Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dikkopje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dikkopje


    waarschijnlijk niet goed genoeg voor hier,maar ik kan ze toch niet blijven in beoordeling zetten.Met mijn oude A580 en mijn nog veel oudere minolta 100mm macro.Jammer genoeg kan ik dit nog niet met mijn A7,eerst maar de adapter kopen.De nieuwe sony fe 90 mm macro,ligt buiten mijn bereik,jammer genoeg

  • #2
    Re: dikkopje

    Mooi scherp op de oogjes

    Mijn oude minolta 100mm macro is mijn beste macro-lens, erg scherp en geweldig voor ster-effecten en ik gebruik die vooral op een sony a200 die nog steeds goed inzetbaar is.
    Al wat ik soms mis is liveview die in bepaalde omstandigheden een groot voordeel is en dat heeft de A580 zelfs al dacht ik.
    Koppig blijven voortdoen zou ik zeggen, je bent op goede weg
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: dikkopje

      Toen de macro microbe met te pakken kreeg, behielp ik me nog met een Sony A100 en tussenringen op een gewone lens.
      De resultaten mochten er best wezen, zo getuige enkele hof foto's.
      Daarna gebruikte ik de A700 en een kapotte Sigma 105mm (auto focus was stuk).
      Het hogere aantal hof foto's lag toen niet echt aan het materiaal, maar ook aan de nodige oefening en geduld.
      Het moment wanneer je foto's maakt, kan al heel bepalend zijn voor het resultaat.
      Hier heb je bijna pal op de middag een foto gemaakt bij veel zonlicht.
      Zo krijg je harde reflecties zoals op de oogjes en de haartjes. Ook de bg heeft storende reflecties waardoor de foto te druk wordt.
      Bij hard licht krijg je ook harde schaduwen.
      Probeer zacht licht, 's ochtens, 's avonds of bij bewolkt weer. Desnoods een zonneschermpje gebruiken.
      De mooiste foto's zijn die die op een zachte manier zijn uitgelicht, soms met behulp van een reflectieschermpje om schaduwen op te lichten.
      Ook de keuze van diafragma zorgt voor de nodige rust in een foto. Het is een positief punt dat je foto goed scherp is, maar dat is niet het enige dat telt.
      Hier had je een groter diafragma mogen gebruiken (kleiner f getal) om de nodige rust in de bg te bekomen.
      's Middags dikkopjes fotograferen is ook niet erg makkelijk omdat het levendige vlindertjes zijn. 's Morgens, als ze nog slapen, is een ideaal moment om je vaardigheden te oefenen. Je hebt dan voldoende tijd om aandacht te besteden aan je compositie en instellingen. Storende elementen (zoals hier het sprietje dat je nog lichtjes ziet voor zijn tongetje en voelspriet) kan je dan ook voorzichtig opzij duwen zonder dat het vlindertje gaat vliegen.
      Al deze tips gelden voor eender welke camera of lens en zijn nuttig voor iedere macro fotograaf.
      Alleen jammer dat "beoordeling" blijkbaar zijn doel aan 't verliezen is.
      Zoals Frakske zegt: blijven voort doen !

      Comment


      • #4
        Re: dikkopje

        Jammer genoeg,zijn de beestjes nog niet erg levendig s'morgensvroeg,bij mij is de foto pas geslaagd,als je kan zien dat ze volop aan het eten zijn,maw dat ze hun tong of hoe noem je dat,in de bloem steken voor het opzuigen van de nectar.Dat de foto dan een beetje harder is trek ik mij niet aan Overigens de 580 is nietmijn eerste toestel,ik ben ooit nog begonnen met de minolta xgm om via xd7 en de x700 naar de dynax 7d te gaan.Dus zoals u ziet,heb ik meer ervaring dan u denkt.Geen probleem,volgende keer ga ik terug naar beoordeling.

        Comment


        • #5
          Re: dikkopje

          Oh ja,nog vergeten ,ik heb ook de minolta 700si gehad,die overigens nog steeds in de kast ligt.
          Groeten

          Comment


          • #6
            Re: dikkopje

            Sorry hoor,maar ik wil toch nog eventjes iets verduidelijken.Het beestje moet bij mij dus werkelijk levend zijn en niet bv.op de bloem geplakt zijn of zoals ik al gelezen heb,dat het beestje eerst een paar uur in de ijskast heeft doorgebracht.

            Comment


            • #7
              Re: dikkopje

              zeer mooie en leerzame uitleg van Kohraya ,tenminste iemand die moeite doet om te reageren en tracht de mensen op de goeie weg te zetten , ik zou er toch iets mee aanvangen moest ik jou zijn ,zeker als je graag in SC zou willen posten ,je kan natuurlijk zoals je zelf zegt beslissen om terug naar beoordeling te gaan ,maar zo geraak je ook geen stap vooruit , ik heb ook harde kritiek mogen slikken indertijd maar ik heb er heel veel uitgeleerd en ze ook aanvaard om vooruit te komen .
              het is niet de camera die telt maar het persoontje er achter ,
              dit is geen aanval hoor
              en wij steken geen beestjes in de diepvries !
              Last edited by bopatje; 15 juni 2015, 20:25.

              Comment


              • #8
                Re: dikkopje

                Beste,ik maak mijn foto's zoals ik wil en niet zoals iemand anders wil.Dat doe ik overigens al ruim 30 jaar.Indien dit niet mag,dan is het de laatste keer geweest dat ik hier op dit forum nog iets plaats.Zels niet meer in beoordelingen.

                Comment


                • #9
                  Re: dikkopje

                  Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                  Beste,ik maak mijn foto's zoals ik wil en niet zoals iemand anders wil.Dat doe ik overigens al ruim 30 jaar.Indien dit niet mag,dan is het de laatste keer geweest dat ik hier op dit forum nog iets plaats.Zels niet meer in beoordelingen.
                  Iemand geeft je welgemeend advies en dan gedraag je je zo? Sorry, maar hier moet je niet trots op zijn... Ook ik plaats GEEN dieren in de vriezer! Niet nodig, soms kun je ze al bevroren vinden zoals vandaag,....
                  https://www.naturephotoportal.com/

                  Comment

                  Working...
                  X