zij een paar technische snufjes aan dit "autootje" .

    Het scheelde maar een haar of deze Ferrari F430 kon naar de schroothoop verhuizen. Tijdens een testrit in de Italiaanse gemeente Maranello rijdt een chauffeur veel te snel op de openbare weg. En dat is vooral levensgevaarlijk, want hij kan maar net twee wagens ontwijken.

  • #2
    Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

    Volgens mij toch stuurmanskunst. Je ziet dat de man in die situatie toch de controle over de wagen heeft, niettegenstaande er misschien wel wat geluk bij is dat de tegenligger hem niet vatte. Gebruikt ook de perfecte plaatsing van de handen op het stuur en blijft bovenal voor zich uitzien in de richting waar hij naartoe wil rijden.
    Last edited by enero; 19 juni 2015, 19:43.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

      En bijkomend aan de kunst ook de goede baanhouding van de wagen.
      Hij blijft er wel redelijk cool bij ... gelukkig maar.
      Juiste reactie zonder aarzelen.
      Tenzij het weer een montage is want toch bizar dat een testrit zo gefilmd werd.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        ..............
        Tenzij het weer een montage is want toch bizar dat een testrit zo gefilmd werd.
        Dat beelden gemanipuleerd worden weten we allemaal.
        Maar kijk eens op YouTube. Elke "potentiële" klant die een Ferrari F430 test in Maranello, de bakermat van Ferrari, krijgt zo'n filmpje mee naar huis. Zo ziet het er naar uit. ???
        Misschien is het ook een bedrijf dat testritten aanbiedt?
        'k Heb in België, lang geleden, ook van die testritten gedaan (als "de" klant) , in samenwerking met Autogids.
        De vraag is : hoe kan ik die mensen doen geloven dat ik een "potentiële" F430 klant ben?

        En inderdaad : die chauffeur kan autorijden. Zelfs ietsje te snel op de openbare weg.
        Last edited by Skitch; 19 juni 2015, 23:13.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

          Zo ontspannen ziet hij er toch niet uit na het maneuver,
          zoals hij aan zijn gezicht zit te vegen wel duidelijk verschoten.
          Was die tegenligger enkele meters dichter geweest, dan was het prijs geweest.

          Comment


          • #6
            Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

            Ik had liever gezien dat het filmpje eindigde in het decor. Racen doe je gewoonweg niet op een secundaire weg waar je tegenliggers en chauffeurs kan verwachten die zich aan de reglementaire snelheid houden, of voetgangers die de weg oversteken. Of je nu een geoefend chauffeur bent of niet, heeft er niets mee te maken. Ikzelf heb rij-en slipcursussen gevolgd op Terlaemen en ben dus een beetje geoefend, maar zal nooit zulke fratsen uithalen.
            Zowel chauffeur als bijrijder konden er achteraf mee lachen, maar het was toch kantje-boordje met meerdere dodelijke slachtoffers.

            Comment


            • #7
              Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

              Als je die film beeld per beeld bekijkt, dan kan je nog net zien dat die wagen voor hem plots van links (uit de zijstraat) gekomen is en hem dus de weg afsneed ... die andere is dan wel het kieken dat eens moet leren rijden en de verkeersregels leren volgen.
              Klopt dat snelheid niet altijd goed te keuren valt, maar de meeste ongevallen gebeuren wel door andere zaken die bijna nooit besproken worden.

              En inderdaad ... door beeld per beeld te bekijken kan ik geen gefoeffel (montage) in het filmpje bespeuren.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Ik had liever gezien dat het filmpje eindigde in het decor. Racen doe je gewoonweg niet op een secundaire weg waar je tegenliggers en chauffeurs kan verwachten die zich aan de reglementaire snelheid houden, of voetgangers die de weg oversteken. Of je nu een geoefend chauffeur bent of niet, heeft er niets mee te maken. Ikzelf heb rij-en slipcursussen gevolgd op Terlaemen en ben dus een beetje geoefend, maar zal nooit zulke fratsen uithalen.
                Zowel chauffeur als bijrijder konden er achteraf mee lachen, maar het was toch kantje-boordje met meerdere dodelijke slachtoffers.
                Ik niet. Ik ben de eerste om overdreven snelheid af te keuren, maar iemand zo iets ernstig toewensen... nee daar doe ik niet aan mee, sorry.
                Voor je het weet ben je zelf aan de beurt, slipcursus of niet, want wanneer slippen onverwacht zou optreden heb je niks aan je gevolgde cursus, dan gaat het allemaal veel te snel.
                Op een cursus weet je wat er gaat komen en daardoor kun je daar wel anticiperen, meer niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  die wagen voor hem plots van links (uit de zijstraat) gekomen is en hem dus de weg afsneed ... die andere is dan wel het kieken dat eens moet leren rijden en de verkeersregels leren volgen.
                  Kan zijn maar als 'gewone' chauffeur ga je er toch ook van uit dat de gewone weg geen testcircuit is.

                  Je gaat volgens mij nooit kunnen inschatten dat iemand tegen 120km af komt als je op die baan 50 of 70 mag en dan is het snel gebeurd.


                  De enigste kiekens voor mij zijn hier de chauffeur en nog meer die begeleider die er naast zit.

                  Allebei rijbewijs afnemen en zelfs levenslang.


                  Steven
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                    Kan zijn maar als 'gewone' chauffeur ga je er toch ook van uit dat de gewone weg geen testcircuit is.

                    Je gaat volgens mij nooit kunnen inschatten dat iemand tegen 120km af komt als je op die baan 50 of 70 mag en dan is het snel gebeurd.


                    De enigste kiekens voor mij zijn hier de chauffeur en nog meer die begeleider die er naast zit.

                    Allebei rijbewijs afnemen en zelfs levenslang.


                    Steven
                    Wat ik nog het minste begrijp is waarom een mogelijke klant een Ferrari op de openbare weg moet gaan testen in Maranello ?
                    Ze hebben daar een eigen circuit, dat waarschijnlijk wel meestal door hen zelf gebruikt wordt, maar het moet toch te doen zijn om het bvb een paar dagen per maand vrij te maken voor testritten van potentiële kopers.
                    Wat ik wel weet is dat elke Ferrari die de fabriek verlaat door hun eigen testrijders eveneens eventjes getest wordt op de openbare weg... maar die zijn al die PK's onder hun voet gewoon hé, ook al is dit ook niet goed te keuren, maar misschien houden ze zich wel aan de verkeersregels dan (?).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      ............................
                      Voor je het weet ben je zelf aan de beurt, slipcursus of niet, want wanneer slippen onverwacht zou optreden heb je niks aan je gevolgde cursus, dan gaat het allemaal veel te snel.
                      Op een cursus weet je wat er gaat komen en daardoor kun je daar wel anticiperen, meer niet.
                      Een slipcursus gevolgd hebben zal altijd in je voordeel zijn, vooral op onverwachte momenten.
                      Het zou moeten verplicht worden om je rijbewijs te behalen vind ik.

                      Een onverwacht voordeel ervan is dat jonge chauffeurs leren beseffen dat een auto kan slippen zodat ze voorzichtiger rijden. En dat er geen app'je tegen bestaat.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Voor je het weet ben je zelf aan de beurt, slipcursus of niet, want wanneer slippen onverwacht zou optreden heb je niks aan je gevolgde cursus, dan gaat het allemaal veel te snel.
                        Op een cursus weet je wat er gaat komen en daardoor kun je daar wel anticiperen, meer niet.
                        Een slipcursus dient juist om te leren hoe je snel en op de juiste wijze moet reageren bij onverwachte situaties.
                        Als een slipcursus enkel zou dienen om op het lesterrein wat te spelen, dan zouden zulke cursussen evengoed afgeschaft kunnen worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                          Heb een jaar of 2 geleden het museum van Ferrari in Modena bezocht.
                          Rond het museum zitten er een 3-4 tal bedrijfjes waar je een Ferrari kan huren voor een ritje.
                          Ik dacht dat de prijs ca 250€ is voor een half uur, of 350 voor een uur. Er zit altijd iemand naast je.

                          Kan zijn dat je dat geld terug krijgt als je er eentje koopt....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Een slipcursus dient juist om te leren hoe je snel en op de juiste wijze moet reageren bij onverwachte situaties.
                            Als een slipcursus enkel zou dienen om op het lesterrein wat te spelen, dan zouden zulke cursussen evengoed afgeschaft kunnen worden.
                            Goh, er zijn héééééél veel cursussen die moeten/mogen afgeschaft worden hoor.
                            Maar ja, zo lang er liefhebbers voor zijn die er geld voor geven en er mensen zijn die er geld aan verdienen ...
                            Ben het wel eens dat er heel korte slipcursus (cursus is niet het juiste woord hier) zou moeten zijn bij het behalen van een rijbewijs, niet zozeer om te leren hoe je uit je slip kan geraken, maar eerder om te weten vanaf wanneer een auto kan beginnen slippen.
                            Soms zie ik jonge mannekes/meiskes bochten nemen op natte wegen dat ik denk, die heeft vroeg of laat prijs. Ze beseffen niet wanneer een auto in een slip kan raken.
                            Ze denken waarschijnlijk dat je op een nat wegdek al 120 km/u moet rijden vooraleer een wagen uitbreekt.
                            Last edited by Guest17; 20 juni 2015, 14:13.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stuurmanskunst ? Geluk ? Of beide ?

                              En best een slipcursus af en toe eens opnieuw volgen. Ik was er met onze kinderen naartoe geweest en de schoonzoon had diezelfde slipcursus een jaar voordien al eens gedaan. De eerste keren dat hij de oefeningen moest doen zat ie te toch ook naast. Na een tweede en derde keer lukte het toch weer, terwijl wij, eerste keer toch wat meer tijd nodig hadden om het onder de knie te krijgen. Dus één keer fout kan zelfs met slipcursus even slecht aflopen.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X