Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bosmaaier valt stil

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bosmaaier valt stil

    Ik heb een Honda bosmaaier die draait op gewone benzine.
    Opstarten is géén probleem maar bij het maaien zelf valt hij stil bij 'volle gas".
    Ik kan het voorkomen door gas terug te nemen wanneer ik voel dat hij gaat stilvallen. Dan lukt het weer even om te maaien met volle gas gedurende een 10 tal seconden en dan weerom neiging tot stilvallen en zo voort.
    Dat is niet makkelijk en bovendien schiet het maaien er niet erg mee op.

    Ik maakte de bougie al proper, de luchtfilter is ook proper.
    Iemand een idee?

  • #2
    Re: bosmaaier valt stil

    Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
    Ik heb een Honda bosmaaier die draait op gewone benzine.
    Bedoel je 2 takt ?

    Comment


    • #3
      Re: bosmaaier valt stil

      Zal hoogstwaarschijnlijk 2tact zijn, nog nooit een bosmaaier 4tact gezien.
      Hopelijk heeft TS daar geen benzine zonder smeermiddel in gedaan,
      best is Aspen 2tact gebruiken ipv. benzine Aspen is een gas derivaat dat niet onderhevig is aan veroudering zoals gewone benzine.

      Comment


      • #4
        Re: bosmaaier valt stil

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        ..............................
        Hopelijk heeft TS daar geen benzine zonder smeermiddel in gedaan,
        ...........................
        Dat is een mogelijkheid.
        Het kan ook dat er te veel olie bijgemengd is zodat de uitlaatpoort aangekoold is en verstropt geraakt.
        Last edited by Skitch; 23 mei 2015, 19:09.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: bosmaaier valt stil

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Zal hoogstwaarschijnlijk 2tact zijn, nog nooit een bosmaaier 4tact gezien.
          Ik ook niet, maar blijkbaar heeft Honda 4tact bosmaaiers die op gewone benzine draaien

          Comment


          • #6
            Re: bosmaaier valt stil

            Het gaat over deze en jawel hoor, die draait op gewone benzine : https://www.gebruikershandleiding.co...ng-373431.html

            Ik heb een Stihl gehad en daar moest je inderdaad je mengsel benzine-olie zelf aanmaken. Hier niet dus bij Honda.

            Comment


            • #7
              Re: bosmaaier valt stil

              Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
              Ik maakte de bougie al proper, de luchtfilter is ook proper.
              Iemand een idee?
              Een motor heeft brandstof, lucht en 'n vonk nodig.
              Als de motor start, heb je al ontsteking.
              Lucht heb je zoveel je wilt, haal de filter voorlopig gewoon uit.
              Dan moet je voldoende toevoer hebben aan brandstof.
              Ik weet niet welk type carburator erin zit (meestal membraan).
              Maar die kan wel vast zitten of de leidingen misschien wat verstopt.

              Er scheelt imo iets aan onvoldoende toevoer en brandstof verhouding bij vollast.
              Welke kleur heeft je bougie achter 'n tijdje draaien bij hogere toeren?

              Comment


              • #8
                Re: bosmaaier valt stil

                Dit fenomeen kan ook komen van te veel brandstof.
                Zit er een chokeklep op die dicht zit?

                Comment


                • #9
                  Re: bosmaaier valt stil

                  Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                  Ik weet niet welk type carburator erin zit (meestal membraan).
                  Maar die kan wel vast zitten of de leidingen misschien wat verstopt.

                  Er scheelt imo iets aan onvoldoende toevoer en brandstof verhouding bij vollast.
                  Welke kleur heeft je bougie achter 'n tijdje draaien bij hogere toeren?
                  Een buurman raadde me aan om de carburator uit te blazen maar hoe moet dat? Hoge druk, zei hij..
                  De kleur van de bougie? Dat moet ik eens testen. Heb daar eerlijk gezegd niet aan gedacht (ken bijna niets van motoren etc)
                  Je denkt aan onvoldoende benzinetoevoer. Kan het dan zijn dat hij terug aanslaat wanneer ik de gashendel los? Is het dan niet eerder een teveel aan brandstof? Nogmaals, ik ben een leek.

                  @Tommie: de chokeklep zit niet vast. Die gebruik ik enkel bij het koud starten en zet hem uit wanneer die draait.

                  Al bedankt voor de tips.

                  Comment


                  • #10
                    Re: bosmaaier valt stil

                    Om te weten of die teveel of te weinig benzine krijgt, moet je de bougie uitdraaien.( na draaien op vollast en bedrijfstemp.)
                    Aan de hand van de kleur of staat, kan je onmiddellijk beoordelen.
                    Is die wit heb je een te arm mengsel.
                    Is die zwart en/of nat, olie heb je teveel benzine of olieverbruik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bosmaaier valt stil

                      Ik had iets dergelijks met een kettingzaag: Verloor alle kracht als ik gas gaf, en viel stil.
                      De hersteller heeft dan de "crépine" ken het woord niet in het Nederlands maar is een soort filtertje dat in de benzinetank zit in de vorm van een cylinder/ kan er uit gevist worden met een ijzeren draadje, maar moet toch vervangen worden (kan niet gereinigd worden).Kost maar een tiental €. Komt door de bio in de benzine volgens de hersteller.
                      Snel naar winkel en laten vervangen, zou ik zeggen

                      Comment


                      • #12
                        Re: bosmaaier valt stil

                        Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                        Het gaat over deze en jawel hoor, die draait op gewone benzine : https://www.gebruikershandleiding.co...ng-373431.html

                        Ik heb een Stihl gehad en daar moest je inderdaad je mengsel benzine-olie zelf aanmaken. Hier niet dus bij Honda.
                        Inderdaad een 4tact kopklepper.
                        Toch geen oude benzine ?
                        Ik zou je toch aanraden 4tact Aspen te gebruiken, is stukken beter dan benzine, verouderd omzeggens niet, vervuilt veel minder en ook minder ongezond.
                        Als ik het goed voor heb is het in Nederland voor tuinbouwers reeds verboden om met benzine te werken.

                        99% schonere benzine die je makkelijker dan ooit tankt in je machines. Ontdek hoe makkelijk Aspen benzine is!
                        Last edited by Guest42; 23 mei 2015, 22:02.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bosmaaier valt stil

                          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                          Om te weten of die teveel of te weinig benzine krijgt, moet je de bougie uitdraaien.( na draaien op vollast en bedrijfstemp.)
                          Aan de hand van de kleur of staat, kan je onmiddellijk beoordelen.
                          Is die wit heb je een te arm mengsel.
                          Is die zwart en/of nat, olie heb je teveel benzine of olieverbruik.
                          Ik vraag mij af hoe ze dat doen om een viertaktmotor die je in alle richtingen gebruikt te smeren zonder dat je vloeistofslagen krijgt in het carter, als die motor met de zuigers naar beneden wordt gebruikt, tenzij het oliecarter apart is zoals bij sommige vliegtuigmotoren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bosmaaier valt stil

                            Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                            Ik had iets dergelijks met een kettingzaag: Verloor alle kracht als ik gas gaf, en viel stil.
                            De hersteller heeft dan de "crépine" ken het woord niet in het Nederlands maar is een soort filtertje dat in de benzinetank zit in de vorm van een cylinder/ kan er uit gevist worden met een ijzeren draadje, maar moet toch vervangen worden (kan niet gereinigd worden).Kost maar een tiental €. Komt door de bio in de benzine volgens de hersteller.
                            Snel naar winkel en laten vervangen, zou ik zeggen
                            Dat filtertje dient voor het vuil tegen te houden.
                            Maar dat heeft ook een 2de functie.
                            In de tank is dat filtertje, wat een zeker gewicht heeft, met een darm verbonden.
                            Dit zorgt ervoor dat je in alle richtingen moet kunnen werken en door het gewicht steeds benzine op de bodem kunt aanzuigen.
                            Met de jaren kan dat verduren en dan: je zuigt lucht of het ligt los in de tank.
                            Je machine valt dus stil met half volle tank als je begint vanaf als je ze bv 90 gr draait.

                            Bij de bosmaaier hier vermeldt zal je dat niet vinden.
                            Een bosmaaier, in tegestelling met een kettingzaag, wordt trouwens bijna altijd rechtop gebruikt.
                            Smering gebeurd met dry-sump smering bij motoren die kantelen.
                            Carburatie zijn meestal membraan type of "de vliegtuig carburator", die ook op zijn kop moet kunnen werken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: bosmaaier valt stil

                              Ik startte wél met een tank die nog deels gevuld was met oude benzine (van voor de winter) maar heb hem bijgevuld met 'nieuwe'. De huidige tank zit vol met nieuwe benzine.
                              Vorig jaar ging alles vlot, misschien dan toch door de oude benzine maar zou dat dan nu niet moeten verbeteren nu er verse benzine in zit?

                              De test met de bougie zal ik morgen eens uitproberen.

                              De kwestie van de crepine zal ik ook eens bekijken en ik zal me 4tact Aspen aanschaffen.

                              Comment

                              Working...
                              X