Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips gevraagd: huwelijk fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips gevraagd: huwelijk fotograferen

    Hallo,

    Ik heb de discussie "eerste huwelijk fotograferen" in dit forum eens gelezen en er reeds wat van opgestoken. Toch had ik graag nog wat meer tips gekregen van hoe best een huwelijksreportage maken. Misschien bestaan er online voorbeelden van goede trouwfoto's die mij ook ideeën kunnen bezorgen?

    Vandaag kreeg ik namelijk de vraag om op 7 augustus de foto's te maken van een trouwpartij in Canada! (maandag 15 juni vertrek ik voor iets meer dan drie maanden naar Newfoundland). Ik heb zelf nog nooit een huwelijksreportage gemaakt, laat staan het is waarschijnlijk 35 of 40 jaar geleden dat ik nog naar een trouwfeest geweest ben. Dus een hele opgave voor mij.

    Bovendien is zo een trouwfeest grondig verschillend van hier denk ik. Het huwelijk heeft plaats in een kleinere kring van familie, vrienden en buren (kan ook niet anders in dit afgelegen gebied van Canada). Het is voor beide trouwers hun tweede huwelijk (ze zijn beide iets over de zestig reeds maar nog zeer actief). Er zullen tussen de genodigden ook verschillende hogergeplaatste gasten zijn want de bruid heeft goede connecties met het Britse koningshuis (ze was o.a. persoonlijke vriendin van prinses Diana). Ik weet ook dat er enkele actieve en gepensioneerde diplomaten zullen bij zijn.

    Het huwelijk heeft plaats om 3 uur in de namiddag in een anglikaans kerkje. Misschien is die dienst ook wel verschillend van de katholieke kerkdienst? En ook de organisatie zelf is verschillend (giving away the bride, groomsmen, ushers,...).
    Na de kerkdienst is er een feest.

    Ze hebben mij gevraagd voor de foto's omdat ik de bruid sedert jaren ken en omdat ik elke zomer daar vertoef. Het dichtst bijzijnde stadje ligt op 80 km daar vandaan en de echte grotere stad ligt op 275 km. Ik kan dat dus ook niet weigeren en mij ook niet laten bijstaan door een beroeps. Mijn foto-apparatuur: een Nikon D7100 met twee lenzen: Nikkor 18-70 f 3.5-4.5 en Nikkor 70-200 f 4. Een statief heb ik ginder niet (te zwaar om mee te nemen met het vliegtuig).

    Bedankt op voorhand voor zoveel mogelijk tips, trucs en voorbeelden want dit is een hele opdracht voor mij.

  • #2
    Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

    zorg dat je zeer goed op de hoogte bent op het verloop van de dag en in welke omstandigheden je moet fotograferen,
    ook moet je de verwachtingen goed aftoetsen, want zo'n dag gaat hard, erg hard indien je het niet gewend bent (heb het ook nog maar één keertje gedaan)
    veel geheugenkaarten en een paar batterijen zijn een absolute must (dubbel wegschrijvan in back-up want je weet nooit met geheugenkaartjes....)

    en probeer ook je eigen en/of gevraagde stijl aan te houden, dit zal het vlotst werken, aangezien je niet veel tijd tot denken hebt

    geen tweede body en minimum 1 lichtsterke prime zullen zeker een nadeel zijn denk ik....
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      zorg dat je zeer goed op de hoogte bent op het verloop van de dag en in welke omstandigheden je moet fotograferen,
      ook moet je de verwachtingen goed aftoetsen, want zo'n dag gaat hard, erg hard indien je het niet gewend bent (heb het ook nog maar één keertje gedaan)
      veel geheugenkaarten en een paar batterijen zijn een absolute must (dubbel wegschrijvan in back-up want je weet nooit met geheugenkaartjes....)

      en probeer ook je eigen en/of gevraagde stijl aan te houden, dit zal het vlotst werken, aangezien je niet veel tijd tot denken hebt

      geen tweede body en minimum 1 lichtsterke prime zullen zeker een nadeel zijn denk ik....
      Bedankt reeds voor deze snelle reactie met goede tips!
      Ze kennen mij (en mijn foto's) daar reeds enkele jaren en vandaar de vraag. Dus inderdaad best mijn stijl aanhouden.
      Materiaal is beperkt gezien ik niet alles kan meesleuren (tweede body, statief, ...). Vroeger mocht je op vluchten naar Amerika 2x23 kilo in economy meenemen, nu nog 1x20 kilo meestal.
      Die backup op de tweede kaart is een goede tip. Wat denk je van RAW op de eerste en JPEG Fine op de tweede kaart van mijn D7100?

      Comment


      • #4
        Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
        Bedankt reeds voor deze snelle reactie met goede tips!
        Ze kennen mij (en mijn foto's) daar reeds enkele jaren en vandaar de vraag. Dus inderdaad best mijn stijl aanhouden.
        Materiaal is beperkt gezien ik niet alles kan meesleuren (tweede body, statief, ...). Vroeger mocht je op vluchten naar Amerika 2x23 kilo in economy meenemen, nu nog 1x20 kilo meestal.
        Die backup op de tweede kaart is een goede tip. Wat denk je van RAW op de eerste en JPEG Fine op de tweede kaart van mijn D7100?
        ik heb volledig in RAW gewerkt, omdat ik toch iedere foto graag zelf digitaal ontwikkel en toneer, dus RAW dubbel wegschrijven zou ik zeggen
        1 lichtsterke prime zou ik sowieso doen, een 35 of 50mm 1.8 kost niet veel en heb je later zeker nog veel plezier van, gewicht en volume is ook zeer klein hierbij
        statief heb je niet nodig zelfs, ik heb wel ook nog met een flitser gewerkt (vooral bouncen)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

          Ga tussen 15 juni en 7 augustus eens naar huwelijk toe daar. Probeer jezelf uit te nodigen door uit te leggen waarom je erbij wil zijn. Data kun je misschien verkrijgen via de lokale krant, dominees of pastoors.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ga tussen 15 juni en 7 augustus eens naar huwelijk toe daar. Probeer jezelf uit te nodigen door uit te leggen waarom je erbij wil zijn. Data kun je misschien verkrijgen via de lokale krant, dominees of pastoors.
            Dat is een goed idee, kwestie van te weten hoe zoiets er aan toe gaat. Hopelijk is er een huwelijk in die periode, en niet al te ver. Ik zou ook aan mensen van ter plaatse (om te beginnen de bruid zelf) kunnen vragen hoe het scenario in mekaar zit. Op het internet heb ik ook reeds wat gevonden over anglikaanse kerkdiensten.
            Het kerkje zelf kan ik ook op voorhand eens bezoeken. Die gemeenschappen zijn echter zo klein daar dat er geen permanente bisshop of minister is maar voor de hele streek.

            Comment


            • #7
              Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

              Op Udemy.com staan een paar goede cursussen van Amerikaanse fotografen. Die van Fotofons geeft goed weer hoe het er in US aan toe gaat qua Weddings.
              Je moet het wat in de gaten houden en de cursus bestellen op een solden moment
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Re: tips gevraagd: huwelijk fotograferen

                De beste raad die ik hier al gezien heb is die van Bulke: Haal jezelf een 35mm 1.8 lens. of 24 1.8 op APSC. Die kosten niks en een lichsterke lichte groothoek is naast je 70-200 DE lens die je zal nodig hebben.
                Als ik een huwelijk zou moeten gaan doen en ik mocht maar 1 lens gebruiken zou het mijn 35mm 1.4 zijn, en dan zou ik relatief zeker zijn dat ik met een goeie reeks thuiskom. F4 in een kerk zal nipt zijn afhankelijk van de hoeveelheid licht binnen maar je zal dat moeten proberen.

                Ik zou nog willen aanvullen met: haal/huur/leen/steel jezelf een SB700 of SB910 flitser om mee te nemen en oefen daar al wat mee zodat je "proper" kan inflitsen. Zeker voor die 70-200. Je zal daar heel blij mee zijn.

                Ga op voorhand al eens een babbel doen met de pastoor en vraag om wat testshots en lichtmetingen te mogen doen in zijn "stulpken". Zo weet je in de kerk alvast op voorhand waar je aan toe bent.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment

                Working...
                X