Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-910 vs SB-800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB-910 vs SB-800

    Ik wil me graag een deftige (lees:krachtige) Nikon-flitser aanschaffen om te gebruiken naast mijn huidige SB-600, welke soms niet krachtig genoeg is, maar die ik wel nog kan gebruiken als extra invulflits of voor andere toepassingen.
    Nu, een SB-910 blijft een droom, maar is wel verdomd prijzig voor mijn budget.

    De SB-910 kan ik voor 320 euro krijgen, maar ik heb ook een SB-800 gezien voor 170 euro (nagenoeg niet gebruikt).

    Een tijdje geleden dacht ik eens iets gelezen dat de SB-800 (end of life trouwens) eigenlijk dezelfde power had dan de SB-9x0, maar gewoon niet alle toeters en bellen (die je toch niet of weinig gebruikt) heeft.
    Klopt dit en is de SB-800 dan (voor mij) een betere keuze?

    Of zijn er nog andere flitsers die in aanmerking kunnen komen? Ik werk graag met het master/slave systeem van Nikon, ook al heb ik triggers.
    Maar ik wil ook de mogelijkheid blijven hebben om (off camera) via TTL te werken...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: SB-910 vs SB-800

    Dat je flits niet sterk genoeg begrijp ik niet zo, bij staan de SB600 en 800 vrijwel altijd in de min. Misschien moet je iso hoger zrtten of je diafragma groter dan bemut je het licht beter.
    Volgens zijn de beide flitsen vrijwel gelijkwaardig alleen de SB900 is veel makkelijker te bedienen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: SB-910 vs SB-800

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Dat je flits niet sterk genoeg begrijp ik niet zo, bij staan de SB600 en 800 vrijwel altijd in de min. Misschien moet je iso hoger zrtten of je diafragma groter dan bemut je het licht beter.
      Volgens zijn de beide flitsen vrijwel gelijkwaardig alleen de SB900 is veel makkelijker te bedienen.
      Ja, eigenlijk druk ik me verkeerd uit. Als ik met de flits werkte (op camera) werkte ik altijd op f/5.6 en sluiter 1/250s, ISO100. Ik moest vaak de flitser op +1 stop zetten om iets deftig belicht te krijgen op afstand. Ondertussen ben ik al wat wijzer geworden en begin ik altijd met 1/125s om te zien of alles goed belicht is...

      Eigenlijk ga ik me binnenkort meer toeleggen op strobisme en dan kom ik met één flitser niet toe. Ik moet dus sowieso een 2de flitser hebben en wil dan direct een stap hoger gaan dan de SB-600 (welke echt een goed toestel is).
      De SB-910 vind ik totaaaaaal zijn geld niet waard en daarom ben ik me gaan verdiepen in de speedlights. En ik lees steeds meer en meer dat de SB-800 een verdomd goed toestel en zeker niet moet onderdoen voor de SB-910.
      Op papier is de SB-800 zelfs iets krachtiger dan de SB-910 en staat deze heel hoog aangeschreven. Zie wikipedia.

      Bedoel je dat de SB-800 gebruiksvriendelijker is dan de SB-600, of effectief de SB-900 zoals je schreef?
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

      Comment


      • #4
        Re: SB-910 vs SB-800

        Ik vind zowel de SB600 en 800 lastig te bedienen zeker als je het een tijdje niet gedaan hebt. Je zou ook nog een SG 3IR moeten aanschaffen om de flitsen aan te sturen zonder last van het licht hiervan te hebben. De trigger flits is geschat ongeveer 1/4 van de sterkte van de gewone flits. Denk ook eens aan de SB700. De iso kan toch makkelijk naar 400 tot 800 iso en de sluitertijd naar 1/30, de foto wordt toch bevroren door de flits.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: SB-910 vs SB-800

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          De SB-910 vind ik totaaaaaal zijn geld niet waard
          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          SB-800 een verdomd goed toestel
          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Op papier is de vSB-800 zelfs iets krachtiger dan de SB-910
          Ik denk dat je jouw keuze al hebt gemaakt…

          Comment


          • #6
            Re: SB-910 vs SB-800

            Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
            Op papier is de SB-800 zelfs iets krachtiger dan de SB-910
            En in de studio?
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: SB-910 vs SB-800

              Oorspronkelijk geplaatst door $ilverstone Bekijk bericht
              Ik denk dat je jouw keuze al hebt gemaakt…
              Nee, ik vraag gewoon naar de ervaringen van anderen.
              Ik moet serieus naar budget kijken dus voor de helft van de prijs van een SB-910 kan ik een SB-800 hebben.
              En als ik de specs van beide bekijk zie ik geen reden om voor de SB-910 te gaan, tenzij jullie dit uit ervaring argumenteren :-)
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: SB-910 vs SB-800

                opletten met een tweedehands flits
                als je de flitsbuis moet laten vervangen is dat een kostelijke grap rond de €150
                ikzelf heb zowel een sb-600,sb800 en nu een sb900 gehad
                ik geef toch de voorkeur aan een sb900 (nu dus de 910)
                om volgende reden
                veel handiger in te stellen
                beter zoombereik als je via ttl werkt
                de optie om bij een sb-800 de vijfde batterij te gebruiken voor sneller op te laten is op papier handig , in de praktijk niet
                omdat je meestal setjes van 4 batterijen hebt
                je kan dan beter een extern batterijpack erop aansluiten van bijvoorbeeld godox

                ik zou ofwel een SB-700 nemen indien je kan leven met het iets minder vermogen ofwel gaan voor de SB-910 als je graag met ttl werkt
                hetgene dat je wel kan doen is als je toch strobist wilt doen eens kijken naar een setje manuele flitsen omdat je bij strobist toch bijna altijd alles manueel gaat instellen
                zo'n flitsen kosten maar een fractie van een sb-800/9xx en hebben evenveel flitspower
                bijvoorbeeld volgend setje

                daarbij nog een setje triggers en je kan experimenteren met strobist , je kan perfect je sb-600 daarbij integreren door deze ook manueel in te stellen (geen ttl dan gebruiken)

                Comment


                • #9
                  Re: SB-910 vs SB-800

                  Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                  opletten met een tweedehands flits
                  als je de flitsbuis moet laten vervangen is dat een kostelijke grap rond de €150
                  ikzelf heb zowel een sb-600,sb800 en nu een sb900 gehad
                  ik geef toch de voorkeur aan een sb900 (nu dus de 910)
                  om volgende reden
                  veel handiger in te stellen
                  beter zoombereik als je via ttl werkt
                  de optie om bij een sb-800 de vijfde batterij te gebruiken voor sneller op te laten is op papier handig , in de praktijk niet
                  omdat je meestal setjes van 4 batterijen hebt
                  je kan dan beter een extern batterijpack erop aansluiten van bijvoorbeeld godox

                  ik zou ofwel een SB-700 nemen indien je kan leven met het iets minder vermogen ofwel gaan voor de SB-910 als je graag met ttl werkt
                  hetgene dat je wel kan doen is als je toch strobist wilt doen eens kijken naar een setje manuele flitsen omdat je bij strobist toch bijna altijd alles manueel gaat instellen
                  zo'n flitsen kosten maar een fractie van een sb-800/9xx en hebben evenveel flitspower
                  bijvoorbeeld volgend setje

                  daarbij nog een setje triggers en je kan experimenteren met strobist , je kan perfect je sb-600 daarbij integreren door deze ook manueel in te stellen (geen ttl dan gebruiken)
                  Ik zou graag toch een flitser met TTL hebben, want ik doe regelmatig opdrachten waarbij ik moet rondlopen in ruimtes om foto's met flits te nemen, zowel on- als off-camera.
                  Dus TTL is hier echt gewenst.
                  Ik zie dat de zoomrange van de SB-700/900/910 tot 200 gaat terwijl die van de SB-800 tot 105mm gaat. Momenteel heb ik enkel 17-50mm en 50mm prime en binnenkort 100mm prime, dus kan ik het nog even trekken. Als ik later naar een 70-200mm ga, dan kan dit problemen opleveren.

                  Wat gaat het resultaat zijn als ik de SB-800 ga gebruiken icm een 200mm lens? Moet ik dan manueel de flitskracht opdrijven?

                  De extra batterij-optie vind ik ook niet zo interessant. Ik zou sowieso later een externe batterijpack moeten aanschaffen. Bedankt voor de link trouwens. Ik wist niet dat er 'betaalbare' packs bestonden

                  De twijfel welke te kopen wordt nu nog groter
                  Het budget voor een SB-910 is zeker al niet aanwezig...
                  Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                  Mijn fotoalbums

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB-910 vs SB-800

                    blijkbaar heb jij toch in je hoofd al een beslissing genomen
                    ikzelf zou door sparen voor een sb-910 en anders een sb-700 nemen, maar geen tweedehands flits , je weet nooit hoe hard die heeft afgezien kwestie flitsen
                    die sb-800 zou ik zo is zo links laten liggen, een tweedehands flits zal ik niet snel kopen, zeker niet via een 2dehands site
                    zoals ik al aanhaal, een flitsbuis verslijt en is kostelijk
                    van mijn sb-800 was die flitsbuis versleten en men raamde de kosten om meer dan €150 dus hou met dat kostenplaatje ook rekening
                    maar jij haalt constant die sb-800 naar voor,dus jij hebt in feite al de beslissing genomen om die te kopen

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB-910 vs SB-800

                      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      blijkbaar heb jij toch in je hoofd al een beslissing genomen
                      ikzelf zou door sparen voor een sb-910 en anders een sb-700 nemen, maar geen tweedehands flits , je weet nooit hoe hard die heeft afgezien kwestie flitsen
                      die sb-800 zou ik zo is zo links laten liggen, een tweedehands flits zal ik niet snel kopen, zeker niet via een 2dehands site
                      zoals ik al aanhaal, een flitsbuis verslijt en is kostelijk
                      van mijn sb-800 was die flitsbuis versleten en men raamde de kosten om meer dan €150 dus hou met dat kostenplaatje ook rekening
                      maar jij haalt constant die sb-800 naar voor,dus jij hebt in feite al de beslissing genomen om die te kopen
                      Rare hersenkronkels heb je toch hoor

                      Mijn topic was oorspronkelijk bedoelt om een vergelijk te krijgen tussen de SB-800 en de SB-910 en dit omdat budget voor mij belangrijk is en ik een 2de flitser nodig heb.
                      Als ik alles bekijk zijn beide even krachtig, maar is de SB-910 iets gebruiksvriendelijker, heeft deze een groter zoombereik en waarschijnlijk veel toeters en bellen die ik nooit zal gebruiken.
                      Daarom de vraagstelling waarom de SB-910 zijn dubbele prijs waard is...

                      De SB-800 dat ik gezien heb is een NIEUWE SB-800 in originele doos én accessoires, maar wel x-aantal jaren oud voor 180 euro. Mooi pakket in mijn ogen, maar waarschijnlijk ga ik er niet op in omdat de twijfel te groot is.
                      Een 2de hands SB-910 kost minstens 300 euro en is 9 kansen op 10 al veel gebruikt.

                      De SB-700 is voor mij geen kandidaat als 2de (hoofd)flitser, maar eerder later als vervanger moest mijn SB-600 het begeven.

                      Ik weet niet wat te doen. Kans is groot dat ik doorspaar voor een SB-910, maar dan ben ik weeral de zoveelste die denkt dat het duurste model altijd per se het beste terwijl ik de helft van de functies niet ga gebruiken.

                      Soit, we zien wel. Bedankt voor jullie reacties...
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB-910 vs SB-800

                        Laat maar zitten

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB-910 vs SB-800

                          Het is niet om te vuilbekken maar als ik me niet vergis waren er ernstige problemen met de SB800 waardoor ze snel een nieuwe versie hebben moeten maken.

                          Je kan ook eens een kijkje nemen bij yongnuo flitsen die zeer krachtig zijn maar wel spotgoedkoop en toch een goede bouwkwaliteit hebben.
                          Hebben wel minder mogelijkheden natuurlijk, maar heb je die mogelijkheden ook nodig?

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB-910 vs SB-800

                            SB800 is niks mis mee.
                            De SB900 is vrij snel een SB910 geworden wegens warmteprobleem (soms).
                            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: SB-910 vs SB-800

                              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                              De SB900 is vrij snel een SB910 geworden wegens warmteprobleem (soms).
                              Maar na een firmware update was het probleem bij de SB-900 ook opgelost.
                              Er was nooit echt een warmteprobleem, alleen gaf de software verkeerde meldingen...
                              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                              Mijn fotoalbums

                              Comment

                              Working...
                              X