Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

    Hallo,
    Ik wil me al een tijdje 'smijten' als beginnend hobbyfotograaf, ik heb tijdens mijn opleiding fotografielessen gehad dus ik ken de basis, maar het zit intussen al ver :-)

    Wat zou ik willen fotograferen: portretfoto's (zoontje, familiegelegenheden), landschappen van reizen, af en toe een bloempje :-) vrij standaard denk ik, geen specifieke voorkeuren.
    Budget (alles inclusief): ongeveer 1400-1500 euro (= grote maximum).

    Ik heb geen voorkeur qua merk, maar ik had mijn oog aanvankelijk laten vallen op de nieuwe Canon 760D of Nikon D5500, een beetje gaan lezen en dan toch besloten dat die nieuwe modellen vrij overpriced zijn tov hun voorgangers. Voor dat geld krijg je ook een Nikon D7100, daar heb ik wat verder naar gekeken en proberen combineren met lenzen, maar dan kom je voor twee lenzen in mijn budget al snel bij kitlenzen uit. Dan las ik dat je misschien wat meer investeert in kwaliteitsvollere lenzen met een body met minder settings, dus eventueel een Nikon D5300? Ik zou wel graag het echte manuele fotograferen onder de knie krijgen, dus dat LCD-schermpje bovenop de D7100 en 760D stond me wel aan. Bij Canon heb ik nog niet echt verder gekeken naar alternatieven voor die nieuwe modellen, maar zoals ik al zei: geen voorkeur hier.

    Voor de D7100 had ik de volgende lenzen in gedachten: de Nikon 18-55mm (kitlens) en de Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6G, kwestie van het hele 'spectrum' te hebben. Toch zou ik graag een portretlens met vast brandpunt hebben, maar die past er niet meer bij :-)

    Voor de D5300 dacht ik eventueel hieraan: Nikon AF-S DX 18-140mm F/3.5-5.6 (omdat ik niet echt de nood zie om tot 200mm te gaan) en nog een portretlens Nikon AF-S 50mm F/1.8G, maar 50mm is vaak al te dichtbij in sommige (feest)situaties? Een betaalbare 85mm als alternatief heb ik (nog) niet echt gevonden, dus tips zijn welkom!

    Dus tips voor kwaliteitsvolle (en betaalbare binnen mijn budget) lenzen zijn zeer welkom; ook advies voor welke aanpak ik het best kies: ofwel beginnen met een meer geavanceerde body, ofwel de kwaliteitsvollere lenzen.

    De D7100 met de 18-140mm lens kan natuurlijk ook, en dan zou ik kunnen wachten met de portretlens...

    Alvast heel erg bedankt!

  • #2
    Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

    Een D7100 met een 18-140mm erbij en dan een 2.8 60mm voor macro en portret?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

      Dat zou het ideale scenario zijn, maar valt helaas buiten het budget :-) of waar kijken jullie voor prijsreferentie? Ik had momenteel ca. 850 euro gezien voor D7100, 540 voor de 18-140mm en ik zie net een 60mm lens aan 500 euro. Dat lijken me overal de prijzen te zijn, of niet?
      Tips over een (fotografie)winkel waar ik deze toestellen kan bekijken en uitproberen, ook welkom! Mijn vader heeft de Nikon D5300 dus die 'ken' ik al een beetje.

      Comment


      • #4
        Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

        Bij Grobet kun je dit alles bekijken vasthouden en info vragen...al vind ik de Nikkor 85mm f1.8 de beste portretlens!!

        grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

          Eén tip.
          Investeer ook eens in wat opzoeking over Fuji X materiaal, en laat u zoals velen overtuigen dat er een wereld buiten Nikon en Canon bestaat.
          Als ik hoor dat het over familiefoto's gaat, dus draagbaarheid is belangrijk.
          Het lenzenaanbod van Fuji is intussen bij wijlen fenomenaal goed. En qua bodies, voor elk wat wils, zie ook nieuw toestel: http://www.shoot.be/art/162517/fujif...lt-x-t10-voor/
          Ik kom van fullframe 6D en heb de stap gewaagd door eerst een spotgoedkope x-M1 te kopen (300 euro inclusief kitlens).
          Dat is een technische downgrade, zeker en vast, maar ik stel vast dat er niets is wat ik mis voor "mijn soort" fotografie, op het fotograferen op + ISO 25.600 iso na.
          In ruil kreeg ik betaalbaarheid, compactheid (complete set mét lenzen die meegaat in de handbagage) en wreed veel goesting om het toestel vast te pakken en te fotograferen.
          Last edited by JuLi; 25 mei 2015, 13:03.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

          Comment


          • #6
            Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

            +1 voor mij!
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

              Bedankt voor het advies al! Ik wil zeker verder kijken dan enkel Canon/Nikon hoor. Enkele concrete tips van toestel?
              En van de toestellen die ik al vernoemd heb, eerder voor D5300 of D7100 gaan? Dus eerder investeren in body of lenzen? Da's voor mij momenteel de belangrijkste vraag, dan kijk ik verder :-) dank je!

              Comment


              • #8
                Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                De Nikon D7100 met 18-140mm moet toch wel rond de 1000 euro te vinden zijn.
                Inderdaad is de Nikon G 1.8 85mm een uitstekende portretlens, maar op DX sensor wat aan de lange kant.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                  d7100 is hier voor mij een no-brainer indien je voor nikon gaat, énkel als je pérsé een kantelbaar scherm hoeft,
                  deze met de 18-140 of 16-85 (16 of 18mm is een écht groot verschil)
                  en qua prime is een sigma 30mm 1.4 ART het beste om ook zo allround mogelijk in te zetten op een crop-camera,
                  tenzij het écht een portretlens hoeft te zijn, dan 50mm 1.8 of 1.4, beuden binnen budget

                  dit zou binnen je vooropgestelde budget liggen en vanuit mijn standpunt beste prijs-prestatie-kwaliteit
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                    Met het budget dat je voor ogen hebt zou ik echt de x-T10 afwachten. In het andere geval een x-E2. Wil je een kantelbaar scherm en kan je een zoeker missen (ik vrees dat niet het geval zal zijn), dan is een x-M1 een goedkope instap.

                    Met lenzen is het tegenwoordig druk kiezen bij Fuji, zowel in zooms als primes.

                    In het geval van de x-T10 kan je naast de meegeleverde 16-55 - die het feitelijk zeer goed doet - nog vanalles gaan zetten. Zie mijn handtekening, maar weet dat ik voor compactheid / prijs ben gegaan. Ik hoor ook veel bof met de 18-135mm.

                    Als je dit bekijkt http://www.fujifilm.com/products/dig..._lens/roadmap/ dan weet je dat ze serieus bezig zijn.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                      Hoi,

                      ik vind dat je die eerste ervaringen het best op kunt doen met een spiegelreflex, zoals een Canon of Nikon (maar Sony en Pentax zijn er ook nog...).
                      Ik heb mijn verkleining van mijn fotomateriaal reeds achter de rug, van een grotere spiegelreflex + lenzen naar een kleinere en veel lichtere systeemcamera combo.
                      Van 'n FF camera naar 'n systeemcamera en na bijna 3 jaar weer terug naar het groot...
                      ik liep met m'n systeemcamera én het testen van (bijna) alle andere té veel tegen de nadelen daarvan aan.
                      De AF kan retesnel zijn... maar zodra die niet accuraat genoeg is, heb je d'r niets aan.
                      Zodra het onderwerp een sneller bewegend iets is, ging het bij mij mis. Nu weer nagenoeg alles raak...
                      Een kantelbaar schermpje vind ík een must (fotograferen aan de grond of boven de mensen door), Nikon heeft die nog niet zo veel (dom, dom, dom).
                      Je keuze voor iets van Canon of Nikon is op zich niet slecht.
                      Zou je onverhoopt toch naar een ander merk willen verkassen, dan liggen deze spullen goed in de handel.

                      Adrie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        d7100 is hier voor mij een no-brainer indien je voor nikon gaat, énkel als je pérsé een kantelbaar scherm hoeft,
                        deze met de 18-140 of 16-85 (16 of 18mm is een écht groot verschil)
                        en qua prime is een sigma 30mm 1.4 ART het beste om ook zo allround mogelijk in te zetten op een crop-camera,
                        tenzij het écht een portretlens hoeft te zijn, dan 50mm 1.8 of 1.4, beuden binnen budget

                        dit zou binnen je vooropgestelde budget liggen en vanuit mijn standpunt beste prijs-prestatie-kwaliteit
                        Hier volg ik Bulke41. Ik heb onlangs de overstap naar Nikon gemaakt met een D7100 (terwijl ik eerst een D5200 in gedachten had) met een 16-85mm objectief,
                        deze combo heb je tegenwoordig voor rond de 1400 eur. Als je nog 190 eur extra veil hebt kan je er nog een 35 of 50mm prime bij aanschaffen.
                        De keuze voor de D7100 over de D5(2-3-5)00 werd bepaald door oa. grotere zoeker, gebruiksvriendelijkheid met extra knoppen en betere weersbestendigheid.
                        Als je écht vast zit aan je budget dan zou ik bv toch voor de D5200 gaan, dan heb je nog een paar 100 euro extra over voor glas.
                        Groothoek primeert voor mij over tele, vandaar de 16-85 ipv 18-140. Op basis van online reviews en voorbeeldfoto's vond ik ook de 16-85 optisch beter.
                        Edit: voorzie ook een kleinigheid voor hoogwaardige UV filters.
                        Last edited by Razzmatazz; 26 mei 2015, 07:51.
                        Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                        Canon G7X Mark II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                          Canon 70D + 18-135 stm : 1200 € + 50 mm. 1.8 stm 135 € , dat is samen 1335 euro . Ah, en momenteel gratis Wacom tablet + 1 vol jaar Adobe CC.

                          Canon 760D + 18-55 stm + 55-250 stm (in set nu 1098) + 50 mm 1.8 stm 135, dat is samen 1233 euro. (of moest je willen 200 euro bijleggen en de 85 mm. 1.8 nemen ipv. de 50 mm., maar op een crop eigenlijk niet nodig voor portretlens)
                          Last edited by Empe; 26 mei 2015, 10:43.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies eerste camera & lenzen (evt. Nikon)

                            ik heb vorig jaar een Nikon d5200 gekocht met bulklenzen (18-105 en 55-300)en nadien een 35mm f/1.8 bij gekocht. Zelfs met het basispakket geraak je al heel ver vind ik. De 85mm vind ik een schitterende lens maar idd voor een crop is een 50 mm toch geschikter voor portret en bovendien heel wat betaalbaarder. een extra groothoek (10-20) is uiterst prettig voor landschap maar hangt ook weer een prijskaartje aan helaas. ik wil ondertussen een stapje vooruit zetten naar de d7200 of d610 maar eerlijk gezegd vind ik de d5200 nog steeds een heel aantrekkelijk (prijs-kwaliteit) toestel!
                            NIKON D750, Samyang 14 f2.8, Sigma 15-30 f3.5-4.5, nikkor 24-70 f2.8, nikkor 24-120 f4, sigma ART 50 f1.4, tamron 70-200 f2.8, D3200 met tamron 16-300 f3.5-6.3, SB910

                            Comment

                            Working...
                            X