Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kantelen van een foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kantelen van een foto

    Om soms wat extra dynamiek aan een (motorsport)foto te geven, kantel ik de foto wel eens zodat het net lijkt of een wagen naar omhoog of naar beneden rijdt.
    Kan iemand me vertellen of er eigenlijk regels (of liever: richtlijnen) hieromtrent bestaan?

    Fotografeer je een wagen of een motor (of om het even welk bewegend voorwerp), tijdens het pannen, best van links naar rechts of van rechts naar links? En vermits wij blijkbaar gewoon zijn alles van links naar rechts te lezen/kijken...
    Ik weet dat men niet altijd in de mogelijkheid is om beide situaties uit te proberen (vooral op gesloten circuits).

    Ik heb me eens laten vertellen dat vliegtuigen best naar de rechterbovenhoek 'vliegen' op je foto.
    Is dat zo - of gaat het hier om persoonlijke voorkeuren?

  • #2
    Re: Kantelen van een foto

    dat is puur een kwestie van aanvoelen. We lezen inderdaad van L naar R maar het kan ook andersom in andere culturen terwijl wij ook van boven naar beneden lezen en in andere culturen dat dan weer net andersom is.
    Volgens mij zijn er geen regels en als die er al zouden zijn zijn die enkel bedoeld om aan je laars te lappen.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Kantelen van een foto

      Natuurlijk zijn er "regels" en natuurlijk mag je die aan je laars lappen. Of je die ook altijd aan je laars moet lappen is een andere vraag want dan wordt dit weer een regel en moet je die ook aan je laars lappen.
      Misschien toch niet slecht dat je een aantal van die 'zogenaamde regels' kent om ze dan eventueel des te beter aan je laars te kunnen lappen.

      Eén van de regeltjes is idd dat een lijn van linksonder naar rechtsboven in een visueel vlak door de meeste westerlingen als de meest dynamische in dat vlak ervaren wordt. En nu maar de laarzen bovenhalen!
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Kantelen van een foto

        Dankjewel Lazy Charles en jr52 voor jullie commentaar!

        Comment


        • #5
          Re: Kantelen van een foto

          Toch nog even meegeven dat wij dat in het Engels een Dutch angle noemen, wat niets te maken zou hebben met Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dutch_angle
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Kantelen van een foto

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Toch nog even meegeven dat wij dat in het Engels een Dutch angle noemen, wat niets te maken zou hebben met Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dutch_angle
            Weer iets bijgeleerd

            Comment

            Working...
            X