Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe laptop nodig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe laptop nodig?

    Hallo,

    Mijn Asus K95V, 18" HD scherm, i7 en 12Gb Ram is stilaan de geest aan het geven (vrees ik).

    Ik was best tevreden van de Asus K95V. Hij heeft meer dan 3 jaar bijna 14u/dag aangestaan, en dat steeds zonder problemen.
    Vandaag was het plots "flits" tijdens het surfen en alles over en uit uit. Ook de voeding gaf geen teken van leven meer.
    Hij voelde wel erg heet aan aan de ventilatorroostertjes. Ik heb hem een half uurtje laten afkoelen en daarna deed hij het weer - ook de voeding
    Windows 7 startte met veel moeite op, maar deed het uiteindelijk toch. Ik heb alle data veiliggesteld en voorlopig doet hij het weer. De vraag is enkel hoe lang ...

    In mijn zoektocht naar 18" laptops kwam ik geen enkel model meer tegen.
    Ik overweeg hem nu te vervangen door opnieuw een Asus, de N751JX-T7048H BE Azerty.
    Ik heb hem nodig als werkpaard voor alle dagen (ik heb ook een desktop maar enkel voor foto- en videobewerking).

    Is dit een beetje een "fatsoenlijke" laptop die er even tegen kan? Iemand die eventueel andere suggesties heeft?

    Alvast bedankt,
    Jaja
    Last edited by jaja; 14 juni 2015, 02:05.
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Nieuwe laptop nodig?

    Een computer zuigt stof naar binnen, dat geldt ook voor een laptop.
    De betere computers/laptops gaan niet meteen stuk als de temperatuur oploopt doordat er niet meer voldoende warmte wordt afgevoerd, maar die schakelen dan wel uit.
    Waarschijnlijk moet die laptop eens grondig uitgekuist worden, en dan zal die wel terug beter werken.
    Sommige processors beginnen trager te werken als de temperatuur te hoog begint op te lopen, dat is ook een beveiliging (er zijn er die gewoon op volle kracht blijven doorwerken tot ze intern verbranden).

    Ik heb ooit zo'n laptop open gemaakt en gereinigd, maar de fabrikanten maken dat niet echt gemakkelijk, er zitten altijd wel een paar schroeven weggestopt onder een sticker, en stukken die in elkaar klikken zijn niet altijd even gemakkelijk terug los te klikken zonder ze af te breken...
    Vooral als die nu zo'n 15.000 uur heeft gewerkt, en omdat je merkt dat de temperatuur hoog oploopt vermoed ik dat je het probleem daar moet zoeken.
    Maar het is ook mogelijk dat een of ander programma de processor continu overbelast, dat heb ik ooit meegemaakt met Norton.
    De enige oplossing was toen om Norton volledig te verwijderen en opnieuw te installeren, daarmee was dat probleem tijdelijk opgelost.
    Nu gebruik ik Kaspersky, en daar heb ik nog geen enkel probleem gehad.

    Die nieuwe Asus ziet er ook niet slecht uit, die zal wel wat sneller zijn dan je huidige laptop.
    Zeker het opstarten zal veel sneller gaan, maar als je die toch altijd een hele dag aan laat staan, dan heb je daar maar 1 keer per dag iets aan.
    Last edited by Black B@ndit; 14 juni 2015, 07:26.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe laptop nodig?

      ik ga akkoord metBlack B@ndit met nog 1 toevoeging. Soms kan ook de koelpasta tussen cpu en socket verduurt geraken. Indien enkel stof weghalen niet werkt kan je dit vervangen.

      Wat moet een werkpaard allemaal kunnen?

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe laptop nodig?

        rog serie van asus al es bekeken
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe laptop nodig?

          Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
          ik ga akkoord metBlack B@ndit met nog 1 toevoeging. Soms kan ook de koelpasta tussen cpu en socket verduurt geraken. Indien enkel stof weghalen niet werkt kan je dit vervangen.

          Wat moet een werkpaard allemaal kunnen?
          Veel succes als je in een laptop (of merk-pc) koelpasta gaat vinden.
          En nog meer succes dat je die koelvin er af krijgt zonder iets stuk te maken.

          Is in de meeste gevallen bijna altijd zo een stickertje (meestal zwart) dat er voor gebruikt wordt.
          Echte pasta is dat meestal niet.

          En als dat in het begin goed aangebracht werd, dan blijft dat ook goed.
          De kans dat het daar aan ligt is zo goed als onbestaande.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe laptop nodig?

            Jacques, toch niet bij Coolblue kopen zeker.
            Kijk een bij Tones.be naar deze (klik)
            Ok, 'maar' 12GB RAM maar € 300,00 goedkoper. En ge kunt een overeenkomst afsluiten om er ook 16GB te laten insteken.
            En aangezien ge veel vergadert in Heist-o-d-Berg .............
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe laptop nodig?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Jacques, toch niet bij Coolblue kopen zeker.
              Kijk een bij Tones.be naar deze (klik)
              Ok, 'maar' 12GB RAM maar € 300,00 goedkoper. En ge kunt een overeenkomst afsluiten om er ook 16GB te laten insteken.
              En aangezien ge veel vergadert in Heist-o-d-Berg .............
              er is wel meer verschil hoor, ssd, graf.kaart snelheid is danig omlaag gehaald.
              altijd goe kijken waar er gesnoeid is, net zoals met een auto zelfde model maar ipv 1800 cc steekt er een 1100 cc in maar is de zelfde auto
              Last edited by korandoke; 14 juni 2015, 09:10.
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe laptop nodig?

                Als er één merk is dat imho aan de top staat inzake "gemakkelijk" openschroeven en toegangkelijkheid van onderdelen dan is het imho zéker LENOVO.
                Ik heb hier al Toshiba, Samsung, Asus ( was direct terug naar de winkel - maandagochtend geval ), Dell, Lenovo en nu een HP.

                Dell zit ook zeer goed in mekaar, doch minder makkelijk dan Lenovo om open te krijgen.

                Harddisk/SSD en RAM vervangen is bij Lenovo a piece of cake.

                Als het een werkpaard moet zijn ( eentje dat in de wei blijft staan en dus niet mee de baan op moet ) koop je dan een Thinkpad uit de W-reeks.
                Moet ie iets draagbaarder zijn, opteer dan voor de T-reeks.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe laptop nodig?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Veel succes als je in een laptop (of merk-pc) koelpasta gaat vinden.
                  En nog meer succes dat je die koelvin er af krijgt zonder iets stuk te maken.

                  Is in de meeste gevallen bijna altijd zo een stickertje (meestal zwart) dat er voor gebruikt wordt.
                  Echte pasta is dat meestal niet.

                  En als dat in het begin goed aangebracht werd, dan blijft dat ook goed.
                  De kans dat het daar aan ligt is zo goed als onbestaande.
                  Zucht: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1636343

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe laptop nodig?

                    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                    er is wel meer verschil hoor, ssd, graf.kaart snelheid is danig omlaag gehaald.
                    altijd goe kijken waar er gesnoeid is, net zoals met een auto zelfde model maar ipv 1800 cc steekt er een 1100 cc in maar is de zelfde auto
                    Een SSD van 128GB is heel weinig, voor foto bewerking is de GPU meer dan voldoende maar de CPU bij de ASUS N751JK-T4189H-BE is 3500Mhz tegenover 2600Mhz van de Asus N751JX-T7048H-BE.
                    En trouwens, een i7 zou ik nooit kopen een i5 voor het meeste wat wij gebruiken is al ruim sterk genoeg.
                    Ik heb al een i7 gehad, nu in drie machines een i5 en ik merk geen verschil, maar in mijn portemonnee voel je dat wel.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe laptop nodig?

                      Hallo,

                      Allemaal al bedankt om mee te denken.
                      Toch nog een paar overwegingen:
                      - een 17" scherm is een minimum. Bij Lenovo is dat maximaal 15", en die valt dus af ... (ik heb nu een 18" en wil ongeveer dezelfde schermgrootte).
                      - met "werkpaard" bedoel ik eigenlijk een snelle alleskunner, maar ook een ergonomische laptop want ik werk daar dagelijks vele uren mee. Een goed toetsenbord is dus zeer belangrijk, en dat van Asus vind ik prettig om mee te werken.
                      - stof reinigen uit een laptop - hoe kan je dat best doen? Mijn desktops schroefde ik zelf open en met de stofzuiger werd de binnenzijde te lijf gegaan en de koeling met een blazer - en klaar was kees.
                      Maar bij een laptop?
                      - wat betreft een SSD van 128GB, ik gebruik mijn C: schijf enkel voor het besturingssysteem en de software. Ik heb ook een Acer Iconia 700 met enkel 128GB SSD en die 128GB volstaat daar ruim.
                      - ik koop nu liefst een zo snel mogelijke PC omdat ik dan weer een aantal jaartjes verder kan.

                      Vanmorgen startte de "oude" Asus gelukkig alweer zonder problemen op - maar de twijfel blijft dus. Ik werk nu nog enkel met data op een externe USB-schijf.

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe laptop nodig?

                        18 inch bestaat blijkbaar nog

                        Wel tijdelijk uitverkocht bij Coolblue, maar zal er wellicht terug komen:

                        MSI GT80 2QE-028NL Titan
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe laptop nodig?

                          Bij de meeste laptops wordt de warmte afgevoerd via heat-pipes, de "radiator" zit dan aan de zijkant (of achterkant).

                          Maar om die goed te kunnen reinigen zal je de onderkant van de laptop open moeten maken, dan kan je het stof uit de radiator blazen.
                          Tegelijk kan je dan ook de openingen langs waar er verse lucht wordt binnengezogen zuiver maken.

                          Trek wel eerst de stekker van de voeding uit, en verwijder ook de accu, voor je er aan begint.
                          Voor je aan de onderdelen in de laptop komt kan je er misschien ook best voor zorgen dat je niet statisch geladen bent, dat kan je doen door een geaard metalen oppervlak aan te raken (een koperen waterleiding bijvoorbeeld).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe laptop nodig?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Mijn Asus K95V, 18" HD scherm, i7 en 12Gb Ram is stilaan de geest aan het geven (vrees ik).

                            Ik was best tevreden van de Asus K95V. Hij heeft meer dan 3 jaar bijna 14u/dag aangestaan, en dat steeds zonder problemen.
                            Vandaag was het plots "flits" tijdens het surfen en alles over en uit uit. Ook de voeding gaf geen teken van leven meer.
                            Hij voelde wel erg heet aan aan de ventilatorroostertjes. Ik heb hem een half uurtje laten afkoelen en daarna deed hij het weer - ook de voeding
                            Windows 7 startte met veel moeite op, maar deed het uiteindelijk toch. Ik heb alle data veiliggesteld en voorlopig doet hij het weer. De vraag is enkel hoe lang ...

                            In mijn zoektocht naar 18" laptops kwam ik geen enkel model meer tegen.
                            Ik overweeg hem nu te vervangen door opnieuw een Asus, de N751JX-T7048H BE Azerty.
                            Ik heb hem nodig als werkpaard voor alle dagen (ik heb ook een desktop maar enkel voor foto- en videobewerking).

                            Is dit een beetje een "fatsoenlijke" laptop die er even tegen kan? Iemand die eventueel andere suggesties heeft?

                            Alvast bedankt,
                            Jaja
                            Geen suggesties maar deze ASUS lijkt me ook wel een interessant model zonder tekortkomingen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe laptop nodig?

                              Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                              Dat je zucht kan alleen maar betekenen dat je diagonaal gelezen hebt of alleen leest wat je wil lezen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X