Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

    Hoi,

    Ben een beginneling fotografie en vroeg mij af wat de meeste gebruiken als bewerkingsprogramma?
    Photoshop is natuurlijk de meeste gekende (volgens mij) maar zo is er ook nog Lightroom, View NX, Picasa, etc...
    Ik vroeg mij af welk(e) programma('s) de meeste gebruiken?

    Zelf gebruik ik voornamelijk Lightroom en gebeuren de overzettingen van de foto's via View NX. Had hier enkele dagen geleden iets gelezen van een Google.... en nog iets programma, maar kan dit niet meer terugvinden hoe het specifiek heet. Vandaar deze discussie.

    Mvg
    https://500px.com/elke_braet
    https://www.facebook.com/AllNaturePhoto/
    http://allnaturephotography.be

  • #2
    Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

    Photoshop is een grote last om productief te kunnen werken. Heel krachtig maar je hebt een opleiding grafische kunsten nodig om er goed mee te kunnen werken.
    ik vraag me ook af of al dat geweld wel nodig is bij pure fotografie.
    Daarom ook dat Ligthroom bestaat wat zich meer toelegt op post processing ipv bewerken.
    Al da bewerken is niet nodig tenzij je er een reden voor hebt.
    Als ik 2 uur kwijt ben aan een shoot dan heb ik niet veel zin om nog 6 uur te gaan bewerken. Ik wil kunnen afwerken in de zelfde tijd van mijn shoot +-.

    Zelf gebruik ik meestal Corel Aftershot (het vroegere Bibble)
    Perfect voor raw bewerkingen, niet duur, en sneller dan Lightroom.
    Ook geen gezever met dat cloudgedoe, licentie beperkingen en neemt ook weinig ruimte in op harde schijf.
    Minpuntje is dat er nog niet veel plugins voor bestaan en de healfunctie zou iets beter kunnen uitgewerkt worden (afkijken van photoshop mss? )
    Maar de laatste versie is al mooi verbetert tov van vorige versie, dus er zit mijn inziens een goei toekomst in.

    Ik zie ook dat "plugin"-leveranciers aan het afhaken zijn van photoshop.(en niet van de minste zoals alien).
    Binnen pakweg 5 a 10 jaar zou photoshop wel eens zijn koppositie kunnen verliezen.

    Comment


    • #3
      Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

      Paintshop Pro Xn (Corel) kost een prikje en doet al wat het moet doen ... tenzij ge voor de Pulitzer prijs gaat (en dan nog !)

      Comment


      • #4
        Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

        Lightroom! Omdat je foto's wil organiseren, bewerken en terugvinden. Als je iets of wat wil leren werken met de sterren, de kleurvlaggen en de trefwoorden heb je in geen tijd de foto teruggevonden die je wil zoeken. Je kan er trouwens ongeveer 90% van wat in PS mogelijk is. Er bestaan formidable plugins (NIK software is een aanrader, op Mac is er ook de uitstekende MacPhun)
        Waarom zou je een extra stap als View NX maken als Lightroom hetzelfde zelfs beter kan. Kwestie van eens in een boek te duiken. Zoek er eentje van Morethanwords (alias voor Piet Van Den Eynde) dan ben je meteen goed op weg.
        Zelf gebruik ik de Photographer optie van Adobe, waarbij je voor 12.99€ steeds de laatste versie van EN Lightroom EN Photoshop krijgt, 156€ per jaar voor een Lightroom die apart zoveel kost, of als update pakweg 75€, Photoshop is pakken duurder, en de updates ook. Op dit forum proberen wat mensen het cloud fenomeen in een zwart daglicht te zetten, maar het werkt wel, en ik zit persoonlijk nog steeds in een win-situatie (ja ja, win-win want Adobe wint ook natuurlijk). Uiteindelijk betaal ik minder dan anders. En als ik naar een nieuwe computer/OS ga zijn er geen kosten, ook niet als de processoren plus 128bits worden, want dan kan je de oude versie's die je gekocht hebt niet meer draaien en moet je weer eens aankopen, dat huren is echt wel een oplossing.
        Optie's genoeg natuurlijk, maar dit is de optie die ik welbewust en overwogen gekozen heb.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Lightroom! Omdat je foto's wil organiseren, bewerken en terugvinden. Als je iets of wat wil leren werken met de sterren, de kleurvlaggen en de trefwoorden heb je in geen tijd de foto teruggevonden die je wil zoeken. Je kan er trouwens ongeveer 90% van wat in PS mogelijk is. Er bestaan formidable plugins (NIK software is een aanrader, op Mac is er ook de uitstekende MacPhun)
          Waarom zou je een extra stap als View NX maken als Lightroom hetzelfde zelfs beter kan. Kwestie van eens in een boek te duiken. Zoek er eentje van Morethanwords (alias voor Piet Van Den Eynde) dan ben je meteen goed op weg.
          Zelf gebruik ik de Photographer optie van Adobe, waarbij je voor 12.99€ steeds de laatste versie van EN Lightroom EN Photoshop krijgt, 156€ per jaar voor een Lightroom die apart zoveel kost, of als update pakweg 75€, Photoshop is pakken duurder, en de updates ook. Op dit forum proberen wat mensen het cloud fenomeen in een zwart daglicht te zetten, maar het werkt wel, en ik zit persoonlijk nog steeds in een win-situatie (ja ja, win-win want Adobe wint ook natuurlijk). Uiteindelijk betaal ik minder dan anders. En als ik naar een nieuwe computer/OS ga zijn er geen kosten, ook niet als de processoren plus 128bits worden, want dan kan je de oude versie's die je gekocht hebt niet meer draaien en moet je weer eens aankopen, dat huren is echt wel een oplossing.
          Optie's genoeg natuurlijk, maar dit is de optie die ik welbewust en overwogen gekozen heb.
          Wel, ik kan me volledig terugvinden in de uitleg van Lieven... is ook voor mij de goedkoopste en beste oplossing
          mvg
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

            Ik heb mijn donkere kamer jaren geleden ingeruild voor light room en nooit meer terugverlangd naar vroeger.
            Photoshop hoogstens ter aanvulling voor wat dingetjes die LR minder goed aankan.
            "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

            Comment


            • #7
              Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

              Lieven, betaal je dan die 12.99€ maandelijks?
              https://500px.com/elke_braet
              https://www.facebook.com/AllNaturePhoto/
              http://allnaturephotography.be

              Comment


              • #8
                Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                Het hangt er ook allemaal van af wat je precies wil doen. Gaat het uitsluitend om het corrigeren van je foto (belichting, contrast, enfin, je weet wel...), ga dan voor een goede RAW-ontwikkelaar, en Lightroom is er daar eentje van.
                Wil je echter lagen, laagmaskers, fotomanipulatie, bijeenbrengen van verschillende foto's in één beeld, tekst toevoegen, kaders, signatures, enz., dan heb je echt wel meer nodig. Voorbeelden genoeg, en Photoshop is er daar eentje van.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                  Bwa fotomanipulatie nu natuurlijk niet. Maar heb gelezen bij Scott Kelby dat voor landschapsfotografie het bijeenbrengen van verschillende foto's in één beeld toch wel een voordeel van kan hebben. Nog niets gevonden bij Lightroom echter
                  https://500px.com/elke_braet
                  https://www.facebook.com/AllNaturePhoto/
                  http://allnaturephotography.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Wil je echter lagen, laagmaskers, fotomanipulatie, bijeenbrengen van verschillende foto's in één beeld, tekst toevoegen, kaders, signatures, enz., dan heb je echt wel meer nodig. Voorbeelden genoeg, en Photoshop is er daar eentje van.
                    Tekst, kaders, handtekeningen is al een tijd geen probleem, lagen bestaat in plug-in, en alweer is de CC optie een winnaar.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nakiro Bekijk bericht
                      Lieven, betaal je dan die 12.99€ maandelijks?
                      Inderdaad.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Zelf gebruik ik de Photographer optie van Adobe, waarbij je voor 12.99€ steeds de laatste versie van EN Lightroom EN Photoshop krijgt, 156€ per jaar voor een Lightroom die apart zoveel kost, of als update pakweg 75€, Photoshop is pakken duurder, en de updates .
                        Leg dit eens uit? Photoshop als voorbeeld en het is een stuk duurder..

                        Ik gebruik voor 90% LR en PS alleen als er op lokaal niveau iets moet worden opgelost dat in LR niet gaat.

                        Ook ACDsee pro heeft een goede editer.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Leg dit eens uit? Photoshop als voorbeeld
                          Het spijt me, ik doe niet aan achtervolging. Mijn originele post was duidelijk genoeg. Oh wacht, het spijt me niet., want mijn opinie is duidelijk.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            Lightroom! Omdat je foto's wil organiseren, bewerken en terugvinden. Als je iets of wat wil leren werken met de sterren, de kleurvlaggen en de trefwoorden heb je in geen tijd de foto teruggevonden die je wil zoeken. Je kan er trouwens ongeveer 90% van wat in PS mogelijk is. Er bestaan formidable plugins (NIK software is een aanrader, op Mac is er ook de uitstekende MacPhun)
                            Waarom zou je een extra stap als View NX maken als Lightroom hetzelfde zelfs beter kan. Kwestie van eens in een boek te duiken. Zoek er eentje van Morethanwords (alias voor Piet Van Den Eynde) dan ben je meteen goed op weg.
                            Zelf gebruik ik de Photographer optie van Adobe, waarbij je voor 12.99€ steeds de laatste versie van EN Lightroom EN Photoshop krijgt, 156€ per jaar voor een Lightroom die apart zoveel kost, of als update pakweg 75€, Photoshop is pakken duurder, en de updates ook. Op dit forum proberen wat mensen het cloud fenomeen in een zwart daglicht te zetten, maar het werkt wel, en ik zit persoonlijk nog steeds in een win-situatie (ja ja, win-win want Adobe wint ook natuurlijk). Uiteindelijk betaal ik minder dan anders. En als ik naar een nieuwe computer/OS ga zijn er geen kosten, ook niet als de processoren plus 128bits worden, want dan kan je de oude versie's die je gekocht hebt niet meer draaien en moet je weer eens aankopen, dat huren is echt wel een oplossing.
                            Optie's genoeg natuurlijk, maar dit is de optie die ik welbewust en overwogen gekozen heb.
                            je enthousiasme is mooi, maar je stukje over 128bit processoren die oude versies niet zouden kunnen draaien is bull.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                              Hallo,
                              Ik gebruik nog steeds het Capture NX2 van Nikon. Maar dat is nu uit de handel. Jammer maar helaas, ik was daar zeer tevreden over.

                              Maar ik hoor hier niks over Photoshop Elements? Werkt hier niemand mee en waarom?
                              Groetjes
                              Paul
                              Paul Dhondt
                              Secretaris
                              Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

                              Comment

                              Working...
                              X