Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stof op de sensor ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stof op de sensor ?

    Ik heb mijn Nikon D700 en D4 al enkele jaren.
    Nu was ik toevallig eens RAW fotos tegengekomen van een 3 jaar geleden.
    Ik het precies het gevoel dat die fotos van toen wat scherper waren dan nu.
    Mijn sensor heb ik nog nooit laten reinigen en mijn cameras worden vrij intensief gebruikt.
    Kan het zijn dat bv. door stof op de sensor of door veel gebruik dat dit iets verandert aan
    bv. de scherpstelling of dergelijke ? Moet die bijgevolg om de zoveel tijd eens gehercalibreerd worden ?
    En kan ik ergens mijn camera en lenzen eens binnen doen voor een volledige check-up en hercalibratie ?

  • #2
    Re: stof op de sensor ?

    Dat kun je laten doen, maar je kan het ook gewoon zelf controleren, calibreren en eventueel schoonmaken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: stof op de sensor ?

      Stof op de sensor geeft donkere vlekken op de foto's, die beter zichtbaar worden naarmate het diafragma verder dicht stond tijdens het maken van de foto.
      De foto's worden niet minder scherp door stof op de sensor (dan moet er wel heel veel stof op de sensor hangen).

      De autofocus kan tijdens gebruik wel meer gaan afwijken, dat kan aan de camerabody liggen, maar het kan ook aan de lens liggen.
      Je kan alles opsturen voor kalibratie, maar bij heel wat (duurdere) camerabody's kan je de AF zelf corrigeren als die wat afwijkt.
      Dat is zeker mogelijk bij de D700 en D4 (ik heb al iemand geholpen om zijn lenzen correct te laten focussen op een D700, en dat ging heel gemakkelijk, bij een D4 zal dat wel op dezelfde manier werken).
      Je kan er niets verkeerd mee doen, als de camera achteraf nog slechter focust, dan zet je alles gewoon terug zoals het stond.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: stof op de sensor ?

        Ben geen poetsexpert terzake maar kan je wel mijn vaststellingen meedelen.

        Stof is duidelijk te zien zoals Bart al zei. Zwarte vlekjes op klein diafragma.
        Maar zelf heb ik ooit eens een shoot gaan doen zonder mijn materiaal nagezien te hebben voor ik vertrok.

        En veel van mijn fotos waren wazig (sterk overdreven welliswaar maar niet de scherpte die ik gewoon was).
        Na wat zoeken bleek er een lichte waas op het achterste ellement te zitten van 1 van mijn lenzen.

        Nu check ik altijd voor ik een schoot doe of mijn materiaal zuiver is (inspectie lenzen) en met regelmaat eens een sensorswab.
        Nooit geen problemen meer gehad.

        Lenzen inspecteer ik door met een LEDlampje door de lens te schijnen (elk stofje en vlekje kan je zien)
        Kuisen van lenzen doe ik met isopropanol (te krijgen voor een prikje bij de apotheek)

        Sersor kuis ik met swabs en methanol pro analyse (zeer moeilijk te verkrijgen maar sensor cleaning fluid zal zelfde werking hebben)

        Comment


        • #5
          Re: stof op de sensor ?

          Zover ik weet kan men voor de reiniging van de sensor Methanol best vervangen door Isopropanol : vrijwel hetzelfde verdampingspunt, niet giftig en overal verkrijgbaar.
          Dat neemt uiteraard alleen vlekken weg en geen vermindering van de scherpte zoals de TS oorpronkelijk vroeg.
          Sorry hé, bro.
          Last edited by zoltan; 15 juni 2015, 22:20. Reden: foutje
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: stof op de sensor ?

            Niet giftig? Zou ik niet zeggen, methanol is uiteraard bakken gevaarlijker (blindheid) - maar Isopropanol mocht ik niet met een liter aankopen op't werk (vanwege veiligheid beperkt tot 100ml tenzij een lab met een bepaald goedkeuringsniveau - als it-er heb ik geen lab-toelating - nu men overdrijft misschien wel wat bij ons - bij de drogist dan maar een liter gekocht, en niks geregistreerd, up yours... ).
            Het is dus net zoals methanol erg ontvlambaar, en kan toch wel wat irriteren - de voorschriften zeggen verluchten en handschoenen dragen... ( )

            Hoe test je de sensor - lens erop (pak een gewone 50mm of zo) - op f22 - en van een helder effen oppervlak een paar foto's maken en die bekijken. Dan zie je zwarte vlekken als er vuil op zou zitten.
            Zelf ben ik voorstander om eerst met het peertje, dan met zo'n visible dust-statische microvezel-kwast op batterij te werken - en dan pas nat te reinigen (dat nat reinigen doe ik met iets specifieks voor camera's - geen risico's met die sensor). Een sensor om zeep kan u meer kosten.

            Als u dat nog nooit gedaan heeft - zou ik eerst even wat u-buis filmpjes bezichtigen. Of zoeken naar een serieuze fotozaak in de buurt - of naar een service-center gaan (vaak kan je dat op afspraak doen).

            Calibereren - als dat kan - zeker proberen. Kijk ook 's naar wat ik op de A900 heb voorgehad - daar ging de AF met breedhoekslenzen de mist in - gewoon omdat er een focusglasje (hulpstuk in dit geval om manueel te fotograferen) door trillingen van de auto wat was losgeraakt. Uithalen met het tooltje en terug vastklikken en mijn probleem was weg. Het kan ook vuil op de af-sensor zijn - kijk daarvoor in de tech-repair manual - want dat kan u mogelijks zelf wel eenvoudig reinigen (het is dankzij die manual dat mijn nikkel gevallen is rond dat scherpstel-glasje).

            Comment

            Working...
            X