Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

    allen,

    Sedert een 2-tal jaar ben ik bezig met nachtvlinders. We proberen de diversiteit van die dierengroep in kaart te brengen.
    Daarom bezoeken we gebieden over gans België.
    Normaal fotografeer ik met een Canon 7D met een Sigma F/2,8 Macro lens met beeldstabilisatie voor de dagvlinders.
    Geladen met de batterijgrip én flitser weegt deze combinatie nogal door na een dagje wandelen.

    Daarom ben ik op zoek naar een zeer degelijke compact camera die voor macrofotografie toch redelijke goede kwalitatieve beelden opleveren.
    Micro vlindertjes hebben soms maar een lengte van 3-4mm !
    Beelden worden dan gebruikt voor determinatie. Hoe hoger de details hoe beter.

    Ook stelt een compact camera in staat om beelden te maken in het veld tijdens een wandeling voor macro- en microvlindertjes.
    Met zo een groot en lomp ding is dat soms onbegonnen werk omdat ze veelal weggestoken zitten in de diepe vegetatie.

    Alvast bedankt voor jullie suggesties !



    groetjes
    Gunther Groenez
    Oudenaarde
    Canon 7D
    Sigma APO Macro F/2.8 150mm
    Canon F/4 17-40mm

  • #2
    Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

    De Panasonic LX100, een uitstekende compact. Neemt macro foto's tot op 3cm.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

      Inderdaad, de panasonic LX100. Wij hebben hem een paar weken geleden voor hetzelfde doel aangekocht en het is inderdaad een goede keuze. Geeft een prima beeldkwaliteit, is zeer compact, heeft een goed werkende macro stand,... Enige nadeel is dat we soms wat mm te kort komen voor een vlinder die zich niet goed laat benaderen. We gaan echter steeds op stap met ook een OMD + 100-300mm of 45-150mm zoomlens. Die zijn prima voor vlinders die wat verder af zitten en wat groter zijn. Hier zie je een foto van een muntvlindertje die genomen is de LX100 om je een idee te geven.

      Hier nog een kaneelwants.
      Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
      Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

      Comment


      • #4
        Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

        Het bovengenoemde voorstel van de LX 100 is idd een mogelijkheid. Echter voor die kleine vlindertjes van 4mm zou dat wel eens kunnen teleurstellen vermits je nu een 7D met Dedicated Macro lens gewoon bent. De Lx 100 geeft zeer goede close-up eigenschappen maar is niet echt Macro en met 3cm zit je wel erg kort op je voorwerp. Bovendien is die 3cm kortste instelafstand alleen maar in de groothoekstand.

        Een alternatief voor je 7D en 1/1 macro is de Panasonic GM5 en de 30 2.8 macro lens.
        Ik ga mij die lens zelf kopen.
        De combinatie is echter wel niet goedkoop maar een Panasonic LX100 is dat ook niet...Prijs is 350€ voor de lens en 499€ voor de body.
        De kans zit er zelf dik in dat je zelfs nog betere resultaten haalt dan met je 7D en Sigma.
        De GM5 die heb ik zelf... En die is steengoed.

        Ik heb hieronder een link geplaatst van vergelijkende afmetingen waaronder de GM5 en 30 2.8 macro, de LX100 en jouw Canon met een 70mm Sigma (want ik weet niet welke Sigma Macro u heeft)
        Opmerking, de LX 100 lijkt klein kwa lens, maar vergeet niet dat de lens ingetrokken is.
        Bij het aanzetten schuift de lens een heel eind uit ( ook in groothoekstand waar u de beste close-up heeft)
        Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.


        En en hier kan u een review lezen van de 30mm 2.8 macro.
        Even erbij zeggen dat er van deze lens geen enkele slechte review te vinden is...
        Last edited by Funcky; 6 juni 2015, 16:12.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

          Dan zou ik de RX100MIII ook aanbevelen omdat je als één van je eisen opgaf dat je dikwijls van die micro vlindertjes moet fotografferen die wat zijn weggestoken!
          Lijkt het wel handig dat je een lcd-scherm hebt dat je kunt kantelen!

          grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

            ik heb een compact camera waarvan zijn macro (functie supermacro) redelijk zijn werk doet.
            Voordeel is dat hij ook tegen een stootje en water kan.
            Enkele foto's: https://www.flickr.com/photos/750002.../shares/821x32

            Je gaat er geen fotografie-award mee winnen, maar ik vermoed dat het voor determinatie goed genoeg is.

            En met compact bedoel ik hier dus ook compact. Geen lens die uitschuift of zo.


            TG-830 van Olympus is het model.

            update: blijkbaar is het ondertussen wel bijna compleet uit de markt. Ik vind nog maar 1 winkel die het verkoopt. De TG-3 heeft blijkbaar zelfs een microscoopfunctie, maar hoe dat dit toestel presteert weet ik niet.
            Last edited by Guest5; 7 juni 2015, 12:28.

            Comment


            • #7
              Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
              Inderdaad, de panasonic LX100. Wij hebben hem een paar weken geleden voor hetzelfde doel aangekocht en het is inderdaad een goede keuze. Geeft een prima beeldkwaliteit, is zeer compact, heeft een goed werkende macro stand,... Enige nadeel is dat we soms wat mm te kort komen voor een vlinder die zich niet goed laat benaderen. We gaan echter steeds op stap met ook een OMD + 100-300mm of 45-150mm zoomlens. Die zijn prima voor vlinders die wat verder af zitten en wat groter zijn. Hier zie je een foto van een muntvlindertje die genomen is de LX100 om je een idee te geven.

              Hier nog een kaneelwants.
              http://waarnemingen.be/waarneming/view/102706163
              Mooie resultaten met de LX100.
              idd .. voor iets grotere beestjes.. nog te doen.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Dan zou ik de RX100MIII ook aanbevelen omdat je als één van je eisen opgaf dat je dikwijls van die micro vlindertjes moet fotografferen die wat zijn weggestoken!
                Lijkt het wel handig dat je een lcd-scherm hebt dat je kunt kantelen!

                grtz

                Templar
                Idd Templar,
                Een kantelscherm is handig in bepaalde situaties.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                  ik gebruik voor Macro vaak een E-PL5 incl zoeker en 60 mm Olympus macrolens, erg geode beeldkwaliteit, absoluut vergelijkbaar zoniet beter dan met de 7D, maar dan kleiner dan de zonnekap van de Sigma

                  ietsje duurder in aanschaf, maar veelzijdiger dan een compact, macro van een schermpje is vaak niet te doen, op de een of andere manier sta je niet stabiel genoeg met je armen gestrekt voor je neus, althans mij lukt het niet, de zoeker die je er bij kunt kopen kun je in allerlei hoekern verstellen en zorgt ervoor dat je een stabielere houding aan kunt nemen, dus als je voor dit soort toestellen gaat absoluut eentje met een zoeker uitzoeken.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                    allen van harte bedankt voor jullie zeer uitgebreide info !

                    ik zag deze foto hier en deze zijn genomen met een Panasonic DMC-FZ200

                    daar ben ik nogal 'weg' van de behaalde resultaten met dit apparaat.

                    groetjes
                    Gunther
                    Canon 7D
                    Sigma APO Macro F/2.8 150mm
                    Canon F/4 17-40mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gunther Bekijk bericht
                      allen van harte bedankt voor jullie zeer uitgebreide info !

                      ik zag deze foto hier en deze zijn genomen met een Panasonic DMC-FZ200

                      daar ben ik nogal 'weg' van de behaalde resultaten met dit apparaat.


                      groetjes
                      Gunther
                      De Panasonic FZ200 is inderdaad een goede en veelzijdige bridge camera.
                      Wordt ook veel gebruikt voor macro fotografie. Er kunnen ook voorzetlenzen van
                      bv. Raynox op worden geplaatst.
                      Door de kleine sensor zal je echter bij weinig licht niet dezelfde kwaliteit hebben,
                      als bij een DSLR.
                      Rudi
                      Last edited by rudimaes; 17 juni 2015, 07:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                        hallo Gunther,

                        Wij gaan regelmatig met drie op stap om vogels, vlinders, micro's,... te zoeken, te fotograferen en proberen te determineren. Ieder wil graag een toestel bij de hand, dus we hebben er nogal wat (gehad). Ons eerste toestel voor macro fotografie was een Olympus Tough TG-3 waarvan hier een broertje werd voorgesteld. Die hebben we nog steeds, werkt goed en vooral makkelijk, maar geen top kwaliteit van beeld. Dan kwam de FZ200. Een prima veelzijdige bridge, ook voor macro fotografie. je kan er ook nog een macro voorzetlens opzetten en dan kan je helemaal op je onderwerp duiken. Om de derde persoon ook een toestel te kunnen laten gebruiken hebben we dan een Panasonic FZ1000 gekocht. Nog beter dan de FZ200. resultaat was dat we met de FZ200 nog maar weinig foto's maakten omdat de foto's met de FZ1000 steeds beter waren. Nu is er ook nog een Panasonic LX100 en een Olympus OMD met macrolens binnengewaaid, en die geven nog betere resultaten dan onze FZ1000 die nu weer dikwijls in de kast blijft liggen.

                        Samenvatting van mijn verhaal: de FZ200 is goed bruikbaar en we waren er heel tevreden over, maar hoe groter de sensor, hoe beter het resultaat (maar ook hoe minder compact en hoe duurder). Wij hebben uitgemaakt dat het hier moet stoppen, qua budget en qua gewicht. Er zal nog beter materiaal zijn, maar dat hoeft niet voor ons. we zijn wel blij dat we zijn opgeschoven van de FZ200 tot wat we nu hebben.
                        Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                        Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                        Comment


                        • #13
                          Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                          De FZ1000 is een van de beste bridge camera's die je nu kan kopen.
                          Die is echter groter en zwaarder en dubbel zo duur als de FZ200.
                          Rudi

                          Comment


                          • #14
                            Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                            De FZ200 is ook niet meer echt compact te noemen.
                            De camera is lomper dan een combo GM5 met 30 2.8 macro.. terwijl de beeldkwaliteit behoorlijk lager ligt dan de die laatste.
                            Ik denk dat de mensen niet goed kunnen inbeelden hoe klein deze GM combo is... Compactheid ..dat was toch het uitgangspunt van TS niet ?
                            Als TS de gewoonte heeft van met een 7D op stap te gaan met Sigma Macro lens... dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat hij dan nog tevreden gaat zijn met resultaten van bv een FZ200.
                            Dat is niet het geval met de GM5 macro combo.. integendeel zelfs... tenzij..... er alleen naar de prijs gekeken wordt.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: op zoek naar een compact camera voor macrofoto's

                              kan ik beamen, ik heb sinds kort een Panasonic GM1, welliswaar zonder zoeker, maar haast identiek aan de GM5, samen met (bv) een Olympus macrolens erg klein, doch met een beeldkwaliteit waar menig groot toestel een puntje aan kan zuigen, dus ik zou mijn licht ook daar opsteken, (erg) grote voordeel is dat je een compact hebt met verwisselbare lenzen met een beeldkwalitiet van een gemiddelde spiegelreflex, als je bv deze GM5 in een kitversie koop met een 12-32 heb je een combi wat niet veel groter is dan (bv) een sony RX100, ik zou deze zeker bekijken.
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

                              Comment

                              Working...
                              X