Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wereldreis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wereldreis

    Hallo iedereen,
    Ondertussen heb ik al meerdere topics gestart met vragen over objectieven en andere. Maar nu wil ik even alles op een rijtje hebben .
    Ik en mijn vrouw gaan volgend jaar op wereldreis voor 11 maanden.
    Dus wil ik dat mijn fotomateriaal licht en efficiënt is. Zodat ik gemakkelijk alle situaties aankan, maar toch nog mooie foto's maak.
    Een wereldreis betekend dus dat ik waarschijnlijk bijna alle soorten fotografische uitdagingen zal tegenkomen. Mijn grote passie gaat wel uit naar natuur/dieren/landschappen/soms ook macro.
    Wij reizen ook met een rugzak en dus moet de camera gemakkelijk te gebruiken zijn en snel/veilig weg te stoppen zijn. Ik wil alles wat handig houden.
    momenteel heb ik dus een:
    Nikon D7100
    Tamron 16-300mm
    Nikon 50mm f/1.4
    Olympus TG-4 (nog aan te kopen voor onderwaterfotografie)
    Ik dacht aan een 5tal 32GB memory kaartjes
    Reislaptop (nog aan te kopen, maar ik denk al te weten welke)
    een goedkoop statief (licht en klein, bruikbaar voor landschap, maar als ik uitzoom valt die om...)
    Ik heb een camera rugzak, zeer handig nu, maar ik vrees wat onhandig om daarnaast een grote rugzak te gebruiken.
    Nu heb ik wel nog wat vraagjes...
    1. Zou ik die 50mm meebrengen? die neemt prachtige foto's, maar ik vrees dat die meer een last zal worden. In welke situaties zou ik deze echt niet mogen missen in de natuur (soms steden)?
    2.Ik dacht voor een gorillapod aan te kopen, maar ik vrees dat ik ontevreden zal zijn omdat ik die niet zo lang kan maken. Maar ik ben bang dat mijn goedkoop statiefje het zal begeven, wat zou een goed, niet al te duur alternatief zijn? of aanraders?
    3. Wat zou een goede manier zijn voor rap gebruiken/opbergen van mijn camera? bestaat er een mogelijkheid om deze in mijn grote rugzak veilig op te bergen? (aparte zakjes om aan te hangen, in te steken, geen idee...)

    Landen die wij bezoeken (graag tips hiervoor ):
    Canada in de winter (tips voor sneeuw landschappen)
    USA in alle seizoenen zeg maar (West-kust van San Diego tot Vancouver Canada, tot Yellowstone NP tot de Grand Canyon) (tips voor grote en uitgebreide landschappen)
    Galapagos (de dieren, stranden)
    Equador (bossen, dieren)
    Peru (Machu Pichu)
    Easter Island (De standbeelden)
    Pacific Islands (stranden en palmbomen)
    Nieuw-Zeeland (landschappen, mistige landschappen)
    Australië (Woestijn, Great Barrier reef)
    India (drukte, mensen, maar ook natuur)
    Seychellen (standen, palmbomen, genieten, duiken)

    Veel vragen, ik weet het, ze moeten natuurlijk niet allemaal beantwoord worden, ik weet al van veel dingen info en tips, maar alles is welkom. echte ervaringen zijn goud.
    Andere hulp die we zoeken is:
    Slaapplaatsen (als je iemand kent in die plaatsen, het zou ons zeer goed doen daar te mogen overnachten, we leven van dag op dag!)
    Autoverhuur (als je tips hebt hiervoor, alles is welkom, dit in canada, USA, Nieuw-Zeeland en Australië)

    Wij zullen ook een blog bijhouden, waar jullie onze reis kunnen volgen op de voet.

    Bedankt op voorhand !
    Timothy
    Last edited by Timothy91; 27 mei 2015, 18:33.

  • #2
    Re: Wereldreis

    Hallo,

    Denk ook zeker aan een (kleine) backup camera ... Ik heb die al een paar keer nodig gehad ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Wereldreis

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Hallo,

      Denk ook zeker aan een (kleine) backup camera ... Ik heb die al een paar keer nodig gehad ...

      Jaja
      Bedankt voor de tip!
      Ik zal hiervoor de onderwatercamera gebruiken, en eventueel dan iets ter plaatse regelen of iets laten opsturen als ik terug een reflex wil.

      Comment


      • #4
        Re: Wereldreis

        1. Zou ik die 50mm meebrengen?
        Ik zou bijna alleen met die lens een wereldreis durven beginnen, zonder die andere.
        Maar ik begrijp dat je vooral dieren in beeld wil brengen, en dan is 50mm uiteraard niet voldoende.
        Maar een lichtgevoelige lens is erg bruikbaar in de ochtenden en avonden of binnen in gebouwen.
        Kortom alle situaties met minder licht. En vaak levert dit de mooiste beelden op !
        Het is (in verschillende opzichten) ook een zeer goede portret lens (denk aan India).
        En aangezien het een kleine lens is, zal hij niet in de weg zitten als je je 16-300 op hebt zitten.

        3. Wat zou een goede manier zijn voor rap gebruiken/opbergen van mijn camera?
        Uit ervaring weet ik dat een grote/stijve/zware camera rugtas op je buik niet makkelijk loopt in combinatie met een grote backpack op je rug.
        Een gewoon klein/soepel/licht rugzakje werkt veel beter. Met slechts één body en 2 lenzen is dat best te doen. Gewoon los er in steken, eventueel een etui (of washandje) rond de lens. Je mag er van uit gaan dat na 11 maanden reizen op deze manier, je body er gehavend zal uit zien. Maar je moet beseffen dat een camera nu eenmaal een gebruiksvoorwerp is en dat een paar uiterlijke krasjes geen effect hebben op je foto's.
        De camera op je buik heeft als voordeel dat je er steeds snel bij kan en dat hij veiliger is tegen diefstal of beschadigingen.
        Die kleine rugzak heb je hoe dan ook nodig voor andere dingen.
        Kostbare dingen steek je trouwens nooit in je backpack !

        Landen die wij bezoeken (graag tips hiervoor )
        Ik bezocht 4 landen uit jouw lijstje. Maar aangezien ik geen gegevens bij hou van mijn reizen, en sommige gedateerd zijn, zal je meer hebben aan een recente Lonely Planet dan aan mij. Ik reis ook van dag tot dag en zie ter plekke vaak hoe ik mijn reis organiseer.
        Leuke anekdote: Ik boekte ooit een vlucht naar San Jose in Costa Rica en kwam met mijn zomerkleren hartje winter terecht in San Jose in Californië.
        Oeps ... foutje tijdens het boeken. En dat merkte ik pas bij aankomst!
        Dus gewoon een auto gehuurd, een Lonely Planet gekocht, wat warme kleding, en zonder enige voorbereiding door 4 staten gaan touren.
        Om maar te zeggen dat je je niet al te veel zorgen moet maken over hoe de dingen lopen ...

        Comment


        • #5
          Re: Wereldreis

          Hey Timothy,

          Wij hebben een tijdje terug 12 maanden lang de wereld rondgereisd.... en mijn set up heb ik héél eenvoudig gehouden (gelukkig maar)
          Nikon D90
          Sigma 18-200
          Gorillapod
          reislaptopje (backup foto's 1)
          externe hd (backup foto's 2)

          1. Zou ik die 50mm meebrengen?
          Nee, Je zal meer rust vinden in de eenvoud. Je zal het zeer snel beu worden om telkens die volledige rugzak mee te sleuren en met een all round lens heb je wat van alles.

          2.Ik dacht voor een gorillapod
          DOEN! wij hebben hier super veel plezier van gehad. Je kan inderdaad een volledig statief meesleuren maar was ik content met mijn klein zakje als ik al die mensen zag sleuren met hun grote rugzak.

          3. Wat zou een goede manier zijn voor rap gebruiken/opbergen van mijn camera? bestaat er een mogelijkheid om deze in mijn grote rugzak veilig op te bergen? (aparte zakjes om aan te hangen, in te steken, geen idee...)
          Wij hebben dit opgelost door veel gebruik te maken van de zonnekap en de camera gewoon weg te steken. Wij hebben ook ongeloofelijk veel deugd gehad van een aantal klimmers musketon! deze dingen hebben wij voor alles gebruikt (even op een bankje zitten om te genieten --> met reismusketon onze rugzak aan het bankje bevestigen, camera aan musketon hangen, .....)

          ik zou nog wel even kunnen doorgaan maar dit beantwoord zowat de vragen je die stelde.

          groeten,
          Koen

          Comment


          • #6
            Re: Wereldreis

            Ja, die 16-300 lens omvat al heel wat natuurlijk. An sich heb je die 50mm niet meer nodig.

            Al pakt een 50mm niet gek veel plaats om extra mee te nemen...
            Weet niet of je voorzetfilters meeneemt? Als je die natuurlijk hebt van een bepaalde diameter die niet op je 16-300 passen maar wel op je 50mm, dan zal die 50mm mee moeten

            Qua statief neem ik altijd een mini tafelstatief mee:

            Zeer stabiel, kan een reflex met redelijke lens dragen. Pakt totaal geen plaats en weegt niet veel.
            Goed alternatief tov een groot statief om mee te zeulen. Echter... altijd vanop grond of andere hogere steunpunten foto's maken.

            Praktisch vraagje aan de reizigers, aangezien ik het zelf ook ooit droom te doen:
            Wat doen jullie intussen met de brievenbus? Wordt die een jaar lang door iemand anders leeggemaakt?
            En de facturen die intussen binnenkomen? Ik neem aan dat iemand anders je woning intussen inneemt en alles regelt.

            Comment


            • #7
              Re: Wereldreis

              Bij dergelijke reis is bagage en gewicht van essentieel belang.
              Ik heb ook al 4 landen bereist van je lijstje en zolang je een wagen kan huren (meest aangewezen zijn USA, Canada, Australië en N-Zeeland), dan is de omvang van je bagage van iets minder belang.
              In landen zoals India en Peru ligt openbaar vervoer meer voor de hand en moet de bagage tot een minimum worden herleid.
              Een statief zou ik al zeker NIET meeslepen, de ergernis zal groter zijn dan de geringe meerwaarde. Met een D7100 kan je al redelijk hoog gaan in de ISO-waarden en de paar keren dat zelfs die niet volstaan, kan een muurtje of een ander obstakel een zeer soliede ondersteuning bieden. Een scheve horizon is overigens nadien gemakkelijk softwarematig bij te werken. Ik weet overigens niet of die Tamron over stabilisatie beschikt.
              Inzake lenzen zou ik twijfelen om nog een ultra breedhoek mee te nemen in plaats van een 50 mm (al is die ook nuttig). In sommige gevallen kom je altijd die mm's te kort als het echt breed moet gaan.
              Voor als je een echte fotozak niet ziet zitten, dan kan je nog altijd een paar lenstasjes kopen om dit in je dagrugzak te stoppen. Lowe Pro verkoopt ook rugtassen die voor de helft uit fotogerief bestaan en de andere helft uit dagdagelijkse zaken.
              Mijn auto's huur ik altijd via Auto Europe: www.autoeurope.be. Dit is een broker die verschillende tarieven naast elkaar vergelijkt. Lage prijzen en nog nooit geen problemen mee gehad.
              Wereldreizigers (en reisverslagen) kan je ontmoeten via de VZW Wegwijzer .
              Last edited by Leopard; 29 mei 2015, 14:01.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Wereldreis

                ik ga regelmatig hiken en gebruik

                een toploader
                6d 16-35 ik trek landschap
                surei lichtste statief 700gr. ik trek graag long exposure. moet je af en toe wel ingraven om stabiel te houden.
                4 batterijen
                veel sd kaartjes, kan je tegenwoordig goedkoper kopen. en heb ook een wd pasport gekocht, handig om te saven (heeft batterij en sdcard ingang en weegt 230gr)
                filters.
                3,5kg
                de toploader is handig, alleen in afdalingen soms niet, omdat je niet goed ziet waar je loopt.
                als je geen long exposures doet, zou ik geen statief meenemen.
                een laptop weegt. maar in jullie geval wel handig als je een jaar reist. ma ik neem dat in geen geval mee.

                succes en veel plezier

                groeten zebraaa

                Comment


                • #9
                  Re: Wereldreis

                  Bedankt iedereen voor de tips, ik heb al een stuk bijgeleerd en vele tips hier zijn goud.
                  Ik denk de 50mm mee te nemen, inderdaad licht en neemt niet veel plaats, ook als mijn tamron het zou begeven kan ik deze gebruiken als vervanging.
                  Ik heb idd ook gedacht voor een extra groothoek (tokina 11-16 ofzo), maar ik zal het houden met mijn tamron.
                  Ik wil mijn statief gebruiken voornamelijk voor landschappen of in de avond, Ik denk dat de mijne niet zo groot is.
                  Deze zomer ga ik even in Finland een trektochtje doen, en daar zal ik even testen of die veel plaats inneemt of niet.

                  Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Praktisch vraagje aan de reizigers, aangezien ik het zelf ook ooit droom te doen:
                  Wat doen jullie intussen met de brievenbus? Wordt die een jaar lang door iemand anders leeggemaakt?
                  En de facturen die intussen binnenkomen? Ik neem aan dat iemand anders je woning intussen inneemt en alles regelt.
                  Ik heb het geluk dat ik mijn huurcontract kan opzeggen. Adres staat dan even bij de ouders .

                  Comment

                  Working...
                  X