Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LightRoom - welke versie?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LightRoom - welke versie?!

    Hallo mensen,

    Ik zit te dubben over de aanschaf van LightRoom..

    PhotoShop schijnt toch een paar gradaties moeilijker te zijn en een cursus verplichte kost..

    Welke versie zouden jullie aanraden voor mijn systeem?!

    Ik heb een Imac met daarop draaiend OS X 10.8.5. en ik ga niet meer upgraden ivm muziekapplicaties die nu naar behoren werken..

    En (ik heb een NIKON D7000) moet ik het reguliere fotobewerkingsprogramma van Nikon (ViewNX2) van voorafgaand aan installatie LR verwijderen?!

    Hoor het graag van jullie, mvrgroet, Sander.

  • #2
    Re: LightRoom - welke versie?!

    Beste Sander,

    je kan zonder probleem de laatste versie gebruiken (LR6) in ofwel de standalone (éénmaal betalen, geen of weinig updates) of de huurversie (LR CC in een fotograaf pakket aan 12.99 per maand voor EN LR EN PS en wel nieuwe functie's).
    Bedenk wel dat 10.8 gelukkig in 64bit draait, maar de laagste versie is die nu nog ondersteund wordt, dus in de toekomst zal je wel eens moeten updaten bij het abo ding.
    ViewNX mag gerust blijven staan, dat hindert niet.

    De link naar de standalone versie van LR schijnt moeilijk te vinden zijn, maar dat werd op het forum al eens aangehaald (is dus te vinden).

    Er zijn voor LR veel zaken te vinden, maar ik kan je zondermeer een boek (of e-book als je dat verkiest) van BD-lid MoreThanWords aanraden (echte naam Piet Van Den Eynde).
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: LightRoom - welke versie?!

      Hoi Lieven!

      Bedankt voor je reactie!

      Wat bedoel je hiermee: "De link naar de standalone versie van LR schijnt moeilijk te vinden zijn, maar dat werd op het forum al eens aangehaald (is dus te vinden)."

      Ik neem aan dat als je LR ergens aanschaft dat je dan een downloadlink krijgt?!

      Comment


      • #4
        Re: LightRoom - welke versie?!

        Oorspronkelijk geplaatst door skywalker Bekijk bericht

        Ik neem aan dat als je LR ergens aanschaft dat je dan een downloadlink krijgt?!
        Dat klopt natuurlijk, maar als je op de site van van Adobe op zoek gaat kom je er niet zomaar, ze willen nu éénmaal liever het huur-model slijten.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: LightRoom - welke versie?!

          Oorspronkelijk geplaatst door skywalker Bekijk bericht

          PhotoShop schijnt toch een paar gradaties moeilijker te zijn en een cursus verplichte kost..

          Klopt, maar als je met Lightroom wil starten raad ik je toch aan om ook hier de nodige studie rond te doen.
          In het bijzonder de bibliotheek module vraagt de nodige aandacht. Als je hier slecht mee start blijft het je achtervolgen, en je zou de eerste niet zijn die na veel ellende alles moet reorganiseren.
          Goed cursusmateriaal kan je overal online vinden, ook bij adobe TV. De tutorials van Diane Kost vond ik erg goed (maar wel in het engels) en als het iets mag kosten dan is er ook Piet van den Eynde (MoreThanWords) en Photofacts academy (google dit maar even)

          Comment


          • #6
            Re: LightRoom - welke versie?!

            Ok, thanks!

            Comment


            • #7
              Re: LightRoom - welke versie?!

              Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
              Klopt, maar als je met Lightroom wil starten raad ik je toch aan om ook hier de nodige studie rond te doen.
              In het bijzonder de bibliotheek module vraagt de nodige aandacht. Als je hier slecht mee start blijft het je achtervolgen, en je zou de eerste niet zijn die na veel ellende alles moet reorganiseren.
              Redelijk mee akkoord, zolang je van het principe vertrekt dat je in Lightroom bij het importeren veel mogelijkheden hebt en ze goed benut is er niets aan de hand, maar het vraagt wat voorbereiding.
              Misschien zit daar een cursus in, beginnen met Lightroom op een deftige manier. Hmmmm....
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: LightRoom - welke versie?!

                Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                Klopt, maar als je met Lightroom wil starten raad ik je toch aan om ook hier de nodige studie rond te doen.
                In het bijzonder de bibliotheek module vraagt de nodige aandacht. Als je hier slecht mee start blijft het je achtervolgen, en je zou de eerste niet zijn die na veel ellende alles moet reorganiseren.
                )
                volledig mee akkoord, en eens dat je het snapt is het plezant werken

                Comment


                • #9
                  Re: LightRoom - welke versie?!

                  Bedankt mensen!


                  Ik zal een cursus overwegen eventueel..

                  Comment


                  • #10
                    Re: LightRoom - welke versie?!

                    Ik heb vorige week LR6 gekocht op de site van adobe (132 €). Ik werkte voorheen met bridge en camera raw (photoshop), en het verschil zit hem toch voornamelijk in de organisatie en de efficiëntie. Tot op het bot ken ik het nog niet, maar ik voel wel degelijk dat dit mij gaat helpen. Ik ben wel door het boek 'lightroom 5 ontmaskerd' van Piet Van Den Eynde aan het gaan, is een must om er toch degelijk mee te beginnen (of om je bestaande bibliotheek vlot aan te passen). 't Is niet mijn gewoonte handleidingen te lezen, maar ik raad het hier wel aan :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: LightRoom - welke versie?!

                      Heb een tijdje geleden ook LR6 aangekocht... en heb toch spijt dat ik niet voor de CC ben gegaan.
                      Ik stel nu vast dat de CC (reeds) een update heeft gekregen (o.m. verwijderen van nevel), maar in LR6 (standalone versie dus) is dit (nog?) niet beschikbaar.
                      Bieden ze dan geen updates aan op de LR6?
                      En ja, het is niet echt een must om steeds de aller-aller-aller-laatste versie van een software te hebben maar ik vind het toch best vervelend dat, als je dan al een software koopt, niet eens de updates kan krijgen...
                      Of mag ik hopen dat die updates alsnog voor LR6 ook zullen komen ?
                      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                      Comment


                      • #12
                        Re: LightRoom - welke versie?!

                        Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                        Heb een tijdje geleden ook LR6 aangekocht... en heb toch spijt dat ik niet voor de CC ben gegaan.
                        Ik stel nu vast dat de CC (reeds) een update heeft gekregen (o.m. verwijderen van nevel), maar in LR6 (standalone versie dus) is dit (nog?) niet beschikbaar.
                        Bieden ze dan geen updates aan op de LR6?
                        En ja, het is niet echt een must om steeds de aller-aller-aller-laatste versie van een software te hebben maar ik vind het toch best vervelend dat, als je dan al een software koopt, niet eens de updates kan krijgen...
                        Of mag ik hopen dat die updates alsnog voor LR6 ook zullen komen ?
                        Natuurlijk komen updates voor LR6, die zijn alleen al periodiek nodig voor de nieuwe camera's die op de markt verschijnen. Voor LR5 krijgen we ook nog steeds updates

                        Comment


                        • #13
                          Re: LightRoom - welke versie?!

                          als je een cursus zoekt voor lightroom , misschien eens zoeken op cvo lightroom, volwassen onderwijs 90 euro voor 60 lesuren van 45 minuten
                          er bestaan 2 delen deel 1 : basis en deel 2 gevorderd

                          Comment


                          • #14
                            Re: LightRoom - welke versie?!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vidum Bekijk bericht
                            Ik heb vorige week LR6 gekocht op de site van adobe (132 €). Ik werkte voorheen met bridge en camera raw (photoshop), en het verschil zit hem toch voornamelijk in de organisatie en de efficiëntie. Tot op het bot ken ik het nog niet, maar ik voel wel degelijk dat dit mij gaat helpen. Ik ben wel door het boek 'lightroom 5 ontmaskerd' van Piet Van Den Eynde aan het gaan, is een must om er toch degelijk mee te beginnen (of om je bestaande bibliotheek vlot aan te passen). 't Is niet mijn gewoonte handleidingen te lezen, maar ik raad het hier wel aan :-)
                            Eén van de beste boeken om LR te leren. Ik heb alles van LR via filmpjes op YouTube geleerd, nooit cursus ervoor gevolgd en de resultaten mogen er zeker zijn. PS is andere koek...
                            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                            Mijn fotoalbums

                            Comment

                            Working...
                            X