Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haida 100 series filter systeem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haida 100 series filter systeem.

    Ben de laatste dagen goed aan het rondkijken waar ik dergelijk systeem zou kunnen aankopen.
    Het resultaat van het speurwerk was teleurstellend, geen enkele winkel kon het volledig systeem aanbieden.
    De beste winkel was nog Pro-Photoshop in Duitsland maar daar ontbraken de 52- en de 58mm adapterring en was filterhouder momenteel in hun assortiment.

    Volgens revues zijn de Haida filters 100 x 100 en 100 x 150 zeer goed maar ik ben toch niet van plan om wat ik nodig heb in 3 of 4 verschillende winkels te kopen wegens de verzendingskosten.
    Daarenboven is Pro-Photoshop veruit de goedkoopste van alle winkels die ik gevonden heb, alleen kunnen ze niet alles direct leveren.

    Zou Haida de vraag niet kunnen volgen of zijn ze aan het afbouwen?
    Heeft iemand ervaring met dit systeem en wil hij dat delen op BD?
    Is Pro-Photoshop een betrouwbare winkel?
    Ik hoor het graag.
    Last edited by Red Falcon; 6 juni 2015, 09:31. Reden: teveel foutjes en verbeterd.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Haida 100 series filter systeem.

    Voor de geďnteresseerden:
    In vergelijkende testen komen de Haida filters even goed, zo niet beter, voor de dag dan de Lee filters.
    Wat natuurlijk ook belangrijk is zijn de prijzen. Hieronder vergelijking Lee < > Haida.
    Filterhouder: 89,95 < > 44,90
    ND verloopfilter zachte overgang 0,6: 109,00 < > 94,90
    Big stopper: 129,00 < > 41,97
    Adapterringen 52mm - 58mm - 72mm= 27,92 < > 13,99 (telkens per stuk)

    Lee in totaal= 411,80
    Haida in totaal= 266,67

    Een verschil van maar liefst 145,13 of in onze oude Belgische munt van 5.855 BFr.
    Toch wel de moeite dacht ik.

    Enig nadeel van Haida is dat het nog niet vlot verkrijgbaar is, maar enkele jaren terug was dat ook zo met Lee.
    De filterhouder is compatibel met filters van Lee, Cokin Z en Formatt-Hitech filters (en waarschijnlijk nog andere zolang ze maar 100mm breed zijn).
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Haida 100 series filter systeem.

      Bedankt voor deze info, goed om weten
      Ik vermoed dat Haida het merk was dat ik op Imaging Days gezien had als alternatief voor Lee (ze gingen mij info doorsturen per mail maar die heb ik nooit gezien, en zelf was ik de naam kwijt...).

      Comment


      • #4
        Re: Haida 100 series filter systeem.

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Bedankt voor deze info, goed om weten
        Ik vermoed dat Haida het merk was dat ik op Imaging Days gezien had als alternatief voor Lee (ze gingen mij info doorsturen per mail maar die heb ik nooit gezien, en zelf was ik de naam kwijt...).
        Kijk dat begrijp ik niet helemaal, je brengt iets op de markt die er goed uitziet en die goed verkoopt en dan kunt ge de vraag niet volgen.
        Volgens mij is Haida ergens een heel klein familie bedrijfje.
        Ik wacht de mail af van de Duitse verdeler om iets van hen aan te schaffen.
        Aan het mengen van merken door elkaar doe ik niet mee.
        Eén merk en één systeem, basta.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Haida 100 series filter systeem.

          Ik durf niet zeker zeggen dat zij het waren, maar ik vermoed het wel. Het betrof een filtersysteem voor de 14-24mm (moeilijk geval door de vaste zonnekap en het bolle frontglas. Ik was bij hen gekomen na een gesprek met een Sigma-standhouder, die me adviseerde daar es te gaan zien omdat zij een betaalbaar alternatief boden voor het Lee systeem en filters voor deze lens.

          Omdat men mijn gegevens allemaal mooi noteerde in een lijstje met vragen van andere bezoekers, dacht ik wel de info dra te ontvangen, maar gezien dat nu nog niet gebeurd is vermoed ik dat het nooit gaat zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Haida 100 series filter systeem.

            Als u gaat kijken op hun website dan zie je dat die Duitsers ook verdeler zijn in Europa, ze zijn niet alleen maar van de andere vind ik niks terug.
            Ben al verschillende keren gaan zien op de Haida site zelf en zo te zien zit daar ook geen beweging in.
            Maar bon, voor het einde van de week geen nieuws dan hoeft het voor mij niet meer, dan een tijdje doorsparen en Lee kopen hé.
            Ik laat wel iets weten als er nieuws is uit Duitsland.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Haida 100 series filter systeem.

              en is het 84.5mm systeem geen optie?
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Haida 100 series filter systeem.

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                en is het 84.5mm systeem geen optie?
                Hangt af van de lens, maar ik ben er vrij zeker van dat de 14-24 en vergelijkbare lenzen een aanzienlijk groter frontglas hebben en meer dekking vragen.
                Ook mocht je het systeem op een tele willen gebruiken, zal het wellicht iets groter moeten zijn.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Haida 100 series filter systeem.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Hangt af van de lens, maar ik ben er vrij zeker van dat de 14-24 en vergelijkbare lenzen een aanzienlijk groter frontglas hebben en meer dekking vragen.
                  Ook mocht je het systeem op een tele willen gebruiken, zal het wellicht iets groter moeten zijn.
                  Een P systeem (84.5) op een 14-24 mag je zeker vergeten.
                  Een P kan ik zelfs niet gebruiken op mijn 17-40 op FF.
                  Nee, voor die 14-24 moet je een speciaal systeem kopen bij Lee of Haida.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Haida 100 series filter systeem.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Nee, voor die 14-24 moet je een speciaal systeem kopen bij Lee of Haida.
                    Klopt, het enige nadeel voor die lens (voor de rest super, gaat deze reis voor het eerst mee op FF (ervoor op mijn D5200, maar op FF is het toch nog een enorm verschil).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Haida 100 series filter systeem.

                      84.5mm maakt ook hun systeem op het 100mm formaat
                      zoals de ts beschrijft van z'n haida filters
                      150mm doen ze niet (jammer genoeg)
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Haida 100 series filter systeem.

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        84.5mm maakt ook hun systeem op het 100mm formaat
                        zoals de ts beschrijft van z'n haida filters
                        150mm doen ze niet (jammer genoeg)
                        Ach dat wist ik niet dat die ook een 100 systeem hadden. Een test van 84.5 heb ik nog niet gelezen. Wel is hun 84.5 systeem helemaal niet duur.

                        Maar ik heb juist nieuws gekregen van Haida, uitgezonderd de 52mm ring is alles beschikbaar en dus ga ik dat bestellen se.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Haida 100 series filter systeem.

                          Haida spul deze morgen ontvangen.
                          Alles mooi verpakt en alles best in orde.
                          Moet zeggen dat het 100 systeem wel indrukwekkend is vergeleken met het P systeem van Cokin.
                          Ook het monteren op de lens is een fluitje van een cent.
                          Maar vooral de filters stralen kwaliteit uit.
                          Nu nog één dezer dagen alles gaan uittesten aan de "Port Aventura" tegenover het Zilvermeer in Mol.
                          Als het kan een zonsondergang met mooie wolken.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Haida 100 series filter systeem.

                            Mag ik vragen waar je ze hebt gekocht

                            Comment


                            • #15
                              Re: Haida 100 series filter systeem.

                              Gekocht bij http://www.pro-photoshop.com/
                              In drie dagen waren die bij mij thuis: besteld op 10.06.2015 um 23:19 en maandag om 08h30 afgeleverd.
                              Wel oppassen want de filters zijn niet van plastiek, resin en wat weet ik nog allemaal.
                              Ik ben heel tevreden en de verzendingskosten vallen best mee, te vergelijken met het Bpost tarief. Anderen durven 16,50 ŕ 17,50 portokosten vragen.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X