Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

    Afgelopen zaterdag heb ik een splinternieuwe Eizo CS270 geleverd gekregen. Dit betreft een 27" ColorEdge scherm. Nu heb ik twijfel of ik tevreden moet zijn.

    Het scherm heeft op een normale werkafstand nogal last van backlight bleeding of IPS glow. Een volledig "zwarte" pagina ziet er ongeveer zo uit:

    Ter info deze foto is geschoten op zo'n 80cm afstand van het scherm, op ISO 200 f4 en 1 sec.




    Bij een lege geopende Photoshop CC zie ik ongeveer dit ( de afwijking is op deze foto wel iets erger dan in het echt maar dan nog...:




    Wanneer ik de kijkhoek verander, verschuift het licht ook zoals te zien in het filmpje dat ik op Youtube heb geplaatst:

    https://www.youtube.com/watch?v=7C6X...are_video_user


    Nu heb ik geen ervaring met 27" schermen en al helemaal niet met Eizo ColorEdge schermen. Maar wat vinden jullie, is dit gebruikelijk op een dergelijk scherm of zou ik deze maar beter terugsturen? (het scherm kost 1099,-)
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

    Oei, dit ziet er toch echt niet normaal uit. Zelf heb ik een Eizo 24 inch scherm nu reeds 5 jaar en ben er erg tevreden over. Ik heb het indertijd 1200 euro betaald en als ik even kijk naar jou type scherm dan zou dit ongeveer in dezelfde kwaliteitscategorie moeten komen. Hetgeen wat je laat zien is duidelijk niet zichtbaar bij mijn scherm.
    Ik zou toch maar eens contact nemen met Eizo. Ze schijnen over een zeer degelijke garantieservice te beschikken.
    Laat je ons even weten hoe dit verder afloopt ?

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

      heb je het scherm gecalibreerd (lijkt wat te hel staan) ?

      Op dat filmpje ziet het er toch wel erg uit in de onderste hoeken.

      denk niet dat dat normaal is bij Eizo.
      Last edited by zunoel; 16 juni 2015, 11:52.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

        Voordat ik deze geschoten heb, heb ik het scherm gekalibreerd op 80cd/m2, met de Color Navigator 6 software. Nu is de foto wellicht iets te helder, maar het geeft feitelijk wel het beeld aan. Ik heb al contact gehad met EIZO maar die kunnen/ durven daar op afstand geen uitspraken over te doen. Snap ik ook wel maar toch...

        Ik ben intussen er wel achter dat heel veel IPS schermen hier last van hebben. Moet je voor de gein maar eens op Youtube gaan zoeken op "IPS Glow". Waar die geadverteerde kijkhoek van 178grdn vandaan komt is mij een raadsel, mijn hoeken zien er zo uit als ik vanuit het midden naar de zijkant kijk. Als ik recht voor de hoeken ga zitten ziet het er beter uit, maar dan is de andere kan nog veel erger.

        Ik heb 14 dgn afkoelperiode. Heb me voorgenomen om er even mee te werken om te zien of het stoort in dagelijks gebruik. Vooralsnog zie ik het onwillekeurig steeds en wordt ik er nog niet blij van. Ik heb intussen wel een upgrade-versie van mijn Spyder 4 besteld, van Pro naar Elite. Met de Elite versie kan ik zaken als scherm-uniformiteit meten. Als de verschillen aan de hand van die metingen ook (te) groot zijn gaat dit scherm zéker terug. Die software krijg ik morgen geleverd. Nog even afwachten dus...
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Voordat ik deze geschoten heb, heb ik het scherm gekalibreerd op 80cd/m2, met de Color Navigator 6 software. Nu is de foto wellicht iets te helder, maar het geeft feitelijk wel het beeld aan. Ik heb al contact gehad met EIZO maar die kunnen/ durven daar op afstand geen uitspraken over te doen. Snap ik ook wel maar toch...

          Ik ben intussen er wel achter dat heel veel IPS schermen hier last van hebben. Moet je voor de gein maar eens op Youtube gaan zoeken op "IPS Glow". Waar die geadverteerde kijkhoek van 178grdn vandaan komt is mij een raadsel, mijn hoeken zien er zo uit als ik vanuit het midden naar de zijkant kijk. Als ik recht voor de hoeken ga zitten ziet het er beter uit, maar dan is de andere kan nog veel erger.

          Ik heb 14 dgn afkoelperiode. Heb me voorgenomen om er even mee te werken om te zien of het stoort in dagelijks gebruik. Vooralsnog zie ik het onwillekeurig steeds en wordt ik er nog niet blij van. Ik heb intussen wel een upgrade-versie van mijn Spyder 4 besteld, van Pro naar Elite. Met de Elite versie kan ik zaken als scherm-uniformiteit meten. Als de verschillen aan de hand van die metingen ook (te) groot zijn gaat dit scherm zéker terug. Die software krijg ik morgen geleverd. Nog even afwachten dus...
          Hoi,

          heb je ondertussen al meer nieuws, ik ben ook eventuaal aan het denken, dergelijk scherm aan te kopen. Wou graag info, waarvoor al dank.

          M V G

          Eugčne
          BD1766BE

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

            een beetje backlight bleed in de hoeken is normaal, zeker op een zwart scherm.....ook bij een Eizo. vind het op de foto wel vrij veel. mss ligt het aan de foto of mss staat je helderheid een beetje hoog. Volgens mij wordt elke eizo in de fabriek gecalibreerd
            My Website : http://www.ineedair.org
            Music / Painting / Motion Graphics / Image
            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd; Terugsturen of niet

              Vooropgesteld, het betreft hier geen backlight bleeding maar écht IPS glow. Verschil is dat IPS glow alleen zichtbaar wordt onder bepaalde hoek terwijl backlight bleeding altijd zichtbaar is vanuit welke hoek dan ook. De helderheid stond zeker niet te hoog toen ik deze foto's schoot, ik had hem gecalibreerd met de Color navigator software van Eizo en een Spyder 4, op 80 cd/m2. En dat is zéker niet te helder ;-)

              Hoe dan ook, ik heb uiteindelijk besloten dit scherm te houden. Dit nadat ik van meerdere fotografen heb begrepen dat zelfs de CG271 hier last van heeft (en ook de CX series) en omruilen dus waarschijnlijk niet zoveel zin zou hebben. Verder heb ik een uniformiteitstest gedaan met de Spyder 4 Elite versie en hieruit bleek ook geen heel grote afwijkingen. Ik werk dus nu al geruime tijd met dit scherm en moet zeggen dat hij mij verder prima bevalt. Ja, ik zie de glow af en toe nog wel, maar alleen op zwart of donkergrijs beeld. Kennelijk is het toch iets wat hoort bij dergelijke grote schermen (door de grotere kijkhoek). Ik verwacht eigenlijk dat dit pas beter wordt wanneer fabrikanten overstappen op OLED schermen...
              www.indetailfotografie.nl

              Comment

              Working...
              X