Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

levensduur flitsbuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • levensduur flitsbuis

    Ik werk al bijna 7 jaar met een flitsset van Linkstar. Nog nooit problemen mee gehad.

    Wordt het na 7 jaar niet eens tijd om een reserve achter de hand te houden.

    Ik heb met deze flitsset ongeveer 8.000 foto's gemaakt


    Hoe lang gaat een flitsbuis eigenlijk mee ?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: levensduur flitsbuis

    De levensduur van een flitsbuis is ook afhankelijk van de flitssterkte, als die altijd op volle kracht moet flitsen, dan zal de levensduur korter worden dan wanneer je die bijvoorbeeld altijd op 1/4 gebruikt.
    Als de fabrikant zelf al niet in de gebruiksaanwijzing zet wat de te verwachten levensduur is (aantal flitsen), dan vermoed ik dat je op die vraag hier ook geen bruikbaar antwoord zal krijgen.
    Waarschijnlijk heeft de temperatuur van de flitsbuis ook nog een invloed op de levensduur...


    Voor lampen (alle soorten) wordt er wel een aantal branduren opgegeven, maar ik ben er zeker van dat ik ooit al verschillende lampen heb gehad die al stuk waren lang voor dat ze zoveel uren hadden gebrand, terwijl andere lampen dan weer een heel stuk langer heel bleven.
    Dat geldt hier zowel voor gloeilampen als voor spaarlampen, ik gebruik al een tijdje led lampen, en daarvan is er tot nu toe nog geen enkele defect geweest.
    In de meeste armaturen heb ik nu led lampen en spots, in 1 bureaulamp zit nog een spaarlamp, en in de garage hangen TL lampen, gloeilampen en halogeen heb ik niet meer (in de koelkast en de microgolf zit nog een gloeilampje).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: levensduur flitsbuis

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De levensduur van een flitsbuis is ook afhankelijk van de flitssterkte, als die altijd op volle kracht moet flitsen, dan zal de levensduur korter worden dan wanneer je die bijvoorbeeld altijd op 1/4 gebruikt.
      Als de fabrikant zelf al niet in de gebruiksaanwijzing zet wat de te verwachten levensduur is (aantal flitsen), dan vermoed ik dat je op die vraag hier ook geen bruikbaar antwoord zal krijgen.
      Waarschijnlijk heeft de temperatuur van de flitsbuis ook nog een invloed op de levensduur...


      Voor lampen (alle soorten) wordt er wel een aantal branduren opgegeven, maar ik ben er zeker van dat ik ooit al verschillende lampen heb gehad die al stuk waren lang voor dat ze zoveel uren hadden gebrand, terwijl andere lampen dan weer een heel stuk langer heel bleven.
      Dat geldt hier zowel voor gloeilampen als voor spaarlampen, ik gebruik al een tijdje led lampen, en daarvan is er tot nu toe nog geen enkele defect geweest.
      In de meeste armaturen heb ik nu led lampen en spots, in 1 bureaulamp zit nog een spaarlamp, en in de garage hangen TL lampen, gloeilampen en halogeen heb ik niet meer (in de koelkast en de microgolf zit nog een gloeilampje).
      dan lijkt me een reserve flitsbuis toch geen overbodige luxe, als ik je verhaal zo lees :-)
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: levensduur flitsbuis

        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
        dan lijkt me een reserve flitsbuis toch geen overbodige luxe, als ik je verhaal zo lees :-)
        Misschien ook niet, tenzij je die flitsset gebruikt voor professionele doeleinden en dat je er voor 100% op moet kunnen vertrouwen.
        Maar dan moet je eigenlijk alles dubbel hebben (volledige flitsers dus), niet alleen de flitsbuis kan stuk gaan, er kan ook wel iets in de elektronica zelf defect raken.
        Je moet dan ook de camera + lenzen dubbel hebben, want daar kan ook iets mis mee gaan.

        Ik ken er die ooit een reservelamp hebben gekocht voor een beamer, die lamp hebben ze uiteindelijk nooit nodig gehad.
        Er zit nog redelijk wat "evolutie" in beamers, op een paar jaar tijd zijn die veel beter geworden, en ze hebben ook veel meer pixels (vooral de beeldkwaliteit van betaalbare beamers is heel sterk verbeterd).
        Dat maakt dat de meeste fotoclubs hun eerste (of tweede) beamer ondertussen al wel hebben vervangen vooraleer de lamp van de vorige versleten was.

        Je kan dus geld uitgeven voor reserve-onderdelen die je misschien nooit zal gebruiken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: levensduur flitsbuis

          7 jaar, 8000 opnames.
          Ik denk niet dat je direct problemen moet verwachten.
          Kan mijn inziens er nog een heel tijd tegenaan aan dat tempo.

          Maar zoals alles zal er wel verschil zijn in kwaliteit ook tussen de merken.

          Comment


          • #6
            Re: levensduur flitsbuis

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            7 jaar, 8000 opnames.
            Ik denk niet dat je direct problemen moet verwachten.
            Kan mijn inziens er nog een heel tijd tegenaan aan dat tempo.

            Maar zoals alles zal er wel verschil zijn in kwaliteit ook tussen de merken.
            kan altijd mijn strobes nog gebruiken, mocht er een flitsbuis kapot gaan. Hou mijn geld nog maar even in de knip :-)
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment

            Working...
            X