Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewerking melkweg in jpg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewerking melkweg in jpg

    Een vriend van me is onlangs op vakantie geweest naar Iran en heeft zich daar voor het eerst een beetje bezig gehouden met astrofotografie. Hij heeft geen ervaring met het bewerken van foto's in Lr (en ik ook niet) maar we vroegen ons af hoe we het meeste uit deze foto kunnen halen. Ik weet dat de mogelijkheden beperkt zijn aangezien hij ze niet in raw geschoten heeft maar misschien dat jullie nog tips hebben of iemand met ervaring de originele foto indien mogelijk eens zelf kan bewerken zodat we kunnen zien wat de mogelijkheden zijn.

    Originele foto:


    Aangepaste foto:


    Alvast bedankt!

    Tom

  • #2
    Re: Bewerking melkweg in jpg

    Bedoel je iets als dit?



    Er komt uiteraard heel wat 'ruis' piepen.
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Bewerking melkweg in jpg

      Is redelijk eenvoudig wat bij te steken. Meeste fotobewerkingsprogrammas hebben iets als "fill lights". En als je die functie niet hebt dan is er wel ergens een mogelijkheid met curves te werken. Je krikt dan gewoon de donker waarden wat op door links in je diagram een bultje te zetten.

      Klopt wel dat je al snel ruis zal hebben en dus meer sterren dan er eigenlijk zijn maar net even getest en ik denk dat je wel voldoening er aan die tip zal hebben.
      Heb het voor de lol eens getest in GIMP (gratis fotobewerking) daar moet je de curves techniek gebruiken.

      RAW was natuurlijk beter geweest als source omdat er daar veel meer dynamisch bereik in zit. Veel gemakkelijker om uit donker delen informatie te halen.

      Comment


      • #4
        Re: Bewerking melkweg in jpg

        Heel veel zou ik niet aan de foto veranderen. Wat is er belangrijk in deze foto? Op de eerste plaats de sterrenhemel en daarmee gepaard gaande 'de horizon' om het landschap wat af te bakenen van diezelfde lucht. Vandaar dat de lucht apart geselecteerd is.

        Met curves de lucht omhoog krikken zal enkel maar de ruis versterken, zoals je hieronder kunt zien. Sterren en ruis lijken in ons gedachten misschien wat op elkaar, op de foto is het gewoon lelijk.





        Een andere manier is een aanpassingslaag maken met een lichtere kleur (in screen mode bv) + dekking aanpassen (in dit geval ong 50% dacht ik).
        Zo maak je de lucht lichter zonder de korrel te benadrukken. Het beeld is wel wat vlakker dan dit met de curves, maar je accentueert tenminste niet de ruis.







        Of je moet iets tussenin nemen met eventueel wat noisereduction.
        De kleur van de lucht kan je makkelijk aanpassen met diezelfde aanpassingslaag. En die kleur kent enkel diegene die naar de lucht gekeken heeft.



        Comment


        • #5
          Re: Bewerking melkweg in jpg

          Nicely done, maniac!

          Ik vroeg me af of het ook een goed idee zou zijn om wat meer te overbelichten of te onderbelichten?
          Expose to the right! Op deze video legt iemand uit dat je dit best doet in situaties waar er echt veel lichtvervuiling is:
          This video will show you how I make photographs of the Milky Way in really heavy light pollution around cities like Los Angeles California. I use a method of...


          Op deze video echter zeggen ze dat je net naar links moet op je histogram (hier fotografeert men wel ver van lichtvervuiling vandaan):
          How to photograph the milky way and more with your DSLR camera!(UPDATED VIDEO! https://www.youtube.com/watch?v=3kmkTsmd2O0)Download our FREE DSLR Astrophotog...


          Weet niet wat jullie bevindingen zijn?

          Ik ga de eerste tutorial alvast deze zomer eens uittesten hier in lichtvervuild Vlaanderen. En dan laat ik het resultaat ook weten.
          Natuurlijk op een plek waar er heel weinig licht aanwezig is, bij nieuwe maan en heldere hemel...
          Zal wel pas vanaf midden juli mogelijk zijn omdat er tussen eind mei en midden juli in BelgiPe geen echte 'nacht' is, maar we 's nachts in schemertoestand blijven hangen en het toch niet donker genoeg wordt.

          Comment


          • #6
            Re: Bewerking melkweg in jpg

            Zoiets??


            Moderator Note: PaulR1, het is niet toegestaan eigen foto's in een ander zijn topic te plaatsen, daarom staat uw foto achter een link.
            Last edited by Red Falcon; 20 juni 2015, 09:14.
            Groet,
            Paul

            Comment

            Working...
            X