Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concentratiecamp Auschwitz

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concentratiecamp Auschwitz

    Is er hier iemand die al in het concentratiekamp van Auschwitz geweest is om te fotograferen?

    Ik plan om er naar toe te gaan maar op de site staat dat je er geen statief mag gebruiken en op verschillende plaatsen niet mag flitsen.

    Nu is mijn vraag is dit in de praktijk ook echt zo,want in het Fort van Breendonk moet je zo gezegd ook op voorhand toestemming vragen om te mogen fotograferen maar als je er gewoon naar toe gaat en een formuliertje invult mag het ook.

    Op de site van Auschwitz staat ook dat als je er voor 10.00 uur binnen gaat je op je eigen mag 'rondlopen' en dus niet bij een groep met gids moet aansluiten klopt dit ook in de praktijk ?

    Alle bijkomende info over het fotograferen in het camp is natuurlijk ook welkom

    Alvast bedankt voor je hulp

    Ronald
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: Concentratiecamp Auschwitz

    Wij waren in februari 2005 in Auschwitz en Birkenau met de camper. We mochten zelfs binnen het domein op de parking overnachten. Het was ijskoud (-20°C) en er lag 50 cm sneeuw.

    Het is dus 10 jaar geleden maar wat me bij blijft is een ongelofelijke tolerantie, ook op fotografisch gebied. Ik kan me niet herinneren dat er enige beperking werd opgelegd. Ik heb er zowel binnen als buiten naar hartelust gefotografeerd. Of statieven al of niet mogen kan ik me niet herinneren.
    Er liepen toen ook maar enkele mensen op het immense domein rond en we konden er bij wijze van spreken uren rondlopen zonder dat iemand ons aansprak.
    Het is/was alleszins een beklijvende ervaring!!
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Concentratiecamp Auschwitz

      Dag jr52

      bedankt voor je info

      Het is inderdaad 10 jaar geleden en bovendien was het er bar koud als ik dat zo lees.
      Ik vrees dat het er nu niet meer zo tolerant aan toe zal gaan enkel al omdat het nu ook volop herdenking van het einde van de oorlog is en dus extra druk is.
      Het feit dat het er in de periode dat jij er was zo koud was en er dus ook minder volk was zal ook wel mee gespeeld hebben denk ik,he

      Maar ik ga in ieder geval zorgen dat ik wel een statief en flitser bij heb hoor.

      Grts.

      Ronald
      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

      https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

      Comment


      • #4
        Re: Concentratiecamp Auschwitz

        Van mij dateert een bezoek aan Auschwitz van in 2008.
        Statief had ik niet mee, maar ik herinner mij nog wel dat je niet mocht flitsen. In 2008 was een gids niet verplicht.
        Auschwitz bestaat uit 3 kampen, van dewelke er 2 toegankelijk zijn.Het 3e, niet te bezoeken kamp Monowitz, is overigens een gebombardeerde fabriek.
        Auschwitz 1 ligt dichtbij het centrum van het gelijknamig stadje Oswiecim en is bekend door zijn macaber opschrift 'Arbeit macht frei'. Hier zijn voornamelijk gebouwen terug te vinden in baksteen en beton. Puur fotografisch gezien niet veel mee te doen, noch binnen, noch buiten. Alles lijkt er wat op elkaar, vrij gestructureerd en monotoon.
        Auschwitz 2 - Birkenau ligt op enkele kilometer van het stadje. Er zijn pendelbussen vanaf de parking Auschwitz 1 op geregelde tijdstippen, maar je kan er uiteraard met de eigen wagen heen. Ik sliep overigens in het Hotel Olecki (aanbevolen!), op wandelafstand van Auschwitz I, waardoor een vroeg bezoek een stuk gemakkelijker is. Auschwitz 2 kenmerkt zich door de spoorlijn die onder de lugubere poort doorgaat om in het kamp zijn terminus te vinden. Hier allemaal houten barakken en een zeer tastbaar verleden. Veel barakken zijn wel met de grond gelijk gemaakt, maar je krijgt een indruk van de omvang van deze gruwelsite. Her ben je best heel vroeg om te fotograferen, dan heb je de site nagenoeg voor jou alleen.

        Ik bezocht ook het kamp Majdanek, vlakbij het Oostelijk gelegen Lublin. Lublin ligt niet zo heel ver meer van de grens met Oekraïne 400 km Noordoostelijk van Oswiecim. Majdanek geeft nog veel meer het kamp-gevoel weer dan de kampen in Auschwitz. Het ligt wat afgezonderd, nagenoeg alle barakken zijn nog intact en hier zie je nauwelijks bezoekers. Hier zeker geen gidsen en zelfs nauwelijks groepen, ook fotografisch kan je hier meer uithalen. Flitsen, noch statief zullen hier een probleem zijn. Majdanek liet een heel diepe indruk na, zonder afbreuk te willen doen aan de macabere kampen van Auschwitz, want alles blijft ongemeen gruwelijk te noemen.
        Alle kampen zijn overigens gratis te bezoeken.
        Hopelijk heb je hier iets aan.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Concentratiecamp Auschwitz

          Comment


          • #6
            Re: Concentratiecamp Auschwitz

            Ik ben er geweest in 2010 om een fotoreportage te maken.
            Ik heb op voorhand toestemming moeten regelen. Dit moest toen besproken worden met de raad van beheer om al dan niet toelating te krijgen.

            Als gewone bezoeker mag je er foto's nemen met een compact, maar niet in bepaalde gebouwen. Met toestemming mocht dit overal.
            Ik moest me toen aanmelding bij de ingang, en een getekend contract meebrengen. In ruil daarvoor kreeg je een fotobadge.

            Op verschillende plaatsen stond security, en ik kreeg regelmatig de vraag om mijn badge te tonen.

            Comment


            • #7
              Re: Concentratiecamp Auschwitz

              Vreemd allemaal...
              Ik was voor 2 jaar in Sachsenhausen en men vond het "raar" dat ik om toestemming verzocht om te mogen fotograferen...
              Fotograferen vond men er als vanzelfsprekend.
              Ikzelf zag één en ander als een vorm van respect voor al die dutsen die daar zijn omgekomen.
              Compact of reflex, maakte allemaal niet uit.
              Dat selfie-gedoe van vele mensen vind ik er dan weer vér over.
              Hoe haal je het in godsnaam in je hoofd om per se te willen op de foto staan met een concentratiekamp op de achtergrond...
              Ik voelde mezelf wel een beetje een voyeur.
              Last edited by dréten; 12 juni 2015, 20:29.

              Comment


              • #8
                Re: Concentratiecamp Auschwitz

                Ik vind de sfeer in Breendonk al indrukwekkend.
                Hoe regel je best zo een fotovergunning ? mailtje sturen via de website met een beleefd verzoek dat het voor eigen gebruik is. Of moet je een zeer gefundeerde reden opgeven voor je zo neen permit krijgt ?
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Concentratiecamp Auschwitz

                  Dag forumleden,

                  Ik ben gisterenavond terug aangekomen van Auschwitz en ik moet zeggen het is indrukwekkend wat je daar te zien krijgt.

                  Het is echt niet te vatten dat mensen in staat zijn om elkaar zo iets aan te doen.

                  In Polen is een bezoek aan de kampen een het verplicht onderdeel van het schoolprogramma en dat was ook te zien aan de drukte en het grote aantal bussen.

                  Wat info voor de mensen die een bezoek plannen:

                  Je mag wel drinken mee binnen nemen maar geen eten.

                  Je moet echt door een security check en mag enkel een heel klein tasje mee binnenbrengen dus geen rugzak of dergelijke.

                  Vergeet dus je statief al maar want je komt er niet mee binnen trouwens in de lokalen zou je gewoon de kans niet krijgen om het op te stellen van het volk.

                  Flitsen mag wel maar niet overal.
                  Doe je het toch wordt je direct op vingers getikt door de talrijke gidsen die er rondlopen.

                  Niet alle plaatsen zijn toegankelijk voor de bezoekers maar dat vindt je terug in de folder.

                  De inkom is gratis tenminste voor ons omdat we voor 10.00 uur binnen waren maar je moet wel een ticket vragen aan de kassa anders geraak je niet door de gate.
                  Kom je later dan 10.00 uur weet ik niet of de inkom gratis is maar wat ze ook vragen het is zeker het geld waard.

                  Als je het camp van Auschwitz gezien hebt kan je op 30 meter voor de ingang om de 15 minuten een (gratis) bus nemen naar Birkenau.
                  Het is een zwarte bus met op de zijkanten reclame voor books auschwitz.com op en ze brengt je ook weer iedere 15 minuten terug na je bezoek aan Birkenau.

                  Parking is er voldoende aan het camp en kost iets van een 3 euro.


                  Je kan op eigen houtje binnen gaan en vrij rondlopen als je zonder gids gaat tenminste als je voor 10.00 uur gaat. (wat wij gedaan hebben)
                  Op die manier ben je de grote drukte voor

                  Direct bij het binnenkomen kan je links in een boekenkiosk een plattegrond en andere folders in het Nederlands kopen om je bezoek in goede banen te leiden.

                  Je kan ook kiezen voor een gids (wat je na 10.00 blijkbaar verplicht bent zover ik verstaan heb ginder) en dan krijg je een hoofdtelefoon op en loop je met zo'n 30 tal mensen mooi in lijn achter je gids terwijl die in alles uitlegt.

                  Wij kozen voor het bezoek zonder gids omdat we niet gebonden zouden zijn aan tijd of tempo en op die manier wel meer konden zien en doen, maar ik moet zeggen zo ook minder info mee kregen.
                  Het is iets dat ieder voor zich zelf moet afwegen maar in de folder vind je al veel terug en bij de voorwerpen en lokalen hangen of staan voldoende info bordjes om alles te kunnen snappen/volgen.

                  Het is wel jammer dat Auschwitz echt ingericht is als een museum en daardoor binnen de lokalen veel van hun echte uitstraling kwijt zijn.

                  Versta me niet verkeerd het is en blijft een beklijvende ervaring maar in bv. het Ford van Breendonk heb je meer het gevoel er echt bij betrokken te zijn juist door het feit dat daar nog echt alles in de 'oorspronkelijke' staat gelaten is.

                  Hoe dan ook, het is een plaats die ieder van ons in zijn leven moet gezien hebben enkel al uit respect voor de mensen die er op gruwelijke wijze uitgemoord zijn en op dat we het aan onze kinderen mee zouden kunnen geven zodat ze beseffen dat niet alles vanzelfsprekend is in deze wereld.
                  Last edited by The digital hunter; 13 juni 2015, 22:44.
                  Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                  https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concentratiecamp Auschwitz

                    het is ook geen toeristische attractie hè, al maken ze het er wel van.
                    ga er maar vanuit, dat de mensen die daar omgekomen zijn minder vrijheid hadden dan de toeristen nu.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concentratiecamp Auschwitz

                      Ik volg hier even. Wij gaan in augustus naar Krakau, en ook naar Auschwitz. We gaan met het vliegtuig dus dat beperkt sowieso al wat meer.
                      Mijn lowepro rugzak moet ik precies al niet meenemen naar daar...
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concentratiecamp Auschwitz

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lynn85 Bekijk bericht
                        Ik volg hier even. Wij gaan in augustus naar Krakau, en ook naar Auschwitz. We gaan met het vliegtuig dus dat beperkt sowieso al wat meer.
                        Mijn lowepro rugzak moet ik precies al niet meenemen naar daar...
                        Vergeet dit niet in Krakau :








                        Wij zijn er jammer genoeg niet geraakt maar gaan er zeker in de toekomst nog heen.

                        Ik heb ondertussen op mijn flickraccount wat foto geplaatst van Auschwitz en Birkenau

                        Explore Ronald Ceulemans’s 292 photos on Flickr!


                        Het is later wel de bedoeling dat ik ze allemaal nog ga 'bewerken' en omzetten naar z/w maar dan heb je al een gedacht wat je ginder te wachten staat.

                        Groeten.

                        Ronald
                        Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                        https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concentratiecamp Auschwitz

                          Dank je wel Ronald. Ik ga het eens bekijken
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concentratiecamp Auschwitz

                            Ik ben 3 jaar geleden in Auschwitz geweest. Ik heb toen begeleiding van een gids gehad die veel vertelde over het kamp. In de gebouwen heb ik zonder flits gefotografeerd op ISO 1000 / 1250. Dat ging goed. Flitsen zal ook vaak reflecties geven in die kleine ruimtes.

                            Zeer indrukwekkend allemaal...

                            Frans.
                            Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                            Comment

                            Working...
                            X