Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

    Beste,

    Ik ben pas sinds een week in het bezit van een D3300 met 35MM 1.8F lens.
    Aan de hand van een cursus wat geexperimenteerd met diafragma en sluitertijd en dergelijke.
    Nu, wat ik in de cursus geleerd heb, is best te werken met 1 scherpstel (focus) punt.

    Ok, maar waarop moet ik scherpstellen als ik alles scherp wil of zo groot mogelijke scherpte diepte? Zowel de voorgrond als de achtergrond. Stel dus dat ik een diafragma instel van f11 of groter.
    Waar moet ik mijn focuspunt dan op scherpstellen?

  • #2
    Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

    googel eens hyperfocale afstand, daar zul je het antwoord vinden :-)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

      Thx, ik begrijp nu wat dit punt is. Maar hoe kan je daar op scherp stellen in de praktijk?
      Stel dat mijn hyperfocale afstand 0.6 meter is? Op dat punt staat er toch niks voor mijn lens? Kweet niet goed hoe ik het moet uitdrukken.
      Maar scherpstellen op iets van 0.6 meter van mij lens? Op 0.6 meter voor mijn lens is toch enkel lucht?

      Comment


      • #4
        Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

        idd of gras ofzo, 2 voorbeelden:

        1: uit de hand focus je naar de grond op bv. 1.5meter, je schakeld de autofocus uit (of werkt op af-s) ,herkadreren en foto nemen

        2: vanop statief werken met liveview (handig want dan is de spiegel sowieso al opgeklapt) en manuele scherpstelling, je zoomt in (desnoods op 100%), op bv 1.3meter afstand en stelt nauwkeurig handmatig scherp, daarna neem je de foto
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

          Het is de afstand tussen de lens en de grond (denkbare aslijn) die telt? Dus stel, ik hou mijn toestel 100% horizontaal op 1,5 van een muur.
          Ik stel scherp met AF-S op die muur? Ik hou mijn ontspannerknop half in, en dan herwaardeer ik en schiet dan de foto? Zoiets?

          Comment


          • #6
            Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

            Oorspronkelijk geplaatst door bapetc Bekijk bericht
            Het is de afstand tussen de lens en de grond (denkbare aslijn) die telt? Dus stel, ik hou mijn toestel 100% horizontaal op 1,5 van een muur.
            Ik stel scherp met AF-S op die muur? Ik hou mijn ontspannerknop half in, en dan herwaardeer ik en schiet dan de foto? Zoiets?
            volgens mij 2 opties: of je stelt idd eerst scherp op een voorwerp op die afstand met de autofocus en maakt dan compositie, of je gebruikt je aanduiding op je lens (manueel focussen)

            Comment


            • #7
              Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

              Misschien een stomme vraag dan, waarom staat er oneindig op de focusring op een lens?

              Comment


              • #8
                Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

                Oorspronkelijk geplaatst door bapetc Bekijk bericht
                Misschien een stomme vraag dan, waarom staat er oneindig op de focusring op een lens?
                Ik zou het in elk geval niet gebruiken voor manueel scherpstellen. De hyperfocaalafstand gebruiken met enige veiligheidsmarge zal het beste resultaat geven.
                Bij een kort brandpunt zal er niet zoveel verschil zijn tussen 5 meter en oneindig. Bij een tele ligt dat dan weer anders. Men zegt ook dat de afstandsschaal en de oneindig-markering kleine verschillen kunnen vertonen afhankelijk van atmosferische omstandigheden (je kan bv. voorbij oneindig draaien...), dus lijkt het mij eerder een ruwe benadering en visuele indicatie van de focusafstand.

                Mijn manier is trouwens gewoon AF op een contrastrijk punt dat zeker voorbij de hyperfocaalafstand ligt. Als je echt alles van voor tot achter maximaal scherp wil, dan heb je een tilt/shift lens nodig. Klein diafragma speelt dan ook maar een beperkte rol meer.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

                  Bedankt voor de tips. Wat is ook lees is dat de scherpte diepte op 1/3 vóór tot 2/3 na het scherpstelpunt.
                  Dus zegt men, voor landschapsfotografie scherpstellen op 2/3 afstand tussen de fotograaf en oneindig? Maar wat bedoelen ze daarmee?
                  Deel je je scherm op in 3 delen zoals bij een compositie en neem je een scherpstelpunt op de 2/3 lijn of wat bedoelen ze er juist mee?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

                    Da 1/3 voor en 2/3 na je scherpstelpunt klopt niet helemaal.
                    Dat is het geval als je dichtbij werkt zeg maar en vooral goed zichtbaar op groot diafragma. Dat noemen ze de DOF.

                    Bij landschappen (waar ik maar beperkte expertise heb trouwens) is het iets anders.
                    Daar is het vooral doel alles scherp te hebben of toch zoveel mogelijk.

                    En daar komt die hyperfocaal als begrip binnen.

                    Wat is hyperfocaal?

                    Hyperfocaal is het nemen van een punt waarvan je weet dat alles achter dat punt aanvaardbaar scherp is.
                    En een zeker bereik VOOR het punt ook aanvaardbaar scherp is.

                    Er is wel degelijk een stuk van je bereik dat NIET scherp zal zijn. Namelijk tussen je lens en pakweg de slordige eerste meters of om exact te zijn de helft van tussen je lens en hyperfocaal punt.

                    Om hyperfocaal goed in te zetten moet je een ballans zoeken tussen een goed gekozen diafragma (meestal klein maar niet TE klein) en een scherpstelpunt.

                    In de praktijk zal men voor een ruim landschap ergens rond pakweg 50 meter een scherpstelpunt nemen en dan diagfragma instellen op F16 +-
                    Dan is alles scherp van 50 / 2 tot oneindig.

                    Maar er spelen nog ander factoren mee in dit spel zoals je lenskwaliteit, diafragma, maar ook ander vreemde fenomenen die een absolute scherpte tegen houden. (bv hete dagen).
                    Het hyperfocaal punt kan je uitrekenen voor een gegeven lens met een formule. Daar bestaan apps voor.

                    Ik spreek vanuit een beperkte ervaring in dit thema maar wou even in mensentaal het begrip hyperfocaal uitleggen.
                    Mischien pikt iemands het op die het technisch wat beter kan uitleggen dan ik ;-)
                    Last edited by xafke; 2 juni 2015, 23:47.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

                      Dof= depth of field oftewel scherptediepte

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focuspunt voor landschapsfoto of heel grote scherptediepte

                        Bekijk volgende link eens

                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                        Comment

                        Working...
                        X