Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huislening als zelfstandige

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huislening als zelfstandige

    Goede morgen iedereen,

    Ik heb een huislening via ING, en ik stop binnen een dikke maand als loontrekkende om als zelfstandige in hoofdberoep te worden.
    Moet ik mijn bank verwittigen hierover, of is het genoeg als ik gewoon mijn maandelijkse betalingen voortzetten als vroeger?
    Zou dit als een verandering van het contract beschouwt worden, en dat ze voor extra zekerheid vragen?

    Bedankt

    / Matz

  • #2
    Re: Huislening als zelfstandige

    Stel de vraag eens aan uw bank.
    Misschien staat er in je contract dat je loon bij hen moet toekomen.

    Grote problemen verwacht ik pas als je betalingen te laat komen.

    Comment


    • #3
      Re: Huislening als zelfstandige

      Hangt er ook van af hoe je dat zelfstandige ziet hé, BVBA of alleenstaande zelfstandige enz.
      de vóór en nadelen zal je wel kennen denk ik.

      Comment


      • #4
        Re: Huislening als zelfstandige

        Naar de lening toe zie ik geen verandering.
        Jij bent de eigenaar van de woning, de lening staat op jouw naam of op jouw en je partner.
        Het maakt niet uit vanwaar je je inkomen haalt zolang je die maar aflost.
        De bank heeft daar eigenlijk geen zaken mee zolang het niet uit criminele activiteit voortkomt.
        Zo kan de bank u ook nooit verplichten loon te storten op een specifieke rekening.
        Sterker nog: Je bent beter af met prive geldzaken bij een ander bank te doen dan deze die gekoppeld is aan uw beroepsactiviteit.

        Er is wel een fiscaal aspect aan het zelfstandig worden betreffende de woning.
        Je kan nu een deel van de woning inbrengen voor het deel met betrekking tot uw activiteit bv 30% beroepsactiviteit.
        Zo kan je kosten die er uit voortvloeien in je belastingen inbrengen (verwarming, elektriek,...) maar het moet wel aansluiten bij je beroepsactiviteit.
        Bv: beroep consultant: dan kan je bv een ruimte als bureel inrichten en die zo ook inbrengen.

        Maar er zijn zoveel mogelijkheden dat je best bij een boekhouder langs gaat om jouw specifieke situatie te onderzoeken wat fiscaal mogelijk is want die dingen kunnen behoorlijk complex zijn.
        Ik zou adviseren van eens bij de bank langs te gaan (zal niet veel opleveren denk ik) maar zeker ook eens luisteren bij een boekhouder (want die zal je toch nog nodig hebben)

        Comment

        Working...
        X