Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

    Hallo allemaal !

    Ik bewerk mijn foto's in Lightroom 5 en publiceer ze daarna naar Facebook.

    Als ik de foto's via Facebook op mijn iPhone 6 terug bekijk, zien ze er veel donkerder uit dan op de computer...
    Is dit normaal of kan ik eventueel een instelling veranderen?

    Met vriendelijke groet,

    Brigitta

  • #2
    Re: Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

    Misschien moet je de helderheid van je iPhone verhogen (of die van je computer verlagen? Vaak staan computers veel te licht afgesteld)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

      Met de nieuwste LED backlight technologie voor PC en TV schermen merk ik dat veel schermen VEEEEEEEEEEL te hard staan. Ook veel te zware kleurverzadiging.

      Wat je kan doen:

      Oplossing simpel: scherm van je pc een behoorlijk stuk minder fel zetten.

      Oplossing beter: je scherm kalibreren.

      Oplossing best: een goed scherm kopen en kalibreren. Als het dan niet goed weergegeven wordt dan is er een probleem met het toestel (telefoon, smarttv, ander pc, ...)

      Comment


      • #4
        Re: Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

        Ik kan de oplossingen van xafke beamen.

        Alleen het vinden van een goed scherm is toch een akelig topic.

        Welk is nu het beste scherm voor een amateur? goed en betaalbaar. ik zie het bos niet meer van de bomen.

        alvast bedankt voor eventuele tips .

        Rexy
        Gino
        Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

        Comment


        • #5
          Re: Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

          Inderdaad dat is de vraag wat wil je er als amateur aan kwijt. Of wat is de best kwaliteitsverhouding.

          Ik ben na lang beraad tot de conclusie gekomen dat een degelijk IPS scherm (al vanaf 160 € te krijgen) voldoet, maar je moet het scherm calibreren.
          Zelf heb ik en LG IPS237 (al zo'n 2 jaar), wat een 23/24" inch scherm is met een resolutie van 1920x1080. Bij vele 27" inch schermen heb je dezelfde resolutie. Al heb je natuurlijk al hogere resoluties tegenwoordig.
          Out-of-the box geen slecht scherm. Na calibratie met een spyder-pro is dit kwa kleurechtheid behoorlijk goed. (En er zijn 2 zulke schermen verbonden met mij pc).

          Vandaag nog afdrukken afgehaald (waar ik de volledig flow met afdruk profielen, ... gevolgd heb), en die kleuren zaten heel heel dicht bij wat ik zie op scherm.


          Natuurlijk zal een monitor van 600 € of ééntje van 1000 € , betere kwaliteit hebben. Alleen je budget moet het ook toelaten.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag: Waarom zijn mijn foto's donkerder op mobiel dan op de computer ?

            Een parameter die veel vergeten wordt is de lichtopbrengst van je scherm. Hier ga je snel een verschil zien tssn een duur en goedkoop scherm.
            Bij normaal omgevingslicht kalibreer je je scherm ergens rond de 180 à 200 cd/m² Indien je scherm een maximale lichtopbrengst heeft van 250 cd/m² dan mag je verwachten dat je na 2 à 3 jaar je scherm niet meer deftig gekalibreerd krijgt op 200cd/m² zowel de fl als led backlights verzwakken door het gebruik.

            Een andere belangrijke parameter is de inkijkhoek. IPS en aanverwanten scoren hier het best, TL is te vermijden. Qua contrast resolutie scoren de IPS panels met led backlight meestal erg goed. Over led backlight gesproken, ook hier vind je verschillende systemen. De kostprijs van een scherm hangt hier ook sterk van af. De goedkope schermen hebben één led in iedere hoek, de duurdere variant heeft een ledbalk onder en/of bovenaan. Beide systemen gebruiken lichtgeleiders om het achtergrondlicht evenredig te verdelen. De top heeft een led array die mee gaat met wat er op het scherm verschijnt en zo perfect zwart kan weergeven. Vind je zelden en kom je er eentje tegen is die onbetaalbaar

            We kijken uit naar de oled schermen een veel belovende technologie waar de oleds voor de weergave zorgen, hoge contrast resolutie en 180° kijkhoek flinterdun omdat je geen backlight meer hebt. (De oleds geven zelf licht.)
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment

            Working...
            X