Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 - SB800 - Invulflits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 - SB800 - Invulflits?

    Hallo,

    Als 'k dit in 't verkeerde forum plaats, verplaats dit dan aub..

    Ik ben momenteel meer en meer bezig met modelfotografie.
    Daarvoor maak ik in open lucht graag gebruik van een invulflits.
    Sinds kort gebruik ik hiervoor de SB-800.

    Nu heb ik enkele vraagje hierover:

    - Ik gebruik momenteel meestal de TTL modus (zonder ook de achtergrond correct te belichten), welke modus moet ik gebruiken voor 't beste resultaat te behalen?

    - Gebruik ik de diffusor, geen diffusor of het witte plaatje? enz...
    - Als ik een negatieve EV waarde instel ter compensatie, doe ik dit dan op de D70 OF op de SB-800? (beiden zijn mogelijk)
    - Moet de Zoom in of uitgeschakeld staan? (in de settings vd sb-800)

    Ik behaal behoorlijke resultaten momenteel, maar 'k zou hier toch graag wat meer over leren en het flitsen meer beheersen.
    Is er iemand die me hierin wat raad kan geven of zen ervaringen wil delen?

    Alvast héél erg bedankt,

    Stijn
    My Portfolio (like!)
    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

  • #2
    TTL BL : enkel onderwerp goed belicht
    TTL: alles goed belicht

    dat witte plaatje schijnt vooral om de ogen beter te belichten als je onrechtstreeks belicht

    de rest ken ik ook ni zo goed
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Beste ssimons,

      Even dit doornemen. Zeer interessant. Gaat over andere SB-flashes, maar ook toepasbaar op de recentere SB600 en 800.
      http://www.moose395.net/howto/flash.html

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        - TTL BL wijst op "i-TTL uitgebalanceerde invulflits" in de i-TTL modus. D.w.z. de modus van Cameras compatibel met CLS.
        De flitssterkte wordt automatisch aangepast om een evenwichtige belichting van hoofdonderwerp en achtergrond te verkrijgen.
        - Als je de nadruk wil leggen op het hoofdonderwerp(= correcte belichting van het hoofdonderwerp, ongeacht de helderheid van de achtergrond)) moet je dus in TTL-Modus werken.

        Vb. Als je in i-TTL werkt en je wil de achtergrond (ambient light) onderbelichten met 1 volledige stop(in het geval dat de camera in Aperture priority is gezet en metering in Matrix), dan moet je 1 volledige stop belichting in min zetten op de body. Dit onderbelicht dus het omgevingslicht met 1 stop maar tevens onderbelicht het de flash met 1 stop(onthoudt, je bent in i-TTL waarbij de camera volledige controle heeft over de flash). Dus je moet dan de flash met 1 stop overbelichten. De flash wordt dan de hoofdbelichter met geen compensatie.

        Groetjes,
        Pol.

        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Pol 'k ga die post nog een paar keer lezen, maar maakt toch al wat duidelijk voor me!
          Bedankt!!!
          My Portfolio (like!)
          Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

          Comment

          Working...
          X