Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk statief ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk statief ...

    Hoikes allemaal .... vind het enorm fascinerend om long exposure te doen he ... heb een statief een sirius statief maar die voldoet bijlang na niet naar mijn wensen ... omdat het wanneer er een beetje wind is (nogal veel wind) het statief ietwat staat te trillen en bijna al mijn fotos wazig , schemerig .. dus maw mislukt zijn ... :-( ... vandaar mijn vraag welk is volgens jullie wel een degelijk en redelijk statief die aan mijn wensen zou voldoen ..

    dus het moet een degelijk (niet licht ) met statiefknop (ballhead) snelkoppelingsplaatje heb ik niet nodig daar het stante pede aan mijn draagriem bevestigt is ..

    dus kan er me iemand helpen die heel tevreden is over zijn statief ... zo ja welk merk waar te halen of te verkrigen ...

    prijs mag tussen de 300 en 500 desnoods 600 euro bedragen .. denk wel dat je daarvoor wel al een degelijk statief hebt ?


    dank voor de info ...
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

  • #2
    Re: welk statief ...

    welke wensen??
    welk - snelkoppelingsplaatje - systeem??

    Let wel dat elk statief in min of meerdere mate instabiel is in de omstandigheden waarin je fotografeert.

    Ga gewoon eens bij een goede fotovakhandel aan of maak een afspraak - fotokonijnenberg - en leg daar uit wat je zoekt.... uiteraard wel zelf eerst beetje onderzoek doen naar - dan kan je het een beetje sturen -.

    Comment


    • #3
      Re: welk statief ...

      Ik zou gewoon eens beginnen lezen in het grote statieventopic. http://forum.belgiumdigital.com/f36/het-grote-statieven-statiefkoppen-topic-399613.html

      Comment


      • #4
        Re: welk statief ...

        De meeste statieven kan je verzwaren door er gewicht onder te hangen, op die manier wordt de boel wat stabieler als er wind is.
        Maar als er echt veel wind is, dan geeft dat ook geen garantie op superscherpe beelden (hoe langer de lens, hoe meer kans op bewegingsonscherpte).
        Als het niet regent, en als de zon niet op het frontelement schijnt kan je eventueel de zonnekap weglaten, want die vangt ook nog redelijk veel wind (bovendien zit die aan het uiteinde van de lens, dat is een hefboom om de boel in beweging te krijgen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: welk statief ...

          Moeilijk om uit de zovele statieven ene aan te duiden die aan alle wensen voldoet, er zijn er te veel om op te noemen.

          Zelf werk ik met de Manfrotto 055XPROB en voor long exposure wat ik ook veel doe is die best goed voor mij. Er gaan wel andere betere zijn maar keuze genoeg.

          Ik kan je wel enkele tips geven als je met een statief op het strand te werk gaat. Druk hem stevig vast in het zand en in het natte zand bij laag water druk er op uitoefenen want als
          hij niet ver genoeg in de grond zit wordt hij anders door het gewicht in de natte grond gezogen. Dit gaat wel langzaam zonder dat je het merkt maar met een lange sluitertijd is een paar mm
          al genoeg om beweging in de opname te hebben.

          Wat ik ook gebruik bij (veel) wind is een stevige paraplu. Die hou je tegen de wind in om camera en statief uit de wind te houden. Na het instellen van de camera kan je dit goed doen met de afstandsbediening
          en heb je geen trilling op de camera. Eens de opname gemaakt paraplu dicht en steek je deze tussen je rug en rugzak. zo heb je terug je handen vrij voor een volgende opname in te stellen.

          Hou ook rekening met het gewicht van een statief. De mijne is al 2,5 kg zonder balhoofd en dit is zwaar genoeg om mee te dragen op het strand.

          Gr, Daniel.

          Comment


          • #6
            Re: welk statief ...

            thanks aan allen voor de info .. en felix69 ik had ook zo"n statief he en heb hem verkocht omdat ie wat te log was ... dat was vooraleer ik begonnen ben met long exposure , nu zie ik er ook het nut ervan is om geen lichte statief te nemen ..... een redelijk, degelijk, statief is zeker een must ... thanks
            [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

            Comment


            • #7
              Re: welk statief ...

              ik heb ook een 'logge' manfrotto, heeft inderdaad zijn nut. Type kan ik thuis es opzoeken.
              Last edited by Stefan_C; 1 juni 2015, 13:24.

              Comment


              • #8
                Re: welk statief ...

                Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                Ik zou gewoon eens beginnen lezen in het grote statieventopic. http://forum.belgiumdigital.com/f36/het-grote-statieven-statiefkoppen-topic-399613.html
                Beste tip die je TS kunt geven!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: welk statief ...

                  Statief: kies resoluut voor carbon, aluminium is nooit trillingsvrij en enkel zwaarder.
                  Houten statieven zijn eigenlijk de beste, maar vrij lomp en minder geschikt om mee rond te trekken.
                  Benro en Siriu zijn zeer goede alternatieven voor het dure Gitzo.
                  Hoe minder beensegmenten, hoe stabieler. Maximum 4 dus, 3 is uiteraard nog beter.
                  Uitschuifbare middenkolom vermijden, dit geeft terug aanleiding tot trillingen.

                  Balhoofd; een goed balhoofd kost al snel 300 euro en meer: Markins, Arca-Swiss Z1 P, Really Right Stuff, Kirk.
                  Prijsbewust zijn de zwaardere balhoofden van Benro ook nog vrij goed.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk statief ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Statief: kies resoluut voor carbon, aluminium is nooit trillingsvrij en enkel zwaarder.
                    Houten statieven zijn eigenlijk de beste, maar vrij lomp en minder geschikt om mee rond te trekken.
                    Benro en Siriu zijn zeer goede alternatieven voor het dure Gitzo.
                    Hoe minder beensegmenten, hoe stabieler. Maximum 4 dus, 3 is uiteraard nog beter.
                    Uitschuifbare middenkolom vermijden, dit geeft terug aanleiding tot trillingen.

                    Balhoofd; een goed balhoofd kost al snel 300 euro en meer: Markins, Arca-Swiss Z1 P, Really Right Stuff, Kirk.
                    Prijsbewust zijn de zwaardere balhoofden van Benro ook nog vrij goed.
                    Zelf gebruik ik al jaren een carbon Gitzo ( vrij zwaar type die ik ook gebruik met m'n 500 prime ) , zeer tevreden van trouwens. Really Right Stuff heeft sinds kort ook statieven in carbon : http://www.reallyrightstuff.com/Shop...Fiber-Tripods/ , echter deze zijn zoals de meeste RRS producten echt wel zeer duur , ik heb ruim 10 jaar geleden ofzo een balhoofd rechtstreeks bij RSS in de VS aangeschaft en ik moet wel zeggen dat dit nog steeds zoals nieuw is, het is dus zeer goed materiaal daar niet van, alleen zijn de prijzen tegenwoordig wel zeer hoog...
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment

                    Working...
                    X