Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

    Hallo,
    In september begin ik aan een opleiding digitale fotografie. Omdat ik geen ervaring in wat zo een camera precies moet hebben / welke merken goed zijn / voor en nadelen ... kom ik hier wat raad vragen , want ik moet nog een toestel aanschaffen .

    Ik had zelf al een beetje rondgekeken en de volgende types zouden in aanmerking kunnen komen qua prijs :
    Nikon D3200
    Sony SLT-A58
    Canon Eos 100 D / 700 D
    Sony Alpha SLT-A58
    Nikon D5200
    Nikon D3300
    Pentax K-50
    Nikon 3200
    Nikon D5100
    Pentax K-51

    Wat denken jullie van deze toestellen?
    Zijn er toestellen bij die ik beter niet kan kopen?
    Merken die ik beter niet kan kopen? Of net wel?

  • #2
    Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

    Feitelijk foutief uitgangspunt om eerst te kijken naar een body...

    Bekijk eerst eens wat ze bij de opleiding aan objectieven aanraden, dan wel naar welke jouw voorkeur gaat. Ga dan op zoek bij de merken en maak selectie, dan heb je een setje objectieven en hoogst waarschijnlijk weet je dan ook bij welk merk(en) body je uitkomt.

    Hoogstwaarschijnlijk vallen Sony en Pentax dan al af en wordt het een twee strijd tussen Canon en Nikon, waarbij zo te zien je voorkeur uitgaat naar Nikon

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Feitelijk foutief uitgangspunt om eerst te kijken naar een body...

      Bekijk eerst eens wat ze bij de opleiding aan objectieven aanraden, dan wel naar welke jouw voorkeur gaat. Ga dan op zoek bij de merken en maak selectie, dan heb je een setje objectieven en hoogst waarschijnlijk weet je dan ook bij welk merk(en) body je uitkomt.

      Hoogstwaarschijnlijk vallen Sony en Pentax dan al af en wordt het een twee strijd tussen Canon en Nikon, waarbij zo te zien je voorkeur uitgaat naar Nikon
      Ik second deze mening. Wacht af tot je het programma kent of vraag wat de opdrachten zijn dit jaar als je niet wil wachten.
      Of vraag het aan één van de huidige leerlingen.
      yMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

        Ik zou het lijstje langer maken en er ook wat systeemcamera's à la Fuji X-E2 aan toevoegen. In de prijsklasse van de DSLRs waar je naar kijkt, zal je met zo'n toestel dezelfde kwaliteit halen en tegelijk een compacter toestel in handen hebben. Dat betekent dat je het makkelijker meeneemt en dat je dus meer foto's kunt maken.

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

          Misschien de eerste les afwachten, zal mss daarin ook een suggestie komen (ook ivm mss een systeemcamera ipv spiegelreflex).
          De eerste les wordt toch nog niet verwacht dat je al een camera mee hebt denk ik, en anders gewoon van iemand lenen?

          Als je toch verder wil met fotografie zou ik qua nikon dan toch de 3000's overslaan en eerder naar 5000's of 7000's kijken.

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Misschien de eerste les afwachten, zal mss daarin ook een suggestie komen (ook ivm mss een systeemcamera ipv spiegelreflex).
            De eerste les wordt toch nog niet verwacht dat je al een camera mee hebt denk ik, en anders gewoon van iemand lenen?

            Als je toch verder wil met fotografie zou ik qua nikon dan toch de 3000's overslaan en eerder naar 5000's of 7000's kijken.
            dat is volgens mij het beste advies wat je kan krijgen.
            Ik sta zelf aan de andere zijde, ik geef les fotografie, en het je kan soms beter met een goede compact beginnen dan met een reflex binnen datzelfde budget. Zeker voor de eerste module(s) kan je daar mee overweg, en in die eerste module leer je zoveel bij over camera's en lenzen dat je na die 5 maanden met veel beter kennis van zaken alsnog een reflex kan kopen. De meeste camera's die je opsomt worden ook verkocht met een kit-lens, dat zijn de goedkoopste lenzen in het gamma, en dikwijls van minderwaardige kwaliteit. Beter kan je een body kopen en daarbij een 35 mm vast objectief.
            Maar wachten tot de eerste les kan zeker geen kwaad.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

              Wel, eigenlijk wou ik te wachten tot de eerste les om een nieuw toestel te kopen. Maar ik heb bij mijn inschrijving gevraagd of ik al eentje kon kopen of ik beter kon wachten ... En daar zeiden ze dat ik al mocht kopen, geen probleem zeiden ze, alleen moet het een spiegelreflexcamera zijn. Daarom dat ik wel al eentje wou kopen, dan kan ik tijdens de zomer al eens wat proberen en het toestel bekjiken :-).

              Nu heb ik een Olympus SP-800UZ, geen slecht toestel, maar aangezien ik vooral foto's neem van mensen (en kindjes die niet zo goed stil kunnen blijven zitten), zijn er dikwijls slechte foto's bij.

              En qua merk voor het nieuwe toestel heb ik niet echt een voorkeur, heb gewoon deze toestellen omgesomd aangezien deze binnen mijn budget vielen..

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                indien je een volledige opleiding digitale fotografie zult volgen en alle aspecten zult moeten leren,
                dan zou ik direct met een geavanceerd toestel beginnen, hiermee kan je op net dezelfde manier de eerste stappen zetten in de fotografie,
                en het zal niet lang duren eer je de gemakken en bredere inzetbaarheid zult gebruiken en nuttig vinden...
                een lagere instap zal u binnen een jaar dan wss toch tot upgrade leiden.

                bv: nikon d7100
                canon 70d
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                  Overweeg de canon 70d icm de 18-135mm. Dit is een heel goede combinatie om mee van start te gaan. Dit is al een toestel voor de gevorderde gebruiker, dus wat je met je opleiding toch wenst te worden, en deze lens presteerd heel goed op dit toestel, en een bereik waarmee je eigenlijk alle kanten uitkan. Ik heb zelf deze combinatie gehad voor omschakeling naar ff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                    dat is volgens mij het beste advies wat je kan krijgen.
                    Ik sta zelf aan de andere zijde, ik geef les fotografie, en het je kan soms beter met een goede compact beginnen dan met een reflex binnen datzelfde budget. Zeker voor de eerste module(s) kan je daar mee overweg, en in die eerste module leer je zoveel bij over camera's en lenzen dat je na die 5 maanden met veel beter kennis van zaken alsnog een reflex kan kopen. De meeste camera's die je opsomt worden ook verkocht met een kit-lens, dat zijn de goedkoopste lenzen in het gamma, en dikwijls van minderwaardige kwaliteit. Beter kan je een body kopen en daarbij een 35 mm vast objectief.
                    Maar wachten tot de eerste les kan zeker geen kwaad.
                    Tegenwoordig zijn de kit-lenzen juist heel goed.
                    Door de vrij eenvoudige constructie zijn ze nog eens goedkoop ook.
                    Maar een Prime kopen zoals een 35 mm is natuurlijk geen slecht idee... zo leer je omgaan met dat specifiek brandpunt..

                    Voor de rest volg ik je mening om met een compact camera te beginnen... het kan altijd zijn dat de persoon in kwestie achteraf na de eerste module... fotografie toch maar niks vind en dan is het zonde dat je zoveel geld gegeven hebt aan een toestel.
                    Maar na die foto-ervaring met die compact hoeft dit ook niet persé een DSLR te zijn.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                      Merci alvast voor de reacties.

                      Nu heb ik daarnet ergens een toestel in de promotie zien staan: Canon Eos 1200D.
                      Zit ze ook bij: lenzen 18-55 mm en 75-300 mm ; tas ; statief ; sd kaart.
                      Wat vinden jullie van dit toestel ?
                      Iemand ervaring mee?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                        Ik zou eerder gaan voor de 100D. Heeft betere specificaties dan de 1200D. 4fps tov 3fps, snellere AF, digic5 tov digic4, betere AF tijdens filmen, touch screen, grotere buffer. Ikzelf heb de 100D besteld ter aanvulling van mijn 6D.

                        De 100D is de kleinste dslr die je kan krijgen momenteel.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                          Waar wil je de foto-les gaan volgen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kelly1 Bekijk bericht
                          Merci alvast voor de reacties.

                          Nu heb ik daarnet ergens een toestel in de promotie zien staan: Canon Eos 1200D.
                          Zit ze ook bij: lenzen 18-55 mm en 75-300 mm ; tas ; statief ; sd kaart.
                          Wat vinden jullie van dit toestel ?
                          Iemand ervaring mee?
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                            en als je nu eens zou starten met een tweedehandse voor een paar honderd euro dan kan je later nog bekijken wat je definitief wil hebben.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                              CVO in heist op den berg

                              Comment

                              Working...
                              X