Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help welke Canon camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help welke Canon camera

    Hallo Bd'ers

    Ik weet niet meer wat kiezen!
    Twijfel tussen de 6d of de 7d mark II
    Ik neem het meest studio en portret opnames en op dat gebied denk ik dan weer de 6D
    Maar de 7D mk II is nieuwer en meer autofocuspunten en scoort toch redelijk goed op hoge iso.

    Hierdoor twijfel ik, wat zouden jullie mij aanraden?
    Video vind ik niet voornaam

    Alvast bedankt
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Re: help welke Canon camera

    6D = poor men FF (doel onbekend)
    7D = speed crop (vogels, sport,...)

    De 5D is best geplaatst voor studio en portret. En prijs is lekker scherp nu.
    Ook de nieuwe 5Ds maar dat is al iets duurder.
    Last edited by xafke; 3 juni 2015, 00:23.

    Comment


    • #3
      Re: help welke Canon camera

      Aangezien je spreekt over studiowerk, zou ik volop voor ff gaan. Dat mag zelfs de 6D zijn. Goede camera voor aanvaardbare prijs. 5D is natuurlijk een trapje hoger, maar de prijs ook. Misschien een 2de hands 5D mark II overwegen ?

      Comment


      • #4
        Re: help welke Canon camera

        Inderdaad, voor studio FF. En waarom niet de 6D? Dat is een dijk van een camera. In de studio geeft een 5D niks voordelen (naar mijn bescheiden mening) want de IQ van 6D en 5D is hetzelfde.
        Dat een 5D meer mogelijkheden biedt is zeker waar, maar dat is dan meer voor candid en sportfotografie, waar de extra scherpstelpunten van de uitgebreidere AF een rol beginnen spelen.
        Het centrale scherpstelpunt van de 6D is trouwens heel erg gevoelig en precies.
        Momenteel is er nog een prijsverschil van € 1200 tussen beide camera's dus dat is wel iets om over na te denken. Daar heb je al een behoorlijk goed objectief voor of wat strobist materiaal.
        Een tweedehands 5D MkII is inderdaad het overwegen waard, is qua IQ even goed als beide nieuwelingen en heeft ongeveer dezelfde AF als de 6D, waar de AF van 6D gevoeliger is bij weinig licht.

        Mijn conclusie (maar ieder het zijne natuurlijk) zou zijn: de 6D.
        Not all who wander are lost ...
        EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

        Comment


        • #5
          Re: help welke Canon camera

          Maar een 7d II heeft meer focuspunten, is het dan niet makkelijker dan iedere keer focus & recompose te doen?
          En een 5D III past niet binnen het budget.

          Is er ook een verschil tussen full frame en crop ivm DOF?
          www.knfotostudio.be

          Comment


          • #6
            Re: help welke Canon camera

            Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
            Maar een 7d II heeft meer focuspunten, is het dan niet makkelijker dan iedere keer focus & recompose te doen?
            En een 5D III past niet binnen het budget.

            Is er ook een verschil tussen full frame en crop ivm DOF?
            Ja dat klopt ook wel, maar als je in de studio zit en je werkt met statief werk je meestal in Live View en dan stel je scherp waar je wil, ongeacht het aantal focuspunten.
            Dan moet je geen recompose doen. Werk je uit de hand dan kan je alle 11 focuspunten van de 6D actief zetten en dan heb je wellicht een AF punt dat in aanmerking komt om mee te werken.
            Het kiezen van je focuspunt is vrij eenvoudig eens je het onder de knie hebt.
            Qua DOF heb je met een FF minder dieptescherpte, dus een meer uitgesproken DOF.

            Los daarvan is de 7D II zeker ook een dijk van een camera, maar die is meer op sport afgestemd naar mijn gevoel.
            Not all who wander are lost ...
            EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

            Comment


            • #7
              Re: help welke Canon camera

              Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
              ...Is er ook een verschil tussen full frame en crop ivm DOF?
              Ja en nee.

              Eigenlijk technisch gezien nee. Er is geen verschil in DOF voor een opname gemaakt van een zekere afstand met de zelfde lens, zelfde diafragma.

              Waarom dan ja?
              In de praktijk ga je iets anders werken met een crop dan met een FF.

              Uitleg:
              Omdat je bij een crop eigenlijk een stuk rand van de foto mist. Dus ga je ook anders kadreren (hierdoor ga je dichter bij je model staan met een FF en dus ook een kleiner DOF krijgen voor de zelfde beeldvulling en verder staan met een crop wat dan weer een ruimer DOF meebrengt)

              Het missen van die rand creeerd ook een soort "vergrotings effect" op crop. Maar eigenlijk is dat ook onzin. Je mist nog altijd een stuk rand bij crop waardoor de opnameoppervlakte kleiner wordt dus zal bij het afdrukken met een zelfde aantal pixels, een crop als het ware inzoomen op je onderwerp maar eigenlijk ben je hem groter aan het afdrukken in verhouding tot een FF vanwaar het vergrotings effect.

              Maar technisch is er geen verschil in DOF. Zelfde lens zal op een crop gewoon een stuk beeld naast de sensor projecteren die je niet meehebt in je opname.

              Comment

              Working...
              X