Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwartwit inkleuren - analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwartwit inkleuren - analoog

    Beste forumgasten,

    Ik weet niet of ik hier op het juiste adres ben, maar toch...

    De laatste tijd heb ik de 'analoogmicrobe' weerom te pakken. Foto's schieten met Rolfix, Flexaret en Holga pinhole om achteraf de filmpjes (120) analoog te ontwikkelen.
    Tot daar geen probleem.
    De foto's wil ik ontwikkelen in de doka. Heb er alle materiaal voor maar ik heb de eerste negatieven laten inscannen om digitaal te bewerken.
    Doodzonde, want alle voordelen van analoog gaan daarmee verloren, maar de resultaten vallen al bij al toch goed mee.
    Er is echter één ding waar ik mee worstel: ik wil de foto's analoog ontwikkelen en deze net als vroeger manueel inkleuren.
    Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee? Kan iemand mij vertellen waar ik deze vaardigheid nog kan aanleren?

    Dank vooraf voor elk antwoord.

    Mvg,
    Zippatje

  • #2
    Re: Zwartwit inkleuren - analoog

    Zo heel moeilijk is dit inkleuren nu ook weer niet. Vroeger deden de fotografen het ook zelf. Je moet vooral tussen de lijntjes kunnen kleuren en af en toe eens een verloop uit het penseel laten vloeien.
    Je kan dit in principe doen met elke transparante waterverf, zoals aquarel of ecoline (Taelens), maar best vraag je naar een kleurvaste en lichtechte inkt in een tekenwinkel.

    Ecoline werkt eigenlijk het makkelijkst, maar is niet lichtecht. Bij de transparante lichtechte acrylinkten heb je het nadeel dat je vlug en zeker moet werken als je een vlak invult want de penseelstreken blijven nogal eens zichtbaar door de snelle droging. Vooral op het vroegere PE papier heb je vlug dergelijke zichtbare penseelstrepen. Op barietpapier zal dit veel beter werken (omdat dit geen kunststofdrager is).

    Op glanzend papier is het ook lastiger dan op mat papier. Grote oppervlaktes zijn ook moeilijker dan kleine.
    Ik zou zo zeggen kleine fotos kan iedereen inkleuren, voor grote formaten moet je al wat handiger zijn. Voor grote formaten, (bv grote luchten) zou je ook een airbrush kunnen gebruiken. Dan heb je het strepenprobleem niet.

    Dus best is van eerst eens een testfoto te maken (of enkele op diverse soorten fotopaier), en dan eens oefenen. Zo beoordeel je de oppervlakte en het fotoformaat.

    En hopelijk heb je een goed kleurgevoel. En zeker géén donkere kleuren gebruiken want die bedekken uw onderliggende foto teveel en veranderen de toonwaarden in uw foto.

    Alvoor de echte foto manueel in te kleuren, zou je hem ook eerst digitaal kunnen inkleuren om het resultaat al eens te beoordelen.

    Comment


    • #3
      Re: Zwartwit inkleuren - analoog

      Ik heb het zelf nooit echt gedaan maar ik weet dat een vriend van mijn vader met met penseeltje met 1 of 2 fijne haartjes kleur accenten op het negatief aanbracht, als ik het goed herinner was dat dan ook in de filter kleur of negatieve kleur. Ik weet dat andere hun negatiefje eerst omzetten naar een A4 negatief om dat dan in te kleuren. Hoe dit proces juist in elkaar zit weet ik niet. Misschien de vraag ook eens stellen op een analoog forum.

      Comment


      • #4
        Re: Zwartwit inkleuren - analoog

        Wij gebruikten daar vroeger Schmincke Lasur farben voor: deze hadden de eigenschap diep in de gelatine te zinken, gaf een veel naturrlijker resultaat. PE papieren waren minder geschikt.


        Een ander procede is dit:

        Driekleuren gomdruk



        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Zwartwit inkleuren - analoog

          http://bobkeeferphoto.com/wp/about-h...r-photographs/µ

          kleurpotloden en olie

          er waren vroeger speciale kleurpotloden om rechtstreeks op de print te gebruiken (ik ga ervan uit dat je prints wil inkleuren, geen negatieven wil bijwerken) maar ik kan er zo direkt niets van terug vinden.

          Tom

          ps: stel je vraag anders ook eens op: analoogfotoforum.nl
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment

          Working...
          X