Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

    Vreemd fotografie forum hier, zelfs geen thread voor de nieuwe Canon 5Ds R

    Nu die nieuwe sensor werkt deze enkel in jou voordeel, of ga je vaak omwille van de grote hoeveelheid details ook meer fouten zien (en beweging)?

  • #2
    Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

    Ik zou die sensor maar wat graag willen voor de vogeltjes en telewerk. Doe je een 1.6x crop dan hou je nog 20mp over, de sensor van een 7DII zeg maar. Met mijn 20mp 6D kom ik toch wat pixels te kort als ik veel moet croppen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

      Bewegingsonscherpte is eerder zichtbaar als je beelden uitvergroot.
      Er zijn voordelen en nadelen aan een sensor met zo'n hoger resolutie, je krijgt meer detail, maar de fouten worden ook uitvergroot.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

        Nadeel: trager opslaan, meer plaats op HDD en archief.
        Voordelen zijn legio. Belangrijkste kenmerk is dat je sterk kan croppen en toch een beeld zal overhouden die je nog kan afdrukken tot pakweg 1 meter.
        Crop je niet dan kan je echt grooooooooot afdrukken.
        Fototechnisch is er geen verschil. Enkel een kleine opmerking dat lenzen ook die resolutie moeten aankunnen. (is iets ingewikkeld met oplossend vermogen of zo, komt er op neer dat je niet altijd die resolutie optimaal kan gebruiken)

        Maar als je dat niet van plan bent is het eigenlijk beetje onzin. Je oog kan dergelijke resolutie niet ondersheiden op een printje van 13x10cm.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Maar als je dat niet van plan bent is het eigenlijk beetje onzin. Je oog kan dergelijke resolutie niet ondersheiden op een printje van 13x10cm.
          Hebben we nu echt al printers die die resolutie aanbieden voor een 13x10cm-afdruk waar de volle 51Mp wordt benut, maw waar iedere pixel op een unieke plaats wordt af gedrukt ?
          Eveneens zijn er geen schermen, monitoren die die resolutie aan kunnen. Natuurlijk, wat nog niet is, kan komen.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Ik zou die sensor maar wat graag willen voor de vogeltjes en telewerk. Doe je een 1.6x crop dan hou je nog 20mp over, de sensor van een 7DII zeg maar. Met mijn 20mp 6D kom ik toch wat pixels te kort als ik veel moet croppen.
            Is inderdaad interresant ...2 camera's in één toestel met die crop mode...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

              Ziet er een mooie camera uit, zou ik zeker in mijn bezit willen. Maar langs de andere kant vraag ik me wel af hoe bruikbaar dat toestel is, als er minder licht aanwezig is. Door de vele mp zal de sluitertijd toch bij dezelfde objectieven korter moeten om bewegingsonscherpte te voorkomen. Door de vele mp zal de hoge iso prestatie waarschijnlijk ook niet top zijn. Dit in combinatie met de kortere sluitertijden resulteert in nog hogere iso's met (denk ik) meer ruis en minder dynamisch bereik.
              Volgens mij enkel een toestel voor studio of landschap, en daar waar de iso op 100 kan blijven.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

                De reacties hier gaan vooral in de richting van uitvergroten van onvolkomenheden naarmate het aantal pixels toeneemt en de limieten van het glas worden benaderd. Ok, dat klopt, maar is dat wel een nadeel? De extra pixels zullen toch altijd een stukje extra detail toevoegen en iets meer ruis onderdrukken in vergelijking met een 18 of 24 megapixel camera die dezelfde foto neemt?

                Ik zie het eerder zo: wat uit een moderne full frame (pakweg 5Dmk3 of 6D of equivalent van eender welk merk) als een uitstekende foto te voorschijn komt, zal in het allerslechtste geval met die 51MP sensor even goed zijn. Als je glas voldoende oplossend vermogen biedt, en je hebt je instellingen zorgvuldig gekozen om zoveel mogelijk bewegingsonscherpte uit te schakelen, dan haal je alleen maar voordeel uit de overvloed aan pixels: meer detail en minder ruis zichtbaar bij hetzelfde afdrukformaat (of zoomniveau op je scherm).

                Ik heb hier enkele afdrukken van 50x70cm uit mijn 10D van destijds: 6MP en bovendien een AF om snel te vergeten. Er heeft nog nooit iemand tegen mij gezegd dat ze er matig uitzien of detail missen. Ze gaan er natuurlijk ook niet voor staan met een vergrootglas. (En misschien durven ze het mij ook niet vertellen ) Ikzelf zie goed het verschil met mijn 16MP Fuji op dat formaat, en dat is nog altijd een pak minder pixels dan die 51MP. En dat illustreert tegelijk toch weer hoe relatief die pixel count uiteindelijk is, want op welk afdrukformaat moeten we gaan kijken voordat we echt zichtbare verschillen zien tussen een 20MP en een 50MP? De 100 procent view op een computerscherm is voor mij in elk geval niet de juiste maatstaf. (Een schermweergave van 1920x1200 trouwens evenmin.)

                Nadeel? Je hele workflow moet afgestemd zijn op het grote datavolume. Het zou dus kunnen dat je grotere geheugenkaartjes, een snellere PC en extra opslagruimte moet voorzien. Dat komt dan nog eens bovenop de ongetwijfeld zeer hoge prijs die je betaalt voor dergelijke camera met enkel het allerbeste glas dat ervoor geschikt is.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

                  2 post terug dacht ik dat de sensor op dynamisch bereik en iso niet zo goed zou scoren dankzij het grote aantal megapixels. Nu blijkt volgens DXOMark dat de sensor juist beter presteert hierin dan de huidige 5dIII. Wat ik toch opvallend vind. Blijft natuurlijk de verkorte sluitertijden om bewegingsonscherpte te voorkomen. Of valt dit in de praktijk ook wel mee? Zijn er hier al leden die de 5DS(r) al in hun bezit hebben?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5Ds R - voor of nadeel van 51Mpixel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
                    2 post terug dacht ik dat de sensor op dynamisch bereik en iso niet zo goed zou scoren dankzij het grote aantal megapixels. Nu blijkt volgens DXOMark dat de sensor juist beter presteert hierin dan de huidige 5dIII. Wat ik toch opvallend vind. Blijft natuurlijk de verkorte sluitertijden om bewegingsonscherpte te voorkomen. Of valt dit in de praktijk ook wel mee? Zijn er hier al leden die de 5DS(r) al in hun bezit hebben?
                    DXO test

                    Comment

                    Working...
                    X