Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tomado rekjes herschilderen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tomado rekjes herschilderen.

    Wie heeft er hier ervaring mee??
    Heb er eentje afgeschuurd,geschilderd met trimax ferracolor,eerste laag,maar mij lijkt dat de verf schift.http://i1229.photobucket.com/albums/...ro2/tomado.jpg
    Dit komt waarschijnlijk niet goed.
    Volgens de verkoper,prof. bezig en geen lul,was dit de oplossing.Maar hoeveel mensen krijgt hij over de vloer die tomadorekjes herschilderen?Ligt misschien ergens aan de metaalsamenstelling of zoiets??
    Wie heeft hier ervaring mee?,en heeft eventuele goede tips.Wie kent er verder ook eventueel de originele RAL-kleuren??

  • #2
    Re: Tomado rekjes herschilderen.

    Geen idee, maar dat rekje is nu wel serieus in waarde gedaald.

    Comment


    • #3
      Re: Tomado rekjes herschilderen.

      Verschillende soorten verf op elkaar kunnen voor zo'n probleem zorgen (dat is een scheikundige reactie, als ze in een garage een oude auto overschilderen dan kan dat ook gebeuren).
      Als dat gebeurt dan zal alle verf er af moeten, en moet je met een verse grondlaag beginnen.

      Er bestaat ook een soort "tussenlaag" waardoor je wel zonder problemen een andere soort lak op de oude laag kan zetten, maar hoe dat spul heet, dat weet ik niet (elk carrosseriebedrijf zal je dat wel kunnen vertellen).
      Het probleem is dan dat het dan wel heel wat geld kost om die rekjes in de gewenste kleur te krijgen als je eerst nog zo'n laag moet aanbrengen...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Tomado rekjes herschilderen.

        Geen primer gebruikt?

        Comment


        • #5
          Re: Tomado rekjes herschilderen.

          Dat was met dat soort verf blijkbaar niet nodig.Maar was ook mijn eerste gedacht.
          Misschien die eerste laag egaliseren en gebruiken als primer ?
          Ik heb hier enkele andere plankjes nog liggen,die er veel minder erg aan toe zijn,maar denk toch eerst afscheuren,primer en dan schilderen.Dit was een testcase.
          Ik ben dus geen pro-schilder,vandaar na deze vraag.
          Interactie met onderliggende verf??Juist op de plaatsen waar er meest probleem is,was er eigelijk alleen maar metaal.

          Comment


          • #6
            Re: Tomado rekjes herschilderen.

            Schilderen zonder primer = prutsen.
            Schilderen met 7 merken door elkaar = prutsen.
            Maak voor jezelf uit waar het fout is gegaan.

            Oplossing: alles er af en opnieuw met de juiste materialen.

            PS: ook opletten welke verdunners je gebruikt want dat kan ook wel eens slecht aflopen indien de verf er niet voor geschikt is.
            Zoals Bart al zei: het is puur chemie waar je mee bezig bent.

            Comment


            • #7
              Re: Tomado rekjes herschilderen.

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              .
              Interactie met onderliggende verf??Juist op de plaatsen waar er meest probleem is,was er eigelijk alleen maar metaal.
              is toch logisch?
              De vorige verf was soort van primer, waar je op het blote materiaal dus interactie krijgt met het metaal en de porositeit/structuur.
              Om het mooi te laten worden ga je sowieso meerdere lagen moeten aanbrengen. 3 lagen is aangewezen.

              Comment


              • #8
                Re: Tomado rekjes herschilderen.

                Vervolg:
                Alles afgeschuurd tot op metaal.Ontvet met cellulosethinner.Geschilderd met Levis-metaal primer.
                Resultaat:zelfde geribbeld aspect als voordien met Trimax.cfr. vroegere link.Voor de kustbewoners:geribbeld hard zand.
                Magneet kleeft op het bord,dus geen non-ferrometaal,veronderstel ik.
                Wat nu?? terug wat effen maken,tweede laag primer erop of is er een andere oplossing???

                Comment


                • #9
                  Re: Tomado rekjes herschilderen.

                  Misschien een stomme vraag, maar wordt die verf erop geschilderd of word die gespoten?
                  Zo te zien lijkt mij de verf te dik opgebracht (sinaasappelschil).
                  Beter twee of drie lagen verdunde verf opbrengen. Na het uitharden tussen de lagen door lichtjes schuren en entstoffen.
                  Cellulosethinner is niet op alles een ontvetter hoor, kijk eens in het HG sortiment.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tomado rekjes herschilderen.

                    Hoe ik het zou aanpakken: rubber handschoenen (zonder silicone !) dragen - opnieuw alle lak eraf halen tot bloot metaal, ontvetten met ammoniakoplossing, afdrogen en helemaal laten drogen, ontvetten met thinner, laten drogen.
                    Twee dunne lagen zink spray (bvb van Motip) erop als primer.
                    Daarna de lak erop, bij voorkeur spuitlak op kleur gemaakt, bijvoorbeeld in een auto-parts zaak.

                    Ik heb dit procédé reeds meermaals toegepast op fietsen e.d. met succes.

                    Als ze je écht dierbaar zijn: laten zandstralen en lakken bij een carrossier.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tomado rekjes herschilderen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                      Hoe ik het zou aanpakken: rubber handschoenen (zonder silicone !) dragen - opnieuw alle lak eraf halen tot bloot metaal, ontvetten met ammoniakoplossing, afdrogen en helemaal laten drogen, ontvetten met thinner, laten drogen.
                      Twee dunne lagen zink spray (bvb van Motip) erop als primer.
                      Daarna de lak erop, bij voorkeur spuitlak op kleur gemaakt, bijvoorbeeld in een auto-parts zaak.

                      Ik heb dit procédé reeds meermaals toegepast op fietsen e.d. met succes.

                      Als ze je écht dierbaar zijn: laten zandstralen en lakken bij een carrossier.
                      Ik ken die rekjes niet maar als je laat behandelen zoals u beschrijft denk ik dat TS er veel goedkoper zal vanaf komen met nieuwe te kopen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tomado rekjes herschilderen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        <knip>....
                        Wie kent er verder ook eventueel de originele RAL-kleuren??
                        http://www.tomado.nl/boekenrek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tomado rekjes herschilderen.

                          is het soms een Aluminium rekje..?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tomado rekjes herschilderen.

                            Bouk,

                            Het rek wordt geleverd met witte stalen planken die, indien gewenst, eenvoudig in de orginele RAL-kleuren te spuiten zijn.
                            Als het in alu zou zijn gemaakt heeft dit een speciale primer nodig?
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tomado rekjes herschilderen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Bouk,



                              Als het in alu zou zijn gemaakt heeft dit een speciale primer nodig?
                              alu is niet magnetisch

                              Comment

                              Working...
                              X