Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

heggenschaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • heggenschaar

    Het is weer de tijd van het jaar, om de heg te gaan snoeien.
    Nu ben ik het geklommel met mijn aldi topcraft electrische heggenscharen een beetje beu en wil overgaan tot de aankoop van een ander model.

    Ik ben er nog niet uit of het weer een electrisch model moet worden, of een benzine exemplaar.

    Ik moet hier thuis zo'n 65 meter haag scheren, deels dennen, deels beukenhaag, allemaal zo'n 2 tot 2,5m hoog.
    We wonen hier 10 jaar en ik heb me altijd beholpen met de aldi modellen, maar elk jaar heb ik daar wel wat problemen mee zodat ik niet door kan doen zoals ik het wil.
    Zo heb ik er reeds 3 versleten.

    Wat kunnen jullie me aanraden? Het budget is eerder laag, zo'n 200 euro. Misschien dat ik in zo'n geval toch beter weer voor een electrische ga?
    Ik zie hier online een McCulloch Superlite 4528 benzine staan voor 200 euro, is dat iets?
    Groetjes,
    Dominic

  • #2
    Re: heggenschaar

    Hier 100 meter taxus en beuk, al 8 jaar met dezelfde Bosch heggenschaar, elektrisch.

    Veel lichter en bijna geen lawaai die elektrische, met een benzine-heggenschaar doe je jezelf volgens mij absoluut geen plezier.

    Comment


    • #3
      Re: heggenschaar

      Ik zou voor een benzine exemplaar gaan. Meer vrijheid, geen vervelende kabel achter je aantrekken die dan nog eens kan in de schaar geraken ook. Maakt wel wat meer lawaai en als je in een drukke buurt zit kan het de buren wel eens minder goed bevallen. Alhoewel... iedereen moet toch zijn werk doen .., niet?
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: heggenschaar

        Hier al 'levenslang' (bij manier van spreken natuurlijk, want ik weet niet hoe lang ik die reeds heb, 15 jaar, 20 jaar .... ?) een Metabo HS 8355 S electrisch.
        Jaarlijks twee keer een beukenhaag van 33 meter voor onze woning, en is nog nooit binnengebracht voor onderhoud, zelfs niet voor bijslijpen of zo.
        Ik spuit ze wel na elk gebruik in met zo'n smerende spray, laat ze nog een paar seconden werken, en plaats ze in de houder.

        Enero heeft wel gelijk ivm de kabel, mijn verlengkabel, nochtans een gele , heb ik reeds een paar keer doorgesneden.

        Anderzijds heeft één van onze buurmannen een benzine gekocht een drietal jaar geleden waar hij heel tevreden over was, maar hij kon er max. een paar uur mee werken of "hij had geen armen meer" (zijn woorden).
        Zo zwaar vond hij dat ding. Ik zou het niet weten of het echt zo zwaar is, ik heb nooit voorgesteld om er ook eens mee te werken .
        Ik zie dat hij vorig jaar zelfs een tuinder gevraagd heeft om al zijn heggen te kortwieken, benieuwd of hij z'n benzineschaar nog heeft. Ik zal het hem eerstdaags eens vragen.

        Comment


        • #5
          Re: heggenschaar

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Hier al 'levenslang' (bij manier van spreken natuurlijk, want ik weet niet hoe lang ik die reeds heb, 15 jaar, 20 jaar .... ?) een Metabo HS 8355 S electrisch.
          Jaarlijks twee keer een beukenhaag van 33 meter voor onze woning, en is nog nooit binnengebracht voor onderhoud, zelfs niet voor bijslijpen of zo.
          Ik spuit ze wel na elk gebruik in met zo'n smerende spray, laat ze nog een paar seconden werken, en plaats ze in de houder.

          Enero heeft wel gelijk ivm de kabel, mijn verlengkabel, nochtans een gele , heb ik reeds een paar keer doorgesneden.

          Anderzijds heeft één van onze buurmannen een benzine gekocht een drietal jaar geleden waar hij heel tevreden over was, maar hij kon er max. een paar uur mee werken of "hij had geen armen meer" (zijn woorden).
          Zo zwaar vond hij dat ding. Ik zou het niet weten of het echt zo zwaar is, ik heb nooit voorgesteld om er ook eens mee te werken .
          Ik zie dat hij vorig jaar zelfs een tuinder gevraagd heeft om al zijn heggen te kortwieken, benieuwd of hij z'n benzineschaar nog heeft. Ik zal het hem eerstdaags eens vragen.
          Ik weet niet of dit zo is, maar ik denk dat het gewicht van zo'n benzine-schaar een beetje meegaat met de prijs die je er wil aan besteden. Ik heb die werkjes vroeger ook nog allemaal zelf gedaan en heb mij ook ooit laten vangen aan een elektrische schaar van den Aldi. Verschrikkelijk zwaar was dat ding en bovendien nogal lomp om mee te werken. Nu..., alles hangt natuurlijk af van het aantal meters dat je moet doen. Hier is het zo dat ik zelf onze hagen niet meer scheer. Ze zijn veel het hoog geworden en bovendien vrij lang. Hoe hoger, hoe moeilijker dus. Een laag of middelhoog haagje zie ik nog zitten en het zal wel OK zijn, maar ééntje van 30m en een ander van 20m beiden rond de 2m hoog, ja dat is voor onze hovenier vooral dan nog als het vooraan aan de straat is. Dit moet perfect recht zijn hoor.
          Maar waarom zou ik een benzine verkiezen? Wel, een buur die nogal wat klusjes komt doen bij ons heeft ook na lang twijfelen een benzine-versie gekocht. Hij is daar in elk geval zeer over te spreken. Hij gaat er ook mee op verplaatsing en zou niet meer willen wisselen voor eentje met kabel.
          Ook belangrijk is bij een elektrische machine dat je niet te ver van een stopcontact moet gaan werken. Die kabels worden dan toch wel zeer lang. Hier is dat zo geen probleem gezien wij in onze tuin verschillende aansluitingen aan het net hebben voorzien, zelfs achteraan de tuin. Maar zelfs dan moet je voldoende ruimte hebben omdat die kabel niet teveel tussen bomen en struiken komt vast te zitten. Dus voor de vrijheid, een benzine zou ik zeggen.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: heggenschaar

            Heb ook ettelijke lopende meters haag te scheren, tweemaal per jaar.
            Heb 3 jaar geleden mijn elektrische heggeschaar over de haag gegooid en een Stihl HS45 gekocht.

            Beste aankoop ooit. Hagen zijn nu op half de tijd geschoren tegenover vroeger, veel meer souplesse en bewegingsvrijheid. Uitstekende ergonomie. Een aanrader.

            Comment


            • #7
              Re: heggenschaar

              Daarom dat ik nog een beetje twijfel tussen benzine en electrisch, voor het gewicht.
              Het 'lage' stuk haag is net te hoog om de schaar op heuphoogte te houden en voor de hoge stukken moet ik op de ladder staan en dan nog de schaar ver en hoog houden.

              Ik zie hier bvb ook de Metabo HS 8765 bij coolblue staan voor 190 euro, deze lijkt me toch vrij degelijk?
              Als ik die voor 22u bestel heb ik die morgen al in huis en kan ik beginnen. (ben net een paar dagen thuis)

              Zelf heb ik in 10 jaar nog nooit in de kabel gesneden, hout vasthouden
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: heggenschaar

                Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                Heb ook ettelijke lopende meters haag te scheren, tweemaal per jaar.
                Heb 3 jaar geleden mijn elektrische heggeschaar over de haag gegooid en een Stihl HS45 gekocht.

                Beste aankoop ooit. Hagen zijn nu op half de tijd geschoren tegenover vroeger, veel meer souplesse en bewegingsvrijheid. Uitstekende ergonomie. Een aanrader.
                Ik heb nog al veel goeds gelezen over deze HS45, maar de prijs ligt nogal boven mijn budget.
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • #9
                  Re: heggenschaar

                  Toevallig vandaag, mijn haag (den) afgedaan.
                  Ik gebruik een Stihl KM 130R combi (4,6 Kg) met schaar (2,6 Kg), totaal 7,2 Kg.
                  Dit enkel om de haag rondom te doen (± 2m ^).
                  Dat toestel draag je met een riem en balanceert, maar soms heb je toch dat volledige gewicht in je hand.
                  Als je wat ouder bent is niet echt aan te raden als je enkel benzine hebt.
                  Voor te sculpturen is dat ongeschikt, daar heb ik me een Bosch accu (36V) heggenschaar voor gekocht.
                  Ik ben daar zeer tevreden over. Een van mijn betere investeringen...licht, sterk en handig.
                  Gemiddeld 45 min volle petrol . Met snellader (active luchtkoeling) voor 45 min nieuwe lading.
                  Met 2 accu's kan je gewoon blijven werken.
                  Last edited by w00ha; 10 juni 2015, 22:27.

                  Comment


                  • #10
                    Re: heggenschaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Ik heb nog al veel goeds gelezen over deze HS45, maar de prijs ligt nogal boven mijn budget.
                    5 Kg ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: heggenschaar

                      Hier een husqvarna met een mes van een dikke meter, en zelf geen hagen meer, het ding komt dus alleen naar huis voor onderhoud. Vereiste is wel dat er Aspen wordt gebruikt ipv. benzine.
                      Met takken van een duim dik heeft dat ding geen problemen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: heggenschaar

                        Onlangs een Makita gekocht met benzinemotor, vergeleken met een Bosch elektrische heggenschaar een forse vooruitgang.
                        Dat werkt veel vlotter, ligt beter in de hand, geen geknoei met draad en veel tijdwinst.
                        Ge moet ook niet alleen naar het gewicht kijken, maar hoe goed het in evenwicht ligt in je handen, dat is nog veel belangrijker.

                        Ik zou voor geen geld terug willen naar elektrisch.
                        Die Makita heeft ook speciale ophanging, bijna geen trillingen in de handen en dus ook geen week tintelingen in de polsen door eens uw haag te scheren.

                        Edit: Gekocht bij lokaal tuincentrum dat verdeler is, was goedkoper dan wat online te vinden was.
                        Last edited by VerSeg; 10 juni 2015, 22:23.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: heggenschaar

                          Zo'n benzineschaar kan je waarschijnlijk ook huren. Dan weet je gelijk of een benzinemodel je bevalt.
                          Voor dergelijke haag zoals jij hebt ga je inderdaad beter voor kwalitatief materiaal: beter staal voor de messen en sterkere, degelijkere motor.
                          Zelf gebruik ik een elektrische Metabo voor 15 meter haag.

                          Comment


                          • #14
                            Re: heggenschaar

                            Vorig jaar heb ik me ook een Stihl ( HS56 ) benzine schaar aangeschaft, een elektrische komt hier nooit meer binnen, da’s een zekerheid. Hiermee moet ik ongeveer een 100lm beukenhaag , ne meter of 80 taxus en dan nog wat buxus doen. Stukken makkelijker zonder die draad , stukken krachtiger ook dan de elektrische die ik vroeger gebruikte ( nochtans een zware metabo van ruim 200 euro… ) .
                            Veel mensen staan huiverig tov het gewicht en trillingen , bij veel benzinescharen is dit idd een feit , ik heb deze hier bij plaatselijke een gerenomeerde machineverdeler aangeschaft en die stak 3 merken machines in mijn pollen, volgens hem alle drie evenwaardig duurzame machines met ongeveer hetzelfde vermogen , kies dan maar zelf welke je het liefste in de hand zou hebben zei hij… Het verschil in gewicht en trillingen in de hand is enorm ! Jammer genoeg is het prijskaartje ook best verschillend , een Stihl koste met een kleine 600 euro het dubbele van de andere 2 merken maar ik heb geen seconde getwijfeld… ( een gelijkaardige elektrische Metabo weegt amper een halve kilo minder trouwens )
                            Als je niet het budget hebt voor een deftige benzineschaar dan zou ik eerder uitkijken naar een deftige elektrische schaar , m’n ouders hebben heel veel haag te scheren ( denk in totaal toch een 200 a 250m en ze zijn toch gemiddeld 2m hoog ) , m’n pa doet dat al jaren met metabo’s , die gaan dan wel maar een jaar of 6- 7 mee maar als je niet zoveel haag te doen hebt zul je daar toch best wel een eind mee wegkunnen. Ik zou zoiezo wegblijven van benzinescharen in merken zoals Mculloh ofzo… rommel eersteklas.
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #15
                              Re: heggenschaar

                              of neem een tuinman..?
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X