Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

    Ik ben een gebruiker van PS Elements voor alle bewerkingen vanuit RAW en verdere basisbewerkingen (ben geen topper maar kan wel vrij veel bewerkingen met masks, filters,... ook dankzij zelfstudie).

    Ik las vandaag in shoot over een programma voor noise reduction, waar ook Lightroom in vermeld werd. Daarom stelde ik me de vraag of LR (ken ik totaal nog niet als gebruiker) daarvoor een interessante aanvulling zou zijn. Ik gebruik vooral de camera raw voor de noise te reduceren. Ik heb er meestal niet echt last van, maar van bepaalde dansvoorstellingen heb ik door het weinige licht om de shuttertijd toch hoog genoeg te houden naar 6400 gegaan, waar ruis toch een factor wordt. Enige ervaringen met beiden en is LR ergens opmerkelijk interessanter daarvoor? Het programma van in de Shoot was een 50 euro, vrij veel voor iets wat enkel noise reduction doet. Misschien gaat de demoversie me wel wat duidelijker maken maar ik denk niet dat ik dat geld er voor over heb tenzij het enorm veel scheelt.

    Anders nog bedenkingen waarom ik wel een LR als aanvulling zou kunnen gebruiken? Database interesseert me niet, ttz: ik gebruik al iPhoto daarvoor.

  • #2
    Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

    Dan heb je LR niet nodig maar wel een goed ruis-programma. Je gebruikt Iphoto, dus Mac, dus kan je gaan kijken bij MacPhun naar Noiseless. http://macphun.com

    Ik moet zeggen dat de resultaten beter zijn dan de Nik suite (die anders wel de moeite is voor Silver Efex en Viveza), en het is imo best betaalbaar.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

      Een alternatief is er eentje uit de Topaz Labs: Topaz Denoise. Maar (even gaan kijken bij MacPhun Noiseless) wel duurder!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

        noiseless is degene die in Shoot staat. Wat me doet twijfelen is de prijs, wat prijzig is tenzij het echt de moeite is. Vandaar de overweging, ik hoor vaak dat velen eerder LR gebruiken dan PS voor eerder corrigerende dan manipulerende bewerkingen gebruiken, vandaar dacht ik dat deze misschien meer toegespitst was daarin. In dat geval zou ik met iets meer spenderen een programma hebben dat meer dan noise reduction doet. Hoewel ik niet weet of het de meerwaarde is tov de PSE die ik ondertussen wel al vrij goed ken.

        Demoversie van noiseless net gedownload, nu even evalueren of het de moeite is.

        Comment


        • #5
          Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

          is photoshop elements niet sterk in ruireductie toch?
          lightroom is iets wat gestart is als raw ontwikkelaar, maar is al veel meer geworden dan dat,
          en is voor mij een perfecte start van al mijn afbeeldingen, veel overzichtelijker en in batch te bewerken, met presets (ook zelf te maken, die makkelijker bij-stuurbaar zijn dan)
          je moet dat programma eens you-tuben, met tags van de soort foto's die jij maakt, dan weet je direct wat het voor jou zou betekenen,

          bedenk ook dat je voor een 12€ in de maand altijd de laatste versie van LR én PS CC in huis hebt, wat dan weer een updrade van je photoshop ook zou inhouden...
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

            Prijzig hangt af onder meer af van het moment dat je koopt, met de demo zal je op de hoogte zijn van actie's, en dat kan veel €'s schelen.
            Als gebruikers eerder LR gebruiken (ik ben er ook zo één) dan is dat eerder voor de database EN de plug-ins, maar dus ook voor de 90% bewerkingen die je anders in PS zou doen. LR is in mijn ogen niet beter dan PS (of dus PSE, want dat komt op hetzelfde neer).
            Vandaar dat ik ook de CC versie heb, want dan ik alles van MacPhun en NIK als plug-ins gebruiken. Dat is een betere workflow, en uiteindelijk beter voor de portemonnee (dat is dan weer vatbaar voor discussie waar ik niet verder op in ga).
            Topaz heb ik tot nu toe alleen maar een rare omweg gevonden, en vooral een rare GUI die mij niet ligt (persoonlijk dus, zeker testen).
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

              Noiseless een tijdje geprobeerd. Doet wat het moet, maar op het eerste zicht niet zoveel straffer dan wat CameraRaw doet in PSE, misschien lichtjes beter als je op de 100% gaat kijken, uitzoomen naar 50% en ik zie geen verschil meer.
              Hangt ook waarschijnlijk af van foto tot foto. Voorlopig nog niet die €50 waard lijkt me, maar zoals Lieven zegt komen er mss acties waardoor het wel interessanter is.

              Comment


              • #8
                Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

                Wat zeker van foto tot foto afhangt is of MacPhun's Noiseless dan wel Topaz Denoise de betere 'ontruiser' is, althans volgens het videofilmpje van James Brandon dat ik gezien heb: http://digital-photography-school.co...ftware-review/
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

                  de verwerkingsengine in LR is dezelfde als in Camera RAW, dus daar wordt je niet veel beter mee, maar LR heeft zoveel meer te bieden dan ruisreductie, ... Het is gewoon een volledig bibliotheek-beheer systeem, een zoeksysteem, een Raw verwerker (en nog een snelle ook) ... 't zou zonde zijn als je het niet zou gebruiken.
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment


                  • #10
                    Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

                    Ff update, misschien interessant voor anderen: de macphun plugin toch aangeschaft vorige maand nadat ik veel foto's had van donkere ondergrondse complexen, waar alles uit de hand moest en ik tegen 6400 tot 12800 iso zat. Hiermee merkelijk betere resultaten gehaald, waarbij de presets een mooie hulp zijn. Zoals met alle ruisreducties hou ik me eerder aan de bescheiden kant: beter wat meer ruis en niet het detail verliezen. Maar zeker een mooie aanvulling voor de PS (ook voor LR en PSE) gebruiker.
                    PS: die hoge iso's is wel op m'n D810 dus dat helpt ook, was verbaasd hoe bruikbaar de foto's waren.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: LR - interessante aanvulling voor een fervent PSE gebruiker? (ivf noise)

                      Vergeten: de tip v lieven klopt: met de demo te downloaden krijg je later mooie kortingen in je mailbox.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                      Comment

                      Working...
                      X